سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارشگران اینجا و آنجا رفته اند و از قیمت ها خبر آورده اند: عرضه گوشت زیر قیمت،قیمت اقلام خوراکی، بازار میز و قیمت سوسیس و کالباس

عرضه گوشت زیر قیمت
دیروز بازار گوشت قرمز حاوی چند خبر گوناگون بود. برای نمونه قیمت گوشت گوساله بین 50  تا 100 تومان افزایش داشت و گوشت گوسفندی نیز منتظر انتقال گرانی از دام زنده به دام کشتاری بود. با این همه هنوز این انتقال صورت نگرفته است و گوشت گوسفندی به قیمت هفته های پیش عرضه می شود. اما زمزمه های قصاب ها در مورد عرضه گوشت زیر قیمت در فروشگاه های ویژه این گوشت ها شنیدنی بود. ظاهرا این گوشت ها در هر کیلو حدود 500 تومان ارزان تر به دست مصرف کنندگان می رسد. اما علی اصغر ملکی رئیس تعاونی گوشت گوسفندی معتقد است؛ هیچ ارزانی بی علت نیست و در این باره می گوید: سازمان امور عشایر کشور اقدام به خریداری دام در معرض خطر خشکسالی می کند تا عشایر با زیان کمتری مواجه شوند. وی می افزاید: اگرچه این گوشت ها به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارند اما در رده گوشت های نامرغوب قرار می گیرند.

قیمت اقلام خوراکی
گزارش هفتگی بانک مرکزی از آخرین وضعیت قیمت اقلام خوراکی، از صعود قیمت ها حکایت دارد. براساس گزارش هفتگی بانک مرکزی در هفته منتهی به 20 تیر سال جاری به استثنای پنیر و کره پاستوریزه بهای سایر اقلام گروه لبنیات تا 5/0 درصد افزایش یافت که این میزان افزایش در عرض یک هفته قابل توجه بود. در مقابل کاهش یک درصدی بهای گوشت مرغ ، قیمت انواع گوشت قرمز بین 8/0درصد تا 2/2 درصد با افزایش روبرو شد. همچنین در مقابل رشد نسبی قیمت تمامی انواع حبوب، قیمت تخم مرغ اندکی پایین آمد و شانه ای 11هزار و 400 تا 16 هزار ریال به مصرف کننده عرضه شد. براساس گزارش یاد شده میادین زیر نظر شهرداری جدای از افزایش نیم درصدی قیمت هلو شاهد کاهش بهای تمامی انواع میوه بودند با این وجود از بازار میوه میادین خبر می رسد هنوز پای گلابی ها به این میادین باز نشده است. بازار برنج نیز در کنار ثبات بهای برنج وارداتی سایر اقلام را با 1/0 تا 6/3 درصد افزایش قیمت عرضه کرد. ناگفته نماند روغن نباتی هم 5/2 درصد گران شد.

در بازار میز
از وقتی چیدمان سنتی اثاثیه منزل شکل مدرن به خود گرفت و مبلمان، فرش و پشتی ها را در اغلب منازل ایرانی وادار به عقب نشینی کرد میز تلویزیون و انواع دیگر میز به اعضای ثابت خانه بدل شدند. گذشته از این استحاله فرهنگی آنچه برای مسئول امور مالی خانه و محتویات جیبش مهم است دورخیز انواع اثاثیه چوبی برای افزایش قیمت است. رشد قابل توجه قیمت «اوره» که به عنوان مواد اولیه ساخت ام دی اف ها محسوب می شود علاوه بر کابینت سازان، سازندگان میزهای چوبی را هم به فکر فرو برده است. اما خبر خوبی که از بازار میزفروش های حسن آباد و بازار دلاوران می رسد مبتنی بر ثبات نسبی قیمت هاست. قیمت میزهای ساخته شده از ام دی اف در حدود 70 تا 160هزار تومان متغیر است. میزهای فلکسی آلمان نیز که ظاهری شیشه ای دارند به عنوان تازه واردهای بازار نیز قیمتی بین 20 تا 30 هزار تومان دارند.

قیمت سوسیس و کالباس
هر چند حرف و حدیث های بسیار درباره چگونگی تهیه سوسیس و کالباس نتوانست دایره دوستداران این فرآورده های گوشتی را تنگ تر کند،افزایش تعرفه واردات گوشت های صنعتی تا حدودی از پس این کار برآمده. قیمت فرآورده های گوشتی که تا دو سال تغییری نداشت در ابتدای سال جاری بین 15 تا 16درصد رشد کرد. با این وجود تجربیات گذشته بازار فرآورده های گوشتی نشان می دهد از آنجا که قیمت این فرآورده ها به دنبال رشد قیمت گوشت قرمز بالا می رود و از سوی دیگر همیشه فاصله زیاد خود را با قیمت گوشت قرمز حفظ می کند.

خریداران دهک های پایین جامعه نیز با انگیزه های قیمتی و دهک های بالا با انگیزه جذابیت این کالا آن را خریداری می کنند. هم اکنون قیمت سوسیس آلمانی برای مصرف کننده ۲ هزار و ۲۵۰تومان،سوسیس معمولی ،1850کوکتل 3 هزار و 500 انواع هات داگ 4 هزارو ،50 کالباس خشک3 هزار و 800 و کالباس مرغ 5 هزار و 450 تومان است.

کد خبر 1347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز