یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در اولین دوره جشن سالانه خود، سه جایزه ویژه به سه فیلم از تولیدات سال‌85، در دسته فیلم‌های اجتماعی روز و همسو با سینمای ارزشی ایران اهدا می‌کند.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در اولین جشن سالانه خود  از سینماگران تقدیر می‌کنند.

جواد طوسی با اعلام این مطلب گفت: از این میان، یک فیلم در دسته فیلم‌های دفاع مقدس و یک فیلم در دسته فیلم‌های با مفاهیم مضمونی قرار می‌گیرد و غیر از این، یازده جایزه دیگر به بهترین فیلم، فیلم‌نامه، کارگردان، بازیگران نقش اول و دوم و... تعلق می‌گیرد. جوایز شامل دیپلم افتخار و تندیس است و در این دوره، جایزه نقدی وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان در مورد لزوم برگزاری چنین مراسمی می‌گوید: از نظر من، رقابتی وجود ندارد. ما احساس کردیم انجمن منتقدان در کنار تعاریف صنفی می‌تواند تحت پوشش خانه سینما باشد و در اهداف فرهنگی خود حضور مستقل‌تری داشته باشد.

در جشن خانه سینما ما تصمیم گرفتیم جایزه خود را به صورت مستقل به برگزیده‌های خود اهدا کنیم. این کار فتح باب خوبی است؛ هر چند که امسال نتوانستیم به تمامی  اهداف خود برسیم.

اما از سال آینده بخش‌های دیگری همچون انتخاب بهترین منتقد و خبرنگار و بهترین ترجمه هم توسط یک کمیته کارشناسی برگزار می‌شود تا از بهترین‌ تجربه‌های مکتوب نیز تقدیر شود.

شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی متشکل از جواد طوسی، کیوان کثیریان، مصطفی محمودی، صادق خاموشی، علی معلم، محمدتقی فهیم و محمود گبرلو در بخش بزرگداشت‌ها و تقدیر از عوامل سینمایی، نگاهی تاریخ‌نگر و جامعه‌شناختی را در انتخاب‌ها در نظر گرفتند.

طوسی در این مورد می‌گوید: در انتخاب‌ها سعی کردیم آسیب‌شناسی کنیم و وضعیت معاصر سینما و طیف‌های مختلفی را که به سینما وصل هستند از کنترلچی تا بازیگرهای حاشیه‌ای سینما در نظر بگیریم؛ هر چند که این انتخاب‌ها مبنی بر صحه‌گذاشتن بر عملکرد این دوستان نیست.

طوسی در پاسخ به این سؤال که آیا انتخاب‌های این دوره برآیندی کلی از انجمن منتقدان است می‌گوید: در این دوره علیرغم ترکیب ناهمگون اعضای شورای مرکزی، در مورد اهداف فرهنگی خود اقدام‌های مثبتی انجام دادیم؛ از آن جمله حضور در جامعه جهانی منتقدان بود؛ این اتفاق کوچکی نیست.

ما با برگزاری این جشن، اولین گام را برداشتیم تا برای دوره‌های بعدی، راه را هموار کنیم. امسال به شورای مرکزی محدود شدیم اما از سال آینده کمیته انتخابی متشکل از اعضای اصلی انجمن خواهیم داشت.

امسال از سوی  اسپانسر برنامه، محدودیت‌ زمانی داشتیم و نتوانستیم فراخوانی منتشر کنیم و با یک نگاه خوش‌بینانه، شورای مرکزی نماینده انتخاب فیلم‌ها شد. اما مطمئن باشید نگاه‌های شخصی نداشتیم.

گفتنی است در این جشن قرار است از شهلا ریاحی، فرامرز قریبیان، اسدالله یکتا، جمشید ارجمند، دکتر هوشنگ کاووسی و مسعود کیمیایی تقدیر شود.

کد خبر 13340

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز