کالسکه‌ای برای گردش در باغ، رولزرویس سیلور شاوو، مدل 1976، هشت سیلندر و دنده اتوماتیک، رولزرویس نقره‌ای هشت سیلندر و دنده اتوماتیک و دارای چراغ مطالعه و قفل مرکزی و شیشه‌های برقی...

604

رولز رویس فانتوم سرمه‌ای رنگ، مدل 1960و هشت سیلندر، دارای کولر و شیشه‌های برقی ، مرسدس بنز 600 متعلق به تشریفات، کادیلاک مدل 1976 تشریفات، موتور هوندا برای پسرها و دخترهای دربار...

عکس‌های این اتومبیل‌ها را می‌توانید در یک نمایشگاه دائمی که از هفته میراث فرهنگی در موزه اتومبیل‌های سلطنتی راه‌اندازی شده ببینید.گفتنی است که این موزه 10 مرداد1389 در مجموعه سعدآباد گشایش یافت.

سهراب مختاریان، مسئول این موزه به خبرنگار دوچرخه می‌گوید :«در این نمایشگاه دائمی 14 تابلوی عکس سیاه و سفید در برابر چشم علاقه‌مندان قرار گرفتهاست.»این عکس‌ها شامل تصاویری از اتومبیل‌های درباری در حال استفاده و... است.

مختاریان در پاسخ به این سؤال که آیا این اتومبیل‌ها قادر به حرکت هستندیا خیر؟ می‌گوید:«این اتومبیل‌ها سرویس شده‌اند، اما بیشتر برای نمایش آماده شده‌اند و نه چیز دیگری...اینها پس از فروپاشی رژیم طاغوت تاکنون بی استفاده بوده و در واقع به دست فراموشی سپرده شده بودند و اکنون پس از 32 سال، بعد از آن‌که بازسازی شدند، در برنامه نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفته‌اند.»

این اتومبیل ها هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال بنز زرهی 600 با شش و نیم تن وزن و داشتن سامانه هیدرولیک تنظیم خودکار ارتفاع، در زمان خود منحصر به فرد بوده و جزو تولیدات نادر شرکت مرسدس بنز است.

یک برف رو یا اسنومبیل هم در این نمایشگاه هست. با توجه به ییلاقی بودن و بارش برف شدید در سعدآباد، داشتن اسنومبیل هم فکر بدی نبوده است.

در این موزه تعداد زیادی ماشین‌ اسباب‌بازی فرزندان خاندان سلطنتی هم هست. اما عکس‌ها هم هستند...داستان خودروها هم داستانی است. مخصوصاً اگر سلطنتی و تشریفاتی باشند و در عکس‌های تاریخی کنار آدم‌ها حضور داشته باشند و خود بخشی از تاریخ شده باشند.

این خودروها که روزی قرار بود نشانگر شکوه یک خاندان سلطنتی باشند، اکنون بی‌خبر از صاحبانشان که با غرور سوار آنها می‌شدند، در این گوشه موزه نشسته‌اند.وقتی از محوطه مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد بیرون می‌آیم، تا میدان تجریش را پیاده گز می‌کنم و مدام به خودروهای خیابان نگاه می‌کنم...

مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد درخیابان ولی‌عصر، خیابان زعفرانیه، انتهای خیابان شهید طاهری واقع است.

 

دوچرخه شماره 604

دوچرخه شماره 604

دوچرخه شماره 604

دوچرخه شماره 604

دوچرخه شماره 604

کد خبر 136692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز