گروه سیاسی: مراحل اجرایی برگزاری انتخابات مجلس نهم از روز سوم خرداد آغاز می‌شود.

انتخابات

در شرایطی که پیش‌تر اعلام شده بود انتخابات مجلس نهم در اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود دیروز سید صولت مرتضوی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور جزئیات جدیدی از نحوه برگزاری انتخابات مجلس نهم ارائه داد و گفت: انتخابات مجلس نهم در فرایندی زمان‌بندی شده برگزار می‌شود و وزیر کشور روز سوم خرداد فرمان آغاز مراحل اجرایی آن را صادر خواهد کرد.وی در گفت‌وگو با فارس افزود: متعاقب صدور فرمان وزیر کشور، اطلاعیه شماره یک ستاد انتخابات کشور درخصوص تاریخ برگزاری انتخابات، تاریخ ثبت‌نام و شرایط کاندیداها و تاریخ استعفاها و مشمولان استعفا منتشر می‌شود.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه اطلاع‌رسانی درباره انتخابات باید به موقع باشد، متذکر شد: انتخابات براساس جدول زمانی تهیه شده برگزار می‌شود و پس از صدور فرمان آغاز انتخابات توسط وزیر کشور و ابلاغ آن به متولیان امر، درباره مراحل اجرایی انتخابات مجلس نهم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استعفای کارمندان دولت اوایل تیرماه

از سوی دیگر معاون پارلمانی وزیر کشور نیز با اشاره به آماده شدن تقویم برگزاری انتخابات مجلس نهم گفت: اوایل تیر کارمندان دولت که قصد نامزدی در انتخابات را دارند، باید استعفا دهند.
مهدی محمدی‌فر در خصوص جزئیات مراحل برگزاری انتخابات مجلس نهم، گفت: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به شکل رایانه‌‌ای اقدامات علمی، فنی و سیستمی را انجام داده اما باید مکانیزم‌‌های تعریف شده به تایید شورای نگهبان برسد.

معاون پارلمانی وزیر کشور تصریح کرد: بنا به توضیحات یاد‌شده زمان رایانه‌‌ای کردن مراحل انتخابات مشخص نیست و شاید این کار در هنگام برگزاری انتخابات دیگر انجام شود.
وی درباره تاریخ انتشار تقویم زمانی انتخابات دوره نهم مجلس افزود: اوایل تیر، کارمندان دولت که قصد نامزدی در انتخابات را دارند باید استعفا دهند و تقریبا ۴۵روز قبل از ۱۲ اسفند نیز از نامزد‌ها ثبت نام خواهد شد. پیش از این وزیر کشور نیز از آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای خبرداده بود اما نجار برگزاری رایانه‌ای انتخابات را منوط به هماهنگی با سایر دستگاه‌ها ازجمله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و شورای نگهبان دانسته بود.

تدوین لایحه جامع انتخابات

مصطفی محمد نجار وزیر کشور نیز عصر روز یکشنبه در حاشیه جلسه روز یکشنبه هیأت وزیران، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس نهم در دوازدهم اسفند ماه سال‌جاری اظهار داشت: از ماه آینده تقویم مراحل ثبت‌نام و امور مربوط به انتخابات منتشر و معلوم می‌شود که برنامه به چه شکلی است. وزیر کشور، همچنین از تدوین لایحه جامع انتخابات در دولت خبر داد و گفت که تمامی افتراقات و نقاط اشتراک با قوانین و طرح‌های دیگر، در این لایحه جامع دیده شده و مراحل بررسی آن در دولت در حال انجام است. مهندس محمد نجار داشتن کارشناسی ارشد برای نمایندگی مجلس را براساس مصوبه مجلس ضروری دانست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 28فروردین ماه با مصوبه‌ای، شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای ورود به مجلس را تعیین کردند.

براساس مصوبه اخیر مجلس، کاندیداهای انتخابات مجلس با مدرک لیسانس و حتی با داشتن سابقه اجرایی ۵ ساله نمی‌توانند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شرکت کنند و مدرک فوق‌ لیسانس یا کارشناسی ارشد ملاک کاندیداهای این انتخابات شد. با تصمیم نمایندگان، افراد دارای مدرک کارشناسی به هیچ وجه نمی‌توانند در انتخابات مجلس نامزد شوند، مگر اینکه سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

کد خبر 135201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز