گروه اقتصادی: افتتاح زودهنگام و شتابزده فاز نخست افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان کار دست مدیران نفتی داد و آتش‌گرفتن بخشی از این پالایشگاه آن‌هم در حضور رئیس‌جمهور چند نفر را به کام مرگ فرستاد و عده‌ای را راهی بیمارستان کرد.

refinery

ساعتی پس از این حادثه رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حضور خبرنگاران با تاکید بر اینکه انفجار رخ داده در پالایشگاه آبادان عمدی نبوده است، گفت: پیش از این به مسئولان پالایشگاه متذکر شده بودم درصورتی که با شرایط موجود پالایشگاه راه‌اندازی شود احتمال خطر وجود دارد. یک نماینده مردم آبادان در مجلس هم اعلام کرد:با توجه به آزمایشی که پیش از این صورت گرفته بود احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراسم افتتاحیه پروژه پالایشگاه آبادان قابل پیش‌بینی بود.

افتتاح شتاب‌زده بود

عبدالله کعبی نماینده آبادان که در محل حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه آبادان حاضر بوده است در گفت‌وگو با همشهری ضمن تشریح جزئیات این حادثه تلخ می‌گوید:واحدی که افتتاح شد و آتش گرفت، اول قرار بود 22 بهمن پارسال راه‌اندازی شود اما چون آماده نبود قول دادند این کار 12فروردین امسال انجام شود که بازهم این وعده محقق نشد، تا اینکه هفته گذشته مرحله افتتاح را تست کردند که با اشکال مواجه شد و شب قبل از حادثه هم گزارش‌هایی مبنی بر آماده نبودن فاز جدید پالایشگاه نمایان شده بود اما مسئولان چون روز سوم خرداد از رئیس‌جمهور قول گرفته بودند که بیاید و فاز جدید را افتتاح کند، تصمیم گرفتند به هر صورتی شده، این واحد راه‌اندازی شود.

او می‌افزاید: صبح دیروز وقتی استارت راه‌اندازی فاز جدید پالایشگاه زده شد، یکی از کمپروسورها اشکال پیدا کرد، چرا که این واحد برای تولید بنزین سوپر دارای 2‌کمپروسور مهم است که یکی از آنها برای گاز و دیگری برای اکسیژن تعبیه شده بود که کمپروسور گازی پالایشگاه وارد مدار نمی‌شود و مخزن فاز مورد افتتاح، پر از گاز مایع می‌شود که براساس اطلاعاتی که تا‌کنون به دست ما رسیده، به‌دلیل اختلال ایجاد شده، دستور تخلیه گاز داده می‌شود و گاز تخلیه شده در محیط اطراف باعث بروز انفجار می‌شود که درجا یک نفر کشته می‌شود و 25 نفر هم زخمی می‌شوند.

نماینده آبادان با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی فاز جدید تولید 4.5میلیون لیتر بنزین سوپر و 2 میلیون لیتر بنزین معمولی و سایر مشتقات نفتی در روز بوده است، می‌افزاید: با بروز این حادثه عملا فاز جدید از مدار خارج شده است که هرچند برخی مسئولان می‌گویند 15 روزه فاز حادثه دیده دوباره بازسازی و وارد مدار می‌شود اما از آنجا که این کمپروسورها ساخت آلمان بوده و باید عوض شود، بعید است بتوان در 15 روز آینده فاز را وارد مدار تولید کرد.

خبرنگار همشهری پرسید: گفته می‌شود از آنجا که متخصصان آلمانی حاضر به راه‌اندازی این کمپروسورها نشده بودند دستوری مبنی بر راه‌اندازی آن توسط تکنسین‌های داخلی داده شده که از تخصص لازم برخوردار نبوده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد؟ کعبی با تایید این خبر می‌افزاید: مراحل نهایی راه‌اندازی فاز جدید بسیار حساس بوده که به‌دلیل تنگناهای تحریم، مهندسان آلمانی برای نصب کمپروسورها حضور پیدا نمی‌کنند و این کار توسط مهندسان داخلی انجام می‌شود تا واحد را وارد مدار کنند اما خود مهندسان و متخصصان داخلی هم می‌دانستند که این کار ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی دارد اما به هر دلیل مجبور می‌شوند تا این کار انجام شود. او می‌گوید: در حال حاضر شرکت آلمانی فروشنده کمپروسور هم دیگر مسئولیت نقص فنی را نمی‌پذیرد.

چه کسی پاسخگوست؟

نماینده آبادان با اشاره به بروز بدبینی نزد مردم آبادان و تشدید نگرانی‌ها درباره عوارض زیست‌محیطی می‌گوید: واقعا جای سؤال دارد که وقتی همه می‌دانستند که این واحد آماده راه‌اندازی نبوده است، چرا دقت را فدای سرعت کردند تا این حادثه رخ دهد؟ چرا صبر نکردند تا کاملا فاز آماده شود و در هفته دولت یا مناسبت دیگری این افتتاح انجام شود ؟ حالا که فاز جدید با صرف هزینه‌های سنگین که بخشی از منابع آن از فروش اوراق مشارکت حاصل شده بود، عملا از مدار خارج و تعطیل شده و دیگر تولیدی نخواهد داشت، افتتاح فاز معنا ندارد و معلوم نیست که چه کسی پاسخگوست؟

کعبی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا می‌توان فرد یا افراد خاصی را مقصر این حادثه دانست یا نه؟ اظهار می‌دارد: فعلا به این نتیجه رسیده‌ایم که در چند روز آینده هیاتی از کمیسیون انرژی مجلس با حضور در محل حادثه پالایشگاه آبادان به بررسی جزئیات این موضوع بپردازد و به مجلس گزارش دهد که چه اتفاقی رخ داده و مقصر کیست؟ او می‌گوید: البته اگر الان وزارت نفت وزیر داشت مجلس می‌توانست از وزیر نفت سؤال کند اما به‌دلیل بلاتکلیفی این وزارتخانه نمی‌توانیم از سرپرست وزارت نفت هم سؤال کنیم و این یکی از نشانه‌های تمکین نکردن در برابر قانون است.

دست‌کم 4نفر کشته شدند

خبرگزاری مهر گزارش داد: تعداد کشته شدگان حادثه دیروز در پالایشگاه نفت آبادان به 4نفر افزایش یافته است. این در حالی است که مهربان مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت14 تلویزیون مدعی شد که تعداد کشته‌شدگان این حادثه فقط یک نفر است.

براساس این گزارش تاکنون مداوای 13نفر از مجروحان به‌صورت سرپایی انجام شده اما تعداد مجروحان بستری شده این حادثه هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، برخی گزارش‌های غیررسمی از مجروحیت و سوختگی شدید بیش از 20 نفر حکایت دارد. علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران با عذرخواهی از رخ‌دادن این حادثه، از بازسازی کامل واحدهای آسیب دیده این پالایشگاه نفت حداکثر در مدت 15روز خبر داده است.

کد خبر 135950

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز