همشهری آنلاین : وزیر بهداشت با بیان اینکه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با نظارت کافی و رصد حوزه‌ها خود را از هجمه‌ای که قصد دارد زحمات پرسنل، پرستاران و پزشکان را زیر سئوال ببرد حفاظت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی در شصت و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره اتفاقات اخیر در مورد رهاسازی بیماران در تهران و مواردی نظیر آن که در مشهد، لرستان و اراک به وجود آمده است، افزود: روسای دانشگاه‌ها دقت و نظارت جدی‌ بر بخش‌های تحت پوشش خود و این هجمه‌ای که در این باره صورت گرفته داشته باشند. ما نیز در وزارت بهداشت تمهیداتی را در همین زمینه اتخاذ کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: نگذارید بهانه‌ به دست کسانی بیافتد که می‌خواهند زحمات پرسنل، پرستاران، پزشکان و مدیران را زیر سئوال ببرند تا اگر در جایی مثل همین تهران این قبیل اتفاقات رخ داد و در نهایت متوجه شدیم که به هیچوجه واقعیت نداشته، دانشگاه‌ها پاسخ مناسب داشته باشند. البته در مشهد هم چنین معضلی به وجود آمده که خلاف واقع بوده و رئیس دانشگاه در این زمینه توضیح خواهد داد.

وزیر بهداشت با ابراز آمادگی برای ارسال کمک‌‌های انسان دوستانه پزشکی به کشورهای مسلمان منطقه گفت: خیزش‌های اسلامی منطقه را می‌خواهند سرکوب کنند و ما آنچه در کشورهای مختلف از جمله بحرین، یمن و لیبی اتفاق افتاده و اقدامات ضدمردمی صورت گرفته را محکوم و اعلام آمادگی می کنیم که تجهیزات پزشکی و کمک‌های انسان دوستانه برای آنها ارسال شده است.

وحید دستجردی با اشاره به تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه خبرهای خوبی برای نظام سلامت کشور وجود دارد و بودجه بخش سلامت در دو بخش 80 میلیارد تومانی و 5/10 میلیارد تومانی دیده و مصوب شده که 5/1 دلار به قیمت هر بشکه نفت اضافه شود که این میزان 1040 میلیارد تومان به بودجه سلامت می‌افزاید. همچنین 5/14 درصد از این درآمد به نفت، 20 درصد به صندوق ذخیره ارزی و باقیمانده به سلامت اختصاص می‌یابد.

وی درباره تخصیص بخشی از بودجه هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت گفت: موضوع تخصیص 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها در نوبت بعدی در مجلس بررسی می‌شود و همچنین از افزایش قیمت نفت هم سهمی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به الزامات اجرای برنامه پنجم توسعه در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: با توجه به شعار امسال که جهاد اقتصادی است، با صرفه جویی و استفاده از ظرفیت‌های سلامت و دانشگاه‌ها می‌توانیم علم را به ثروت بدل و این شعار را محقق کنیم.

وی توجه دانشگاه‌ها و اسناد بالادستی و برنامه‌های نقشه جامع علمی سلامت و همچنین تدوین نقشه نظام سلامت را از امور مهم در حوزه اجرایی کردن برنامه پنجم برشمرد و افزود: هدف‌گذاری، سیاست‌گذاری و نظارت بر کلیه برنامه‌های حوزه سلامت در برنامه پنجم به وزارت بهداشت واگذار شده و ما گروه‌های کاری را برای اجرای این احکام تشکیل داده‌ایم.

وحید دستجردی از تحول بنیادین در آموزش علوم پزشکی، برنامه تمام وقتی هیئت علمی، تقویت هیئت امناهای دانشگاه‌ها و اجرای سند راهبردی ارتقای شاخص سلامت را از جمله اولویت‌های کاری وزارت بهداشت برشمرد.

وی گفت: توسعه بیمه‌های سلامت، تعرفه‌گذاری منطقی و توجه به تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر حوزه سلامت نکته‌ای است که در حوزه سلامت به طور مشخص تاثیر می‌گذارد و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده 5/12 درصد و تورم در بحث سلامت با توجه به حامل‌های انرژی که ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها است 18 تا 20 درصد است که برای تعیین تعرفه‌ها و شفاف شدن آن باید به این تورم توجه کنیم.

وزیر بهداشت درباره ممنوعیت فعالیت خصوصی کارکنان ستادی وزارت بهداشت یادآور شد: این موضوع با یک زمان‌بندی اجرایی شده و به پیش می‌رود.

وی تکمیل برنامه پزشک خانواده در شهرها، شبکه‌های بهداشت و شبکه اورژانس پیش بیمارستانی را از جمله امور مهم مورد توجه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و افزود: روسای دانشگاه‌ها به طور خاص در این حوزه‌ها نظارت داشته باشند.

کد خبر 134104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز