گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هرچند پس از پایان نمایشگاه کتاب، اوضاع کتاب و ادبیات کشور با رخوت سنگینی روبه‌رو می‌شود اما برگزاری نشست‌های رونمایی و انجام مقدمات جوایز ادبی، همچنان به قوت خود باقی است و دنیای کتاب و کتابخوانی را زنده نگه می‌دارد.

روز گذشته در فرهنگسرای رسانه از 3عنوان کتاب ابوالفضل زرویی نصرآباد رونمایی شد.

دیروز 3 عنوان کتاب ابوالفضل زرویی نصرآباد که حالا دیگر در حوزه طنز کهنه‌کار شده و موی سپید کرده است، رونمایی شد. «حدیث قند»، «غلاغه به خونه‌ش نرسید» و «رفوزه‌ها» این سه کتاب بودند که در مراسم رونمایی‌شان، سیدصادق پژمان، رئیس فرهنگسرای رسانه، علی‌اکبر اشعری، رئیس هیأت‌مدیره نشر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعلی میرفتاح، شهرام شکیبا و رضا رفیع حضور داشتند. این مراسم را فرهنگسرای رسانه برپا کرد اما صحبت‌های علی‌اکبر اشعری در آن جالب توجه‌تر بود.

اشعری گفت: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد مراکز آموزشی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان است چراکه آنها در دانشگاه نمی‌توانند تمام مهارت‌ها را بیاموزند. معتقدم در شهر و کشورمان به مراکز مختلفی نیازمند هستیم که نسل جوان باید در کنار صاحبان تجربه و دانش قرار گرفته و به رشد و تعالی برسند، همچنین فرهنگسرایی برای ادبیات و ادبیات طنز باید ایجاد شود.

اشعری به انجمن خوشنویسان و کارکردش در فضای خوشنویسی کشور اشاره کرد و ادامه داد: خوشنویسان جوان و بزرگی که هم‌اکنون در کشور وجود دارند محصول دانشگاه‌ها نیستند بلکه از سوی انجمن خوشنویسان و شاگردی استادان به این مرحله دست یافته‌اند. برای ادبیات و طنز نیز تاسیس چنین جایی لازم است.

سیدعلی میرفتاح نیز در این مراسم صحبت کرد. او گفت: نخستین شرط یک کتاب این است که نثر سالم و پخته‌ای داشته باشد و صاحب قلم از دانش و علم کافی برخوردار بوده و به خلق اثر بپردازد. همچنین نباید به هر کسی اجازه داد که در روزنامه‌ها به نگارش مطلب بپردازد. متأسفانه امروزه برای نگارش و خلق اثری، کسی گزینش نمی‌شود. منظورم این است که حتما افراد شناخته شده به خلق اثر بپردازند بلکه باید هر شخصی طبق علم و دانش به نگارش مطلبی بپردازد.

اما یک روز پیش از این مراسم، در شهر کتاب نیز مراسم دیگری برپا بود که در آن آثار گلی ترقی مورد بررسی قرار گرفته بود. در این نشست علاوه بر نقد آثار ترقی، کتاب «خلسه خاطرات» نوشته شهلا زرلکی نیز بررسی شد. ترقی در این نشست گفت: زبان فارسی مانند اقیانوسی است که من بر آن شناورم. با آن‌که زبان انگلیسی را به‌خوبی فارسی می‌دانم؛ اما باز هم به فارسی می‌نویسم.

ترقی ادامه داد: علاقه عجیب من به فارسی بود که من می‌خواستم نویسنده شوم. نثر من در «چه‌گوارا» بسیار ضعیف بود. من از دبیرستان به آمریکا رفتم و باید الان فارسی بلد نباشم؛ اما بلدم. این زبانی که اکنون در اختیار من است، آن موقع نبود. وقتی از فارسی دورافتادم، کتاب می‌خواندم، وقتی به ایران می‌آمدم، کتاب می‌خریدم. فرزندان من نیز اکنون به همین صورت هستند، فارسی را خوب حرف می‌زنند و می‌نویسند.

جایزه‌های در راه

دیروز علاوه بر اینها، فراخوان چهارمین جایزه جلال آل‌احمد هم منتشر شد تا معلوم شود می‌توانیم امسال به برگزاری منظم‌ترش امیدوار باشیم. جایزه جلال آذر هر سال، همزمان با روز تولد جلال آل احمد برگزار می‌شود. در فراخوان این جایزه آمده است: نویسندگان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های داستان، نقد ادبی، تاریخ‌نگاری و مستند‌نگاری تا 31 تیرماه سال‌جاری به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند. نویسندگان، ‌منتقدان، ‌ادبیان، ‌تاریخ‌نگاران و ناشران لازم است آن دسته از ‌آثار تالیفی خود را که برای نخستین‌بار در سال 1389 منتشر شده در این رقابت ادبی شرکت دهند.

دبیرخانه جایزه جلال آل احمد در خیابان انقلاب اسلامی، ‌بین خیابان فلسطین جنوبی و برادران مظفر، ساختمان 1080، طبقه منفی 2 واقع است. یک برنامه ادبی دیگر نیز در راه است؛ دومین همایش «شعر زنان ‌فارسی‌سرا». فاطمه ‌راکعی، دبیر دومین همایش «صدسال شعر زنان فارسی‌سرا» دیروز به ایسنا گفت: همایش «شعر زنان فارسی‌سرا» در روز هشتم خردادماه از ساعت 8 صبح تا 8 شب در انجمن شاعران ایران برپا می‌شود. در این همایش، نزدیک به یکصد مقاله دریافت شده است و ما سعی می‌کنیم تعداد 40 مقاله را در همایش ارائه کنیم. در این دوره نیز میهمانانی از کشورهای فارسی‌زبان منطقه آسیای مرکزی و همچنین کشورهای همسایه در همایش حضور خواهند داشت.

دومین همایش «شعر زنان فارسی‌سرا» پس از دو بار به تعویق افتادن در مهرماه و آذرماه سال 89، سرانجام برگزار می‌شود. راکعی مشخص نبودن منابع مالی برپایی همایش و نبودن اسپانسرها‌ی مالی برای برگزاری آن را علت اصلی به تعویق افتادن برنامه عنوان کرده بود.

در سوی دیگر، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آماده‌سازی مقدمات برپایی دومین «همایش شاعران ایران و جهان» خبر داد. یحیی طالبیان گفت: هم‌اکنون مصطفی امیدی به‌عنوان دبیر اجرایی و موسی بیدج به‌عنوان دبیر علمی دومین همایش شاعران ایران و جهان معرفی شده‌اند. همچنین دبیر‌خانه این همایش که همان دبیر‌خانه جشنواره شعر فجر است، فعالیتش را آغاز کرده‌است و در حال بررسی شاعران جهانی برای فراهم آوردن مقدمات سفر آنها به ایران هستیم.

اعضای کمیته اجرایی نیز انتخاب و احکام آنها صادر شده و از هم‌اکنون پیگیر فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده و تدارکات و پشتیبانی هستند تا در نیمه دوم سال شاهد حضور شاعرانی از جهان در ایران باشیم. به گفته طالبیان این همایش مهرماه با مرکزیت تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 136068

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز