گروه اقتصادی: دیروز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای جدید و البته مهم مقرر کردند که از این پس، دیوان محاسبات به‌عنوان دیده‌بان بودجه‌ای مجلس بر عملکرد مالی شرکت‌های دولتی که بودجه آنها در مجلس مصوب می‌شود، نظارت کند.

به گزارش همشهری براساس این مصوبه، در سال 90 کلیه شرکت‌های دولتی که دولت در آن بیش از 50 درصد سهام دارد و همچنین شرکت‌های دولتی موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مشمول مقررات ذیحسابی، وجوه درآمدی بودجه و افتتاح حساب برای وزارتخانه می‌شوند. در لایحه بودجه سال‌جاری، دولت رقمی بالغ بر 360 هزار میلیارد تومان به‌عنوان اعتبارات شرکت‌های دولتی در نظر گرفته است. علاوه بر این براساس یکی دیگر از مصوبات بودجه، مقرر شد که صورت‌جلسه مجامع عمومی شرکت‌های دولتی تنها با امضای وزیراقتصاد و معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور دارای اعتبار خواهد بود.

چاره‌اندیشی برای حمل‌ونقل هوایی و ریلی

مجلس در بخش دیگری از جلسه دیروز خود فکری هم به حال ناوگان هوایی کشور کرد و به‌منظور تأمین بخشی از هزینه نوسازی این ناوگان، دولت را موظف کرد که وجوه حاصل از واگذاری هتل‌های هما را در این راه صرف کند.همچنین براساس همین مصوبه، دولت مجاز شد وجوه حاصل از فروش سهام شرکت سهامی راه‌آهن و شرکت‌های تابعه و وابسته را تا سقف هزارمیلیارد ریال به خزانه واریز و به‌طور کامل صرف بازسازی ساختاری و بازپرداخت بخشی از بدهی‌های معوقه بانکی ناشی از واگذاری انجام شده و اجرای طرح‌های بازسازی و بهسازی خط و ناوگان کند.

پرداخت بدهی‌های وزارت نیرواز محل واگذاری سهام

مجلسی‌ها در ادامه برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو، به دولت اجازه دادند که بخشی از بدهی شرکت‌های تابعه و وابسته این وزارتخانه به پیمانکاران را از محل سهام شرکت‌های قابل واگذاری یا منابع حاصل از آن و یا فروش واگذاری اموال و دارایی‌های طرح‌های نیمه‌تمام و خاتمه یافته، پرداخت یا تهاتر کند. به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، آمار رسمی بدهی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو به پیمانکاران 8 هزار میلیارد تومان است اما آمار غیررسمی رقمی بیش از این را حکایت می‌کند.البته مجلس در بند دیگری، دولت را مجاز کرد که مطالبات و تعهدات پیمانکاران را درصورت موافقت آنان به‌صورت سهام پرداخت کند.

بر این اساس دولت اجازه یافت درصورت موافقت طرف‌های قرارداد تا مبلغ 80 هزار میلیارد ریال از سهام قابل واگذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی یا منابع حاصل از آن و سایر اموال و دارایی‌ها را بابت تادیه مطالبات و تعهدات به صندوق‌های بازنشستگی نظیر صندوق بازنشستگی فولاد، شرکت‌های سازنده، مشاور و پیمانکار مجری طرح‌های دولتی و شرکت‌های دولتی از جمله طرح‌های افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات برق واگذار کند. براساس یکی دیگر از مصوبات روز گذشته مجلس، شرکت‌های آلاینده محیط‌زیست، موظف شدند اعتبارات لازم برای جبران آلودگی زیست‌محیطی را از محل منابع خود هزینه کنند.

مستمری زنان بی‌سرپرست پس از ازدواج مجدد قطع نمی‌شود

روز گذشته بهارستان‌نشینان در ادامه بررسی بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه سال‌جاری صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را مکلف کردند که هزینه‌های نیروی انسانی و سایر هزینه‌ها را ضمن صرفه‌جویی از محل منابع داخلی خود تامین و پرداخت کنند. از این پس صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و بیمه‌ای مکلفند تمام اعتبارات پیش‌بینی‌شده مندرج در قانون بودجه، که پس از طی مراحل در اختیار آنها قرار می‌گیرد به انضمام دیگر منابع داخلی خود و سایر منابع حاصله را به‌طور کامل به حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران یا مستمری‌بگیران اختصاص داده و پرداخت کنند. نمایندگان مجلس حین بررسی و تصویب این بند از لایحه بودجه، ضمن موافقت با پیشنهاد مشترک حسن کامران و نیره اخوان بیطرف، این امکان را برای زنان بی‌سرپرست فراهم کردند تا اگر ازدواج کنند، مستمری آنها قطع نشود.

 

کد خبر 134040

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز