ندا انتظامی: نخستین اجرای ارکستر ملی در سال جدید به رهبری بردیا کیارس، امروز و فردا در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار می‌شود.

علی ترابی

ارکستری که در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به سکوت 2 ساله خود پایان داد. گرچه پایان سکوت ارکستر ملی اتفاق خوشایندی محسوب می‌شود با این حال راه‌اندازی مجدد این ارکستر مسائل زیادی را با خود به همراه داشت که در گفت‌وگو با علی ترابی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارکستر ملی پرداختیم.

  • اولین اجرای ارکستر ملی در سال گذشته، از کارهای شورای فنی ارکستر انتخاب شده بود و نقدهایی را به‌دنبال داشت.

این انتخاب را شخصا برعهده می‌گیرم؛ در مقطعی که قرار بر تشکیل ارکستر ملی بود، جلسات بسیاری تشکیل شد. زمانی که استادان شورای فنی ارکستر ملی مطمئن شدند که در این شورا فعالیت دارند، خواستار زمان بیشتری شدند تا ارکستر شکل بگیرد و با یک برنامه مشخص و سالانه اعلام وجود کنند. اما شخصا به‌دلیل حواشی ایجادشده اصرار کردم که این ارکستر با یک اجرا رسمیت خودش را اعلام کند. به‌نظرم اجرا در جشنواره موسیقی فجر بهترین فرصت بود. به همین دلیل برخلاف میل اعضای شورای فنی ناچار شدیم که از کارهای خود آنها دست به انتخاب بزنیم.

  • بسیار خب، اما در برنامه‌های آتی که برای ارکسترملی اعلام شده بازهم از 5 برنامه، 3 برنامه مربوط به اعضای شورای فنی است.

شما در جریان بخشی از برنامه‌های ارکستر ملی هستید. این اعضا در دسترس ما هستند و ما فشار کار را روی آنها می‌آوریم. از طرف دیگر، در حال مذاکره با هنرمندان مختلف هستیم تا کارهای آنها را نیز به ارکستر ملی اضافه کنیم. این کارهایی که شما اعلام کردید، هنوز معلوم نیست چه زمانی اجرا می‌شوند.

  • آقای ترابی، برنامه‌های آتی این ارکستر اینگونه اعلام شده‌است که به اجرای آثار روح‌الله خالقی، اجرای آثاری از حسین علیزاده به همراه تکنوازی وی، اجرای یک برنامه ویژه آثار کامکارها، اجرای یک برنامه با قطعاتی از فردین خلعتبری، اجرای یک برنامه ویژه از آثار دکتر حسن ریاحی و اجرای قطعاتی از کامبیز روشن‌روان اختصاص دارد. ازاین 5 شب 3 کار مربوط به آثار اعضای شورای فنی است.

بله این برنامه آتی است اما این برنامه‌های آتی لزوما اعلام نشده که چه زمانی اجرا خواهند شد.

  • 2 نفر از اعضای شورای فنی ارکستر ملی در زمان فرهاد فخرالدینی هم حضور داشتند اما این شورا منحل شد. چه تضمینی برای بقای این شورا وجود دارد؟

برای آینده نمی‌توانم پیشگویی کنم. اما قطعا طبق مصوبه شورا اگر این شورا نباشد، حیات ارکستر ملی به خطر می‌افتد. یکی از محسناتی که رهبر جوان دارد این است که...

  • حرف گوش کن است؟

نمی‌خواهم این اصطلاح را به کار ببرم ولی به هرصورت خارج شأن خودش نمی‌داند که به سخنان اعضای شورای فنی گوش کند و این نقطه قوت کار او خواهد بود. دوستان می‌گویند که در دوره قبلی هم در شورای ارکستر ملی حضور داشتند اما نهایتا در یک یا 2 جلسه حضور داشتند و پس از آن از شورا کنار گذاشته شدند. همین تجربه‌ها، باعث می‌شود که این شورا‌ احساس مسئولیت بیشتری بکند و تاکنون هیچ برنامه‌ای خارج از شورا در ارکستر تصویب و اجرا نشده‌است.

کد خبر 136070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز