شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱

ترجمه - اعظم محمودوند: اگر دارید به رابطه میان سلامتی و پیری می‌اندیشید، بدانید که تنها شما نیستید که به این موضوع فکر می‌کنید.

سالمند

 قطعا نحوه پیر شدن نقش مهمی در سلامتی و تندرستی افراد ایفا می‌کند. در عین حال که با بالا رفتن سن به انتظار چند تار موی خاکستری و یکی دو تا چین و چروک نشسته‌ایم می‌توانیم با انجام اقداماتی ساده‌، سلامتی خود را در دوران پیری حفظ کنیم. در اینجا چند نکته در مورد سلامتی و پیری زنان و اقداماتی که شما می‌توانید برای حفظ سلامتی خود در دوران سالمندی انجام دهید، ذکر می‌شود.

سلامتی و تندرستی قلب: با گذشت زمان، کارایی قلب کم می‌شود و عروق خونی و سایر سلول‌های بدن نیز انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند که این موضوع نیز باعث می‌شود قلب نتواند به راحتی خون را پمپاژ کند. به مرور زمان این کاستی‌ها به فشار خون بالا و مشکلات قلبی دیگر منتهی می‌شود. برای حفظ سلامت قلب حین پیری، هر روز ورزش کنید. یک غذای سرشار از مواد غذایی کامل از جمله انواع و اقسام میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و ماهی میل کنید. سیگار نقش مهمی در بیماری قلب ایفا می‌کند. اگر سیگار می‌کشید، در مورد روش ترک آن با پزشک مشورت کنید.

حافظه: بی‌تردید سلامت افراد در میزان حافظه آنها نقش دارد. هرچه ما پیرتر می‌شویم، تعداد سلول‌های مغزمان نیز بیشتر کاهش می‌یابد، به ذهن سپردن اطلاعات جدید، نظیر اسامی افراد که به تازگی ملاقات کرده‌ایم دشوار می‌شود. روز‌به‌روز نیز یادآوری اطلاعاتی نظیر اینکه «سوئیچ خودرو را کجا گذاشته‌ایم» دشوارتر می‌شود.

ممکن است حتی هنگام گفت‌وگو با دیگران به سختی بتوانید یک واژه یا عبارت درست را بیابید. اگر حافظه‌تان کم شده است و نگران از دست دادن حافظه خود هستید، حتما به یک پزشک مراجعه کنید. همچنین کارهای دیگر نیز وجود دارد که شما می‌توانید برای حفظ حافظه خود حین پیری انجام دهید.

ورزش روزانه و خوردن مواد غذایی کامل می‌تواند مؤثر واقع شود. سعی کنید از نظر ذهنی نیز فعال باشید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که به‌طور همزمان هر دو نیمه مغز را به کار می‌گیرد؛ مانند نواختن یک وسیله موسیقی، بافتن بافتنی یا حل کردن جدول.
استخوان‌ها و مفاصل: اکثر زنان نگران سلامت مفاصل و استخوان‌های خود هستند. پوکی استخوان مهم‌ترین مشکل مربوط به سلامت و پیری زنان است. پیری باعث می‌شود که استخوان‌ها تحلیل بروند و تراکم خود را از دست دهند و درنتیجه ترد و شکننده شوند. با گذشت زمان عضلات، کشسانی و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند.

این تغییراتی که در ساختمان استخوان‌ها و عضلات روی می‌دهد، می‌تواند مشکلاتی را در کار و تحرک روزانه شما ایجاد کند. ورزش و رژیم غذایی نقشی کلیدی در پیشگیری از مشکلات استخوانی و مفصلی در دوران پیری ایفا می‌کنند. برای افزایش سلامت استخوان‌های خود در دوران سالمندی مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را به رژیم غذایی روزانه‌تان بیفزایید. برای افزایش تراکم استخوان‌های خود به ورزش‌های تحمل وزن مانند پیاده‌روی بپردازید. انجام تمرینات ورزشی با وزنه نیز نه‌تنها سلامت استخوان‌های شما را افزایش می‌دهد، بلکه عضله‌سازی‌ نیز می‌کند.

به جز تغییرات ذکر شده، تغییرات دیگری نیز از جمله کبودشدگی فوری، تغییرات گوارشی، ادراری و پوستی نیز در بدن شما رخ می‌دهد؛ اما فراموش نکنید که راه بسیاری برای کند کردن روند پیری وجود دارد.

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 135513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار