گروه شهری: شهردار تهران گفت:

زمانی پایه‌های یک حکومت می‌لرزد و آینده درخشان آن متزلزل می‌شود که عرصه فرهنگی‌اش به خطر بیفتد و هیچ موضوعی در حوزه امنیت ملی، مهم‌تر از موضوعات مربوط به امنیت فرهنگی نیست.محمدباقر قالیباف در نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که در تالار ایوان شمس برگزار شد، با بیان اینکه در دنیا نمی‌توان برخلاف سنت‌های الهی حرکت کرد گفت: این را به صراحت می‌گویم که وای به حال مسلمانی که منزلت خود را نشناسد و فلسفه وجودی خود را نداند چراکه همه گرفتاری‌ها و بدختی‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: براساس فرموده مقام معظم رهبری هر اتفاقاتی که می‌افتد باید منجر به آن شود که بر انسان‌ها اثر بگذارد و اوج این اثرگذاری‌ها در امور فرهنگی است و همانطور که حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه اشاره کرده‌اند باید قدر منزلت خود را بدانیم و ببینیم که کجا ایستاده‌ایم.

وی خطاب به مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری تصریح کرد: یقین کنید این جایی که شما نشسته‌اید سنگربانی‌اش از فتح خرمشهر مهم‌تر و سخت‌تر است و باید آن را درک کنید و به این باور برسید تا متوجه شوید در چه جبهه‌ای هستید و چه دشمنی دارید. شهردار تهران با بیان اینکه براساس فرموده حضرت امام(ره) ریشه همه بدبختی و خوشبختی‌ها در فرهنگ هر ملتی است اظهار کرد: پس بر این اساس جایگاه خود را بشناسید و درک کنید.

قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم اخلاق اسلامی را در جامعه رونق دهیم، سنت‌های الهی اجازه نخواهند داد که دروغ بگوییم، گزارش غلط بدهیم، تهمت بزنیم و غیبت کنیم و بعد از آن بخواهیم برای اسلام تمدن‌سازی‌ کنیم که اگر اینگونه شود باید به عدالت خداوند شک کرد. وی افزود: من به‌عنوان کسی که راوی دفاع مقدس است به صراحت می‌گویم آن چیزی که ما را در جبهه‌ها موفق کرد عنصر انسانیت بود؛ هرکه انصاف، صداقت، اخلاق و برادری داشت با خدا معامله می‌کرد و به هیچ‌چیز جز خدا خود را نمی‌فروخت.

سال 90، سال تحول جدی در حوزه فرهنگ تهران

همچنین محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در بوستان ولایت، گفت: در بیانات ایشان توجه به مسئله فرهنگ بسیار مورد توجه بود و از این‌رو همه کسانی که در این حوزه فعال هستند باید به مسئولیت و وظایف خود مباهات کنند و این را توفیقی از سوی خداوند بدانند.

وی با بیان اینکه حضور مقام معظم رهبری در بوستان ولایت سرآغاز یک حرکت جدید در حوزه مسائل فرهنگی در شهرداری تهران است، افزود: دلیل آن نیز این است که در کمتر از 2 ماه از حضور ایشان، بخش قابل توجهی از این فضا به فضای فرهنگی تبدیل شده است و این فرصتی است که برنامه‌های فرهنگی به‌طور گسترده‌تر به‌ویژه در جنوب تهران اجرا شود.

ایازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بوستان ولایت خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده کشور با 4هزار مترمربع، شهر ورزش با 30هکتار مساحت با امکانات مختلف، مجموعه شهربانو و... از اقدامات مهمی است که در این مجموعه انجام می‌شود و به همین دلیل می‌توان سال 90 را سال تحول جدی در حوزه مسائل فرهنگی دانست.

وی تصریح کرد: در سال 90 در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پرداختن به مسائل دینی، مذهبی، باورهای دینی و هویت بخشی براساس فرموده مقام معظم رهبری اهتمام ویژه‌ای خواهد شد که این نیاز به همدلی و همراهی همه بخش‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری دارد. معاون شهردار تهران تصریح کرد: توجه به مشارکت مردم در برنامه‌های مختلف در تبدیل شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی از تاکیدات شهردار تهران و منویات مقام معظم رهبری است و جدا از سازه‌های شهری به انسان‌های شهر توجه ویژه‌ای خواهد شد که در این راستا توجه به محلات از اولویت‌های سال‌جاری است.

ایازی افزود: سال 90 سال عمق بخشی به موضوع و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در محله‌هاست و برنامه‌های مختلفی در محله‌ها اجرا خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه اکنون یکپارچگی خوبی در مجموعه فرهنگی شهرداری تهران وجود دارد که در طول تاریخ شهرداری بی‌سابقه بوده است، افزود: همه این همدلی‌ها با حمایت شهردار تهران و تاکید ایشان در تبدیل شدن شهرداری به نهادی اجتماعی محقق شده است.

تاکید بر توزیع عادلانه سرانه‌ها

همچنین مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با بیان اینکه رسیدن به یک نقطه مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی در سطح برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و توزیع کار یک ضرورت است که گام‌های خوبی برای آن برداشته شده است، گفت: می‌توان گفت که سازمان فرهنگی هنری و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری امروز به درستی در جای خود قرار گرفته است.

ارائه 100 محصول آموزشی تا 8 ماه آینده

امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: برگزاری نمایشگاه عطر سیب، سامانه‌های نشاط، نمایشگاه یاد یار مهربان و ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان از جمله برنامه‌هایی بود که با استقبال شهروندان مواجه شد و نقطه شروع آن نیز ایام ماه مبارک رمضان بود. وی با بیان اینکه براساس اسناد فرادستی و توجه به منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات‌شهردار تهران برنامه‌ریزی برای سازمان فرهنگی هنری انجام شده است، افزود:

در سال‌جاری 10 برنامه جریان‌ساز، 190 برنامه فرامنطقه‌ای و 57 برنامه منطقه‌ای درنظر گرفته شده است. خوراکیان تصریح کرد: طراحی کامل و علمی 600 رشته آموزشی انجام خواهد شد که 200 رشته آموزشی آن به پایان رسیده و تا 8 ماه آینده 100‌محصول آموزشی ارائه خواهد شد.

کد خبر 134835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز