گروه اقتصادی: سوداگران در روزهای اخیر از بازار سکه و طلا به بازار ارز کوچ کرده‌اند.

این کوچ سبب شد تا بانک مرکزی هم برای کنترل بازار ارز وارد میدان شود. در این رابطه رئیس‌کل بانک مرکزی از عرضه ارز به هر میزان به متقاضیان از امروز خبر داد. محمود بهمنی علت افزایش نرخ ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد شهر تهران را ناشی از واسطه‌گری و دلالی دانست و تاکید کرد: یک بار دیگر اعلام می‌کنم که سفته‌‌بازان سراغ مسائل و بازارهایی که مربوط به بانک مرکزی و دولت است، نروند.

به گزارش همشهری، در 4 روز اخیر ارزش انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران افزایش محسوس یافته است؛ به‌گونه‌ای که در روز پنجشنبه دلار آمریکا 1190 تومان، هر یورو 1690 تومان، پوند انگلیس 1960 و یکصد ین ژاپن هم 1445 تومان خرید و فروش شد که نسبت به قیمت اعلامی بانک مرکزی شکاف 120 تا 150 تومانی را نشان می‌دهد. محمود بهمنی مانند همیشه در گفت‌وگو با فارس اظهار‌داشت: اتفاقات چند روز قبل بازار دلار و ارز به‌دلیل واسطه‌گری و دلالی بوده است.

وی تأکید کرد: در این شرایط بارها به مردم هشدار داده‌ایم که تحت‌تأثیر جریانات روانی قرار نگیرند و وارد بازار سفته‌بازی دلار و سکه نشوند. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به حباب در بازار ارز طی روزهای اخیر خطاب به خریداران ارز در این ایام گفت: کسانی که دنبال خرید دلار و ارز در بازار آزاد هستند باید به قیمت‌های جهانی توجه داشته باشند؛‌ این افراد باید دقت کنند که در بازار ارز 60 تومان حباب وجود دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره اعمال محدودیت عرضه ارز توسط این بانک از روزهای گذشته، بیان کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه عرضه را محدود نکرده است.وی درباره ابلاغ و لغو بخشنامه محدودیت عرضه ارز طی روزهای اخیر، گفت:‌ این بخشنامه منتفی شد و برای پایان دادن به ابهامات پیرامون محدودیت عرضه دستور دادم که کل آن بخشنامه را منتفی کنند. بهمنی ضمن تأکید براینکه بانک مرکزی هر میزان که متقاضیان ارز بخواهند در اختیار آنها قرار می‌دهد، اضافه کرد:‌ حتی اگر 2، 3 و 5 برابر قبل هم ارز بخواهند بانک مرکزی بدون محدودیت می‌پردازد.

حباب قیمت در بازار سکه امروز تخلیه می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که قیمت جهانی طلا از 2 روز گذشته بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفته اما با وجود این چرا بازهم قیمت فروش سکه از سوی بانک مرکزی با افزایش قیمت اعلام می‌شود، تأکید کرد:‌ هر زمان که قیمت جهانی طلا کاهش یابد قطعاً قیمت بازار نیز پایین می‌آید. وی تصریح کرد: هنوز قیمت بازار با قیمت جهانی پایین نیامده است و باید بلافاصله کاهش پیدا کند. بهمنی درباره دلیل افزایش قیمت‌ها از سوی این بانک، گفت: به‌دلیل اینکه در بازار سکه‌ها را با قیمت بالایی خریداری کرده‌اند برای آنها خیلی سخت است که سکه‌ها را ارزان بفروشند. او تصریح کرد:در روزهای آینده حباب قیمتی در بازار سکه به‌صورت کلی از بین می‌رود و حتماً روند قیمت‌ها شدیداً نیز نزولی خواهد شد.

کد خبر 134827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز