همشهری آنلاین : معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان از موافقت شواری گسترش آموزش عالی برای راه‌اندازی 8 رشته در مقطع دکترا و 6 رشته در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

دانشگاه بوعلی همدان

علی باقر طاهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: رشته‌های دوره دکتری مکانیک، تبدیل انرژی، صنایع، بیماری شناسی گیاهی، آبیاری و زهکشی، زبان شناسی همگانی، فیزیک گرایش حالت جامد و فیزیک گرایش هسته‌ای است.

وی اضافه کرد: رشته‌های کارشناسی ارشد نیز زیست شناسی گرایش فیزیولوژی جانوری، عمران گرایش آب، آموزش زبان انگلیسی، آموزش مدرسی معارف اسلامی و فیزیک نجومی است.

طاهرنیا ادامه داد: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از مهرماه سال‌جاری برای رشته‌های جدید دانشجو پذیرش خواهد شد.

وی تصریح کرد: تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا از تعداد رشته گرایش‌های مقطع دکتری در سه سال اخیر دو برابر یعنی 100 درصد افزایش داشته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا اظهارکرد: در مقطع کارشناسی ارشد ظرفیت پذیرش بر خلاف کارشناسی تابع ظرفیت خالی اعضای هیات علمی در هر رشته است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در حالی که در مقطع کارشناسی و کاردانی برای هر ورودی معمولا تعداد 30 تا 35 دانشجو پذیرش می شود در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا براساس ظرفیت خالی اعضای هیات علمی هر یک از رشته گرایش‌ها اعلام ظرفیت می‌شود.

معاون آموزشی و تحصلات تکمیلی دانشگاه بوعای سینا اضافه کرد: معمولا سقف پذیرش برای دانشجوی کارشناسی ارشد چهار و برای دانشجوی دوره دکتری دو نفر در هر سال تحصیلی است.

وی درباره توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش کیفی تولیدات علمی گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اعضای تیم تحقیقاتی هیات علمی هستند. از این رو تولیدات علمی که محصول کار مشترک گروه های تحقیقاتی است به طور معمول و منطقی، باید از غنای بیشتری برخوردار باشد.

دکتر طاهرنیا درباره توسعه تحصیلات تکمیلی و ضرورت توسعه گروه های آموزشی اظهار داشت: گروه های آموزشی در هر دانشگاه، به همان اندازه که در دوره ایجاد کارشناسی ارشد و دکترا موفقیت کسب کرده باشند، در فضای علمی پژوهشی دانشگاه، توان رقابت با سایر گروه های آموزشی را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که میدان رقابت در عرصه تولید علم و ارتقاء مرتبه و کسب عناوین پژوهشی در جشنواره های مختلف، منوط به ارائه تولیدات علمی است، گروه های بدون دوره های تحصیلات تکمیلی، توان حضور در این عرصه و رقابت مبتنی بر برابری فرصت ها را نخواهند داشت.

دکتر طاهرنیا اضافه کرد: به علاوه این گروه های آموزشی، پس از تاسیس یک دوره کارشناسی ارشد و دکترا، بلافاصله به دنبال ایجاد گرایش های جدید و تعریف رشته های بین رشته ای خواهد بود و این امر بدون جذب اعضاء هیات علمی توانمند و اعطای بورس به دانشجویان مستعد میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: با این نگاه، توسعه تحصیلات تکمیلی، خلاء گروه های آموزشی را در بخش هیات علمی نیز آشکار می سازد و آنان را در اندیشه پرکلان این خلاء فرد می برد.

دکتر طاهرنیا درباره توسعه تحصیلات تکمیلی و تقویت توان آزمایشگاهی و تجهیزاتی گروه های آموزشی بیان داشت: گروه های آموزشی با افزایش تعداد دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی خود، اعتبار سرانه ای خود را به طور ویژه افزایش می دهند.

وی اضافه کرد: به علاوه اعضای هیات علمی هر سال به تناسب میزان فعالیت های پژوهشی سال خود از اعتبار ویژه گرنت یا پژوهانه استفاده می کنند و از این اعتبار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی خود نیز استفاده می کنند . میزان پژوهانه اعضای هیات علمی رابطه مستقیمی با تعداد دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی درباره توسعه تحصیلات تکمیلی و ضرورت توسعه فضای فیزیک اظهار داشت: گروه های آموزشی که از لحاظ کمی و کیفی توسعه کافی پیدا کرده باشند به دنبال راه اندازی دانشکده های مستقل خواهند بود و این روند قصه تکراری توسعه کمی است که در هر مرحله، توسعه فضایی فیزیکی و احداث و بهره برداری از ساختمان ها و فضاهای آزمایشگاهی، کارگاهی و آموزشی به همراه خواهد داشت.  

کد خبر 135552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز