در ماده(45) برنامه پنجم توسعه آمده است:

development

ایثارگران و فرزندان شهدا برای یک بار از پرداخت مابه‌التفاوت برای 15سال سنوات بیمه‌ای ناشی از انتقال سوابق بیمه‌ای از یک صندوق بیمه و بازنشستگی به صندوق دیگر بیمه و بازنشستگی که ناشی از تغییر دستگاه استخدامی است، معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل‌الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود. برابر ماده(102) قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می‌توانند در طول مدت قرارداد خود فقط برای یک بار نسبت به تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی اقدام کنند. بدیهی است پرداخت مابه‌التفاوت این تغییر حسب قانون بر عهده کارمندان است.

چنانچه ایثارگران و فرزندان شهدا به دلیل تغییر دستگاه استخدامی، قصد تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی خود را داشته باشند، از پرداخت مابه‌التفاوت 15 سال سنوات بیمه‌ای معاف بوده و این مبلغ توسط دولت پرداخت می‌شود. ضمنا برای اینکه این تغییر و انتقال دستخوش مرور زمان نشود و سریعا انتقال انجام شود، مبلغ مابه‌التفاوت به عنوان مطالبه صندوق از دولت منظور می‌شود و دولت نسبت به تسویه آن راسا اقدام خواهد کرد.

در ماده(50) برنامه پنجم توسعه ضمن بیان افزایش سالانه حقوق کارکنان، به تسری فوق‌العاده ایثارگری در مورد فرزندان شهدا حداکثر تا 50درصد اشاره شده است.برابر بند(2) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری به ایثارگران تا 1500‌امتیاز به عنوان فوق‌العاده ایثارگری تعلق خواهد گرفت که ماده(50) قانون برنامه پنجم توسعه، حداکثر تا 750 امتیاز آن را جهت فرزندان شهدا در نظر گرفته که باید از ابتدای سال90 در احکام حقوقی آنان منظور شود.

در ماده(57) قانون برنامه پنجم توسعه، جذب نیروی انسانی به صورت رسمی یا پیمانی در قوه مجریه با رعایت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی، با تشخیص و تأیید دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور موکول به آزمون عمومی است. لکن برابر تبصره یک همین ماده، ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین و مقررات مربوط به خود هستند که در آینده به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. لذا دو معاونت ذی‌ربط آیین‌نامه‌ها را باید چنان تنظیم کنند که این حق قانونی ایثارگران محفوظ بماند.

ماده(60) قانون برنامه پنجم توسعه بیان می‌دارد:
تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوق‌العاده‌های مربوط به ایثارگران(جانبازان، آزادگان، رزمندگان و فرزندان شهید و فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر) و اجرای سایر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد آنان باید به گونه‌ای صورت گیرد که دریافتی آنان بابت ایثارگری کاهش نداشته و امتیازات قانونی نظیر عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های استخدامی و شرط سنی و تحصیلی کماکان اجرا و اعمال شود.
در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری با عنوان حقوق و مزایا، امتیازات شغل و شاغل و فوق‌العاده‌های مختلف تعریف شده است که در صورت لزوم به آن مراجعه شود.نکته قابل تأمل در ماده(60) قانون برنامه پنجم که قبلا نیز در قانون بودجه سال 89 به آن اشاره شده بود ولی متأسفانه اغلب دستگاه‌های اجرایی از آن غفلت کردند و باعث تضییع حقوق ایثارگران شدند، موضوع کاهش دریافتی آنان پس از اعمال قانون مدیریت خدمات کشوری است.

در بند «الف» ردیف(7) قانون بودجه 89 پیش‌بینی شده است که اعمال امتیازات ایثارگران و فرزندان شهدا به نحوی باید تطبیق یابد که دریافتی آنان از بابت تطبیق کاهش نیابد و در بند «ب» ردیف(7) مجددا متذکر می‌شود اعطای امتیازات به ایثارگران و فرزندان شهدا به هر نحو از قبیل ارتقای گروه، پایه و رتبه و مرتبه علمی تنفیذ می‌شود و امتیازات اعطایی قبلی در هر مورد نیز مشمول همین حکم است.

پس بنابراین حسب قانون، هر امتیازی که در قوانین و مقررات گذشته برای ایثارگران و فرزندان شهدا وضع شده است با قانون مدیریت خدمات کشوری، علاوه بر اینکه حذف نشده است بلکه به این قانون نیز افزوده خواهد شد ولی متأسفانه دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای قانون به این وظیفه مهم عمل نکرده و عملا باعث کاهش دریافتی‌های ایثارگران و فرزندان شهدا شده‌اند. مقنن در ماده(60) قانون برنامه پنجم توسعه تأکید مجددی دارد بر حفظ حقوق ایثارگران و فرزندان شهدا و نحوه اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در قبال آنان را به گونه‌ای پیش‌بینی می‌کند که دریافتی آنان از بابت ایثارگری کاهش نیابد. بدین معنی که قانون مدیریت خدمات کشور درباره آنان به طور کامل اجرا شود و ضمنا تمامی امتیازات و تسهیلات پیش‌بینی شده در قوانین قبلی و این قانون به دریافتی آنان اضافه شود لذا تجدید نظر ویژه‌ای در احکام حقوق ایثارگران و فرزندان شهدا لازم است انجام گیرد تا حقی از آنان ضایع نشود.

نکته مهم دیگر این ماده تأکید مجدد بر معافیت ایثارگران و فرزندان شهدا از شرکت در آزمون‌های استخدامی و شرط سنی و تحصیلی است. هر چند این موضوع در بند «و» ماده(44) قانون برنامه پنجم ذکر شده بود ولی تکرار آن در ماده(60) اهمیت آن را نشان می‌دهد و دستگاه‌های اجرایی را آگاه می‌کند که به حقوق ایثارگران توجه کنند.

یوسف مجتهد

کد خبر 137158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز