همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی با بیان اینکه به‏دلیل منع قانونی پرداخت یارانه به کالاهای اساسی نمی‌توان با گرانی برخی کالاها مقابله کرد، گفت که این وزارت‌خانه نمی‌تواند برای افزایش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر کاری انجام دهد.

غضنفری

 مهدی غضنفری وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با فارس، درباره افزایش قیمت برخی کالاها در بازار که رئیس جمهور هم گرانی آنها را تأیید کرده و ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه آنها در بازارهای جهانی دانسته بود، اظهار داشت: اگر افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی باشد، تنها راه مقابله با گرانی آنها پرداخت کالاهای اساسی است.

 وی با محدود و معدود دانستن تعداد کالاهایی که قیمت آنها به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی افزایش قیمت داشته اند، افزود: از آنجا که پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش یارانه کالاهای اساسی مانند روغن و کره طبق قانون امکان‌پذیر نیست، راهی برای در نظر گرفتن یارانه‌ برای این‎گونه کالاها و در نتیجه جلوگیری از گران شدن آنها وجود ندارد.

 وزیر بازرگانی درباره علت افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی گفت: هنگامی که قیمت نفت افزایش می‌یابد، این موضوع روی قیمت بسیاری از کالاها تاثیر می گذارد و نرخ برخی کالاها دچار نوسان می‌شود، اما نوسانات قیمت‌های جهانی فصلی است و ما در سال‌های مختلفی شاهد افزایش قیمت کالاها و بازگشت این روند صعودی و تعادل قیمت‌ها بوده‌ایم.

 غضنفری تصریح کرد: در گذشته روال این‏گونه بود که برای مقابله با گرانی کالاهای اساسی در مقطع گرانی قیمت‌های جهانی به این نوع کالاها یارانه تعلق می‌گرفت، اما اکنون به دلیل آنکه قانون اجازه نمی‌دهد به شکل گذشته بساط یارانه‌ها را پهن کنیم، لذا راهی برای حل این مسئله نداریم.

 وی در پاسخ به این سؤال که چگونه باید از اقشار آسیب‌پذیر جامعه که درآمد آنها متناسب با افزایش قیمت‌ها نیست حمایت کرد، گفت: در این خصوص باید از مسئولان ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها سؤال کنید تا در این خصوص پاسخ دهند، اما ما مجاز نیستیم که مانند گذشته یارانه کالا بدهیم.

کد خبر 135444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز