یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با پایان اکران «اخراجی‌ها 3»، «جدایی نادر از سیمین» نمایش «جرم» و «پایان‌نامه» فصل تازه‌ای از اکران سینماها آغاز شد؛ فصلی که چشم‌انداز نویدبخشی برای ادامه فروش‌های میلیاردی ندارد

سینما ایران

هر چند آخرین ساخته مسعود کیمیایی در روزهای اول اکرانش فروش خوبی داشته است، اما اینکه فیلم سیاه و سفید و دهه پنجاهی کیمیایی بتواند میلیاردی شود کمی بعید به نظر می‌رسد. با این همه کیمیایی همیشه مخاطب خودش را دارد و هر فیلمی بسازد به استاندارد قابل قبولی از فروش دست پیدا می‌کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد با جرم‌ نیز رخ داده‌است. فیلم آخر کیمیایی در 4 روز اول اکرانش بالای 70 میلیون تومان فروخته که بهترین افتتاحیه سینمای ایران در سال 90 پس از اخراجی‌ها و جدایی ... محسوب می‌شود. پخش‌کننده فیلم امیدوار است با پخش تیزرها و آغاز تبلیغات شهری فروش روزانه جرم بالاتر هم برود.

اگر جرم باعنوان فیلم برگزیده جشنواره فیلم فجر روی پرده آمده، پایان‌نامه تحت لوای جنجالی‌ترین فیلم سال اکران شده‌است. مضمون صریح سیاسی پایان‌نامه جنجال‌هایی را پیرامون فیلم به راه انداخته که کارگردان جوانش پیش از اکران معتقد بود این حاشیه‌ها به دیده شدن و فروش بالای فیلم کمک می‌کند، اما حالا که 4 روز از اکران پایان‌نامه می‌گذرد به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ نداده است. این را می‌توان از امتناع پخش‌کننده برای انتشار آمار فروش پایان‌نامه ‌و البته سئانس‌های خلوت فیلم در سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش (جز سینما آزادی) حس کرد. با اینکه هنوز آمار فروش پایان‌نامه به صورت رسمی منتشر نشده ولی آمارهای غیررسمی از فروش زیر 10 میلیونی این فیلم در 4 روز اول اکرانش حکایت دارد. هرچند باید منتظر ماند و دید «جبرئیل فیلم»، پخش‌کننده پایان‌نامه چه آماری از فروش دومین ساخته حامد کلاهداری منتشر می‌کند.

میان دیگر فیلم‌های روی پرده «مرهم» داوودنژاد فروش قابل قبولی دارد و پس از 28 روز اکران به مرز 200 میلیون تومان فروش رسیده‌است. در عوض «شرط اول»،‌ «فوتبالی‌ها» و «در شب عروسی» که هر سه کمدی هستند، وضعیت قابل‌توجهی در گیشه ندارند. شرط اول در 11 روز اکران 35 میلیون تومان فروخته. فوتبالی‌ها در همین مدت زمان به رقم 52 میلیون تومان دست یافته و در شب عروسی هم در 16 روز تنها 36 میلیون تومان از گیشه کارکرد داشته است.

برپایی مراسم فرش قرمز جرم

مسعود کیمیایی در مراسم فرش قرمز «جرم» گفت: سپاس به تمام جوان‌های خوب خودمان که واقعا نفس نسل‌ ما، به شما جوانان گره خورده است. به گزارش ایسنا، این کارگردان سینمای ایران که شامگاه شنبه در سینما فلسطین سخن می‌گفت، خطاب به جوانان ادامه داد:هر آنچه هست از گرمای شماست. من امیدوارم هر چه عمر دارم با شما و جوانان باشد که این سرزمین برای شماست. کیمیایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:بعضی وقت‌ها، نسل ما قلبش می‌گیرد چون یکی از خوب‌های خودش را از دست می‌دهد. من قلبم گریه کرد، وقتی ناصر حجازی نبود و هر وقت هر بزرگی، اسطوره‌ای از ما کم می‌شود، تمام امید نسل ما این است که از نسل شما‌(جوانان ) کسی جایش را بگیرد. در ادامه با حضور جمشید ارجمند و جهانبخش نورایی - از منتقدان سینمای ایران - از مسعود کیمیایی تقدیر شد.

در این مراسم همچنین تورج منصوری از همکاری پیاپی‌اش در فیلم «محاکمه در خیابان» و «جرم» با مسعود کیمیایی سخن گفت. منصوری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: همه درباره ویژگی‌های خوب آقای کیمیایی می‌گویند اما من می‌خواهم از یک عیب آقای کیمیایی سخن بگویم، وقتی با او کار می‌کنی با کس دیگری نمی‌توانی کار کنی، من دو تا از راحت‌ترین کارهایی که انجام دادم، فیلم‌های «جرم» و «محاکمه در خیابان»بود. مدیر فیلمبرداری «جرم» همچنین مطرح کرد: من آقای کیمیایی را آنقدر دوست دارم و علاقه‌مند به مجموعه تفکر ایشان هستم که شاید جزو معدود کارگردان‌هایی باشند که فیلمنامه‌شان را نمی‌خوانم و وقتی برای کار از من دعوت می‌کنند، می‌گویم حتما کار خوبی است و می‌روم.

کارن همایونفر ـ سازنده موسیقی متن جرم ـ نیز در سخنانی مطرح کرد: کنار آقای کیمیایی ایستادن افتخار است. فقط تشکر می‌کنم از شما آقای کیمیایی برای این همه آرزو و رؤیایی که به ما دادید و افتخار می‌کنم برای فیلم شما موسیقی ساختم. بنا بر این گزارش، در ادامه از مدیر دوبلاژ فیلم خسرو خسروشاهی و نیز منوچهر اسماعیلی و چنگیز جلیل‌وند تقدیر شد. خسرو خسروشاهی در سخنانی از ششمین همکاری مشترکش با مسعود کیمیایی سخن گفت و ادامه داد: من با آقای کیمیایی در «تیغ و ابریشم»، «دندان مار»، «گروهبان»، «تجارت» و «جرم» که باعث افتخار من است، همکاری کردم و روزهایی که با ایشان همکاری کردم، خیلی خوب بود.

به گفته مدیر دوبلاژ فیلم؛ برای دوبله جرم 6 روز کامل در کنار آقای کیمیایی کار کردیم که همه‌اش خاطره است. منوچهر اسماعیلی هم در سخنانی گفت:آدم «مجرم» دیر به اقرار می‌رسد، من هم مجرم هستم. من هم در جرم مرتکب جرم شدم. من همسفر مسعودخان از «قیصر» بودم تا «جرم». امیدوارم رفع جرم لازم نشود.

کد خبر 136394

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز