گروه سیاسی: رئیس جمهوری گفت: سیستم لیبرالیسم در دنیا به پایان راه رسیده است و ما باید خود را برای تغییر و تحولات پیش رو در جهان آماده کنیم.

محمود احمدی نژاد یکشنبه شب به وقت محلی (دوشنبه صبح به وقت تهران) پس از ورود به کیتو پایتخت اکوادور در دیدار با رافائل کوررآ  رئیس جمهوری اکوادور با بیان این مطلب افزود: ملت‌های جهان امروز بیدار شده‌اند و پایه‌های نظام سلطه نیز در حال فروپاشی است و واقعیت این امر در منطقه خاورمیانه واضح‌تر از سایر نقاط جهان به چشم می‌آید.

احمدی نژاد با تبریک انتخاب کوررآ به سمت رئیس جمهوری اکوادور، این انتخاب را نشانه مراتب اعتماد مردم اکوادور به وی خواند و ادامه داد: این انتخاب به نوبه خود یکی از نشانه‌های تحولات پی در پی است که در آمریکای لاتین، آسیا و خاورمیانه به وقوع می‌پیوندند.

رافایل کوررآ نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از میزبانی احمدی‌نژاد و هیأت همراه تصریح کرد که دولت وی با منطق نئولیبرال که صرفاً مبتنی بر تجارت است، موافق نیست و به دنبال همکاری میان کشورهای دوست برای مقابله با این منطق است و برای توسعه مناسبات کشورش با ایران در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، تجاری و همکاری دو و چندجانبه آماده است.

محمود احمدی‌نژاد همچنین دوشنبه شب، در مراسم تحلیف رافائل کوررآ رئیس جمهوری اکوادور در محل کنگره ملی این کشور در کیتو حضور یافت.

احمدی نژاد در نیکاراگوئه

رئیس جمهوری در ادامه سفر به 3 کشور آمریکای لاتین، صبح یکشنبه پیش از سفر به اکوادور، وارد ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در بدو ورود مورد استقبال دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور و تنی چند از اعضای کابینه وی قرار گرفت.

اولین دور مذاکرات رؤسای جمهوری ایران و نیکاراگوئه بلافاصله پس از برگزاری مراسم استقبال برگزار شد.

اهدای عالی‌ترین نشان

دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه همچنین در این مراسم، نشان ربن داریو عالی‌ترین نشان فرهنگی این کشور و مدال اتحاد آمریکای لاتین نیکارگوئه آزاد را به رئیس جمهوری  اهدا کرد.

دیدار در کاخ ریاست جمهوری

رئیس جمهور همچنین در دیدار با اورتگا در محل کاخ ریاست جمهوری نیکاراگوئه اظهار داشت: پیروزی دانیل اورتگا در انتخابات ریاست حمهوری نشانه بیداری مردم نیکاراگوئه است.

دانیل اروتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز دو ملت ایران و نیکاراگوئه برای عدالت و صلح مبارزه می‌کنند، گفت: ما دو رئیس جمهور گرد هم آمده‌ایم تا تلاش‌های خود را در جهت رفاه و توسعه مردم دو کشور بکار گیریم.

مصاحبه مطبوعاتی مشترک

رئیس جمهوری عصر یکشنبه به وقت محلی، در پایان امضای تفاهمنامه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه و پیش از ترک ماناگوا پایتخت این کشور به مقصد کیتو پایتخت اکوادور، در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه گفت: مردم قاره‌های آمریکا، آفریقا و آسیا امروز بیدار و با ظلم و تجاوز مخالف هستند، دوران زورگویی به سر رسیده است. 

دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز در این مراسم بابیان اینکه امروز اراده‌ای در جهان از سوی کشورهای در حال توسعه برای حل مشکلات شکل گرفته و ما امیدواریم با کمک کشورهای در حال توسعه معضلات ما رفع شود، گفت: امروز در سایه انعقاد سند همکاری با تهران بر آن هستیم تا بتوانیم با مشکلات و مسایل مقابله کنیم و ریشه آنها را برکنیم.

مخالف گفتگو با آمریکا نیستیم

محمود احمدی‌نژاد گفت: تهران در صورت فراهم شدن شرایط عادلانه و مناسب با انجام گفت وگو با آمریکا مخالفتی ندارد.

رئیس جمهوری درگفت‌وگویی که شبکه تلویزیونی العربیه یکشنبه شب آن را پخش کرد، گفت: ایران هیچ مخالفتی با مذاکره با هر طرفی که باشد البته به استثنای رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، ندارد.

کد خبر 13450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز