گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام دعوت آمریکا از مخالفان لیبی برای افتتاح دفتر در واشنگتن نیروهای ناتو حملات خود به طرابلس پایتخت لیبی را شدت بخشیدند.

لیبی

به گزارش خبرگزاری‌ها، جنگنده‌های ناتو بامداد روز گذشته در یکی از شدیدترین حملات خود پایتخت لیبی را هدف قرار دادند و گزارش‌ها از شنیده شدن 12 تا 20 انفجار مهیب در این شهر خبر می‌دهد. موسی ابراهیم، سخنگوی رژیم قذافی اعلام کرده است که براثر این حملات حداقل 3 نفر کشته و بیش از 150 نفر دیگر زخمی شده‌اند. وی با اشاره به اینکه این حمله یکی دیگر از کشتارهای ناتو به حساب می‌آید اعلام کرد که در این حملات یک مجتمع متعلق به کمیته‌های مردمی (نیروهای نظامی داوطلب) هدف قرار گرفته است.

سخنگوی رژیم قذافی با وجود این گفته است که این مجتمع پیش از حمله خالی شده بود و مجروحان شهروندان غیرنظامی محله‌های اطراف هستند. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی اما گزارش داده که صدای نخستین انفجارها از نزدیکی مجتمع باب‌العزیزیه، محل اقامت معمرقذافی شنیده شده است. به‌گفته خبرنگار این شبکه شدت بعضی از انفجارها به حدی بود که هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی به لرزه درآمد.

دعوت از مخالفان برای افتتاح دفتر در واشنگتن

حملات نیروهای خارجی علیه طرابلس در حالی شدت گرفته است که جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز گذشته از دعوت باراک اوباما برای افتتاح دفتر شورای ملی انتقالی در واشنگتن خبر داد. وی در دیدار از شهر بنغازی اعلام کرد که مخالفان لیبی این دعوت را پذیرفته‌اند. جفری فلتمن ارشدترین مقام دولتی آمریکا به حساب می‌آید که پس از آغاز ناآرامی‌های لیبی به بنغازی، پایتخت غیررسمی مخالفان لیبی سفر کرده است.

دولت آمریکا با وجود سفر گروهی از مقام‌های ارشد مخالفان به این کشور و مذاکرات گسترده تاکنون از به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی این کشور طفره رفته‌اند. با وجود این برخی پیشنهاد افتتاح دفتر را گام دیگری در تلاش برای سرنگونی رژیم قذافی و نزدیکی بیشتر به مخالفان این کشور از سوی آمریکا می‌دانند.

روز گذشته همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در مقاله‌ای اعلام کردند که معمر قذافی باید مجبور به کناره‌گیری از قدرت شود. در این مقاله که در روزنامه تایمز و همزمان با سفر اوباما به لندن به چاپ رسید تاکید شده است که حملات برای اجرای قطعنامه سازمان ملل ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع فرانسه هم به تازگی از اعزام بالگردهای تهاجمی این کشور و انگلیس به لیبی برای گسترش حملات ناتو خبر داده است. گفته می‌شود انگلیس بالگردهای آپاچی خود را به‌وسیله ناو اچ‌ام‌اس اوشن، روانه آب‌های لیبی کرده است.

روز دوشنبه هم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در لندن گفت: ما باور داریم که زمان علیه قذافی در حال گذشتن است و وی نمی‌تواند بار دیگر کنترل کشور را به دست بگیرد. مخالفان لیبی در تلاش برای سرنگونی قذافی هستند اما هفته‌هاست که نبرد در این کشور به یک بن بست رسیده است.

مذاکرات در ترکیه، رد پیشنهاد روسیه

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی که در سفری دو روزه راهی ترکیه شده است با عبدالله گل، رئیس‌جمهور و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور با هدف به رسمیت شناختن این شورا از سوی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که عبدالجلیل در این سفر در تلاش است تا تضمین‌هایی را برای ادامه کمک‌های ترکیه به لیبی دریافت کند. احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با عبدالجلیل اعلام کرد:‌ قذافی باید کناره‌گیری کند تا اجازه دهد روند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت آغاز شود.

وی تاکید کرد: در مرحله انتقالی باید آتش‌بس برقرار شود و قذافی رهبری این کشور را واگذار کند. در این نشست رئیس شورای ملی انتقالی لیبی هم اعلام کرد:‌ طرح نقشه راه ترکیه برای حل بحران لیبی بیان‌کننده خواسته‌های لیبی است که شامل کناره‌گیری قذافی از قدرت و خانواده‌ وی از پست‌های کلیدی خواهد شد.

این در حالی است که انقلابیون لیبی طرح مذاکره با قذافی که از سوی روسیه بر آن پافشاری می‌شود را رد کرده‌اند. عبدالرحمن شلقم، نماینده انقلابیون لیبی در مسکو که پیش از این پست وزیرخارجه و سفیر این کشور در سازمان ملل را برعهده داشته است بعد از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد:‌ معمر قذافی، رهبر لیبی باید استعفا دهد و دست از تجاوزها و حملاتش بردارد چراکه قذافی مردم لیبی را نابود می‌کند. ما هیچ تصمیمی برای مذاکره با وی نداریم.

کد خبر 135961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز