دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: واکنش معاونت سینمایی نسبت به قرارداد میلیاردی یک بازیگر سینما داغ‌ترین خبر سینمای ایران بود.

بازیگر- سینما ی ایران

چند شب پیش در برنامه سینمایی «هفت» اعلام شد یک بازیگر سینما برای بازی در یک مجموعه و 2 فیلم سینمایی با یک تهیه‌کننده قرارداد یک‌میلیاردی بسته است. کمی بعد مجری برنامه از تماس تهیه‌کننده خبر داد و گفت: این بازیگر، اسپانسری 3میلیاردتومانی به‌همراه خواهد آورد. نکته‌ای که درواقع دریافت دستمزد یک‌میلیاردی را توجیه می‌کرد. هرچند در این برنامه نامی از بازیگر و تهیه‌کننده مذکور برده نشد ولی یک روز بعد رسانه‌ها از محمدرضا گلزار و مجید آقاگلیان به‌عنوان طرفین قرارداد میلیاردی نام بردند.

باتوجه به موقعیت گلزار به‌عنوان بازیگری پولساز در سینما و این نکته که این بار پای اسپانسری 3 میلیاردی نیز درمیان است، خبر دستمزد یک‌میلیاردی خیلی عجیب به‌نظر نمی‌رسید. با این همه، دیروز مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی از لغو قرارداد یک‌میلیاردی و توبیخ بازیگر و تهیه‌کننده‌ای که اقدام به عقد این قرارداد کرده بودند، خبر داد. براساس آنچه روابط عمومی معاونت امور سینمایی به نقل از مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی به سینمای حرفه‌ای منتشر کرد قرارداد میلیاردی یک تهیه‌کننده با یکی از بازیگران سینما لغو شد.علیرضا سجادپور ضمن اعلام لغو این قرارداد و قراردادهای مشابه متذکر شد که به طرفین قرارداد شدیداً تذکر داده شده و در پرونده کاری آنان نیز توبیخ درج می‌شود. همچنین این قرارداد لغو شده در آینده کاری هر دو طرف از نظر این اداره کل تأثیر کاملا منفی خواهد داشت.

واکنش شدیداللحن مدیریت سینما به قرارداد میلیاردی گلزار درحالی صورت گرفته که ماده قانونی‌ای در مورد میزان دستمزدهای هنرمندان وجود ندارد. اگر فدراسیون فوتبال سال گذشته برای بازیکنان لیگ حرفه‌ای سقف قراردادی تعیین کرد (که البته درنهایت بسیاری از فوتبالیست‌ها تا دوبرابر سقف تعیین‌شده دستمزد گرفتند) درمورد سینما چنین قانونی وضع نشده است.نکته جالب توجه اشاره مدیر اداره کل به توبیخ بازیگر و تهیه‌کننده و تأثیر کاملا منفی این قرارداد بر آینده کاری آنهاست که احتمالا معنی‌اش باید ممنوع‌الکاری باشد.

این اولین باری نیست که دستمزد بالای گلزار واکنش‌هایی را به‌همراه دارد. 2 سال پیش خبر دریافت دستمزد 90 میلیون تومانی گلزار برای بازی در «دموکراسی تو روز روشن» آن هم با 3 روز حضور در سر صحنه فیلمبرداری خبرساز شد و پیش از آن نیز دستمزد بالای این بازیگر برای «دوخواهر» واکنش‌هایی را برانگیخته بود. تا آنجا که رئیس انجمن بازیگران سینما نیز از پرداخت دستمزدهایی که وی آن را غیرمتعارف خواند، انتقاد کرد. یک دهه از حضور گلزار در عرصه بازیگری سینما می‌گذرد و جز چند استثنا، اغلب فیلم‌های این بازیگر در گیشه، بسیار موفق عمل کرده‌اند. فیلم‌های زیادی را می‌شود نام برد که تنها و تنها به واسطه حضور گلزار موفق به فتح گیشه شدند و این موقعیت ویژه باعث شد تا برخی تهیه‌کنندگان برای استفاده از او حاضر به پرداخت دستمزدهای نجومی شوند. دستمزدهایی که البته سودی تضمین شده در گیشه را به همراه داشت.

این بار اما گویا میلیاردی بودن رقم قرارداد باعث شده تا معاونت سینمایی به ماجرا ورود پیدا کند. نکته جالب توجه بند پایانی صحبت‌های سجادپور است. اینکه معاونت سینمایی با هرگونه فعالیت مخل امنیت و آرامش صنوف سینمایی برخورد خواهد کرد و قراردادهایی که به فضای اعتماد و امنیت شغلی صنوف لطمه بزند از نظر این اداره کل کاملا باطل است. در یک‌سال اخیر بارها و بارها فعالیت‌هایی صورت گرفت که مصداق بارز اخلال در امنیت و آرامش صنوف سینمایی بود که برخوردی با آنها مشاهده نشد ولی حالا بسته شدن قرارداد میلیاردی یک بازیگر (که هیچ بند قانونی برای برخورد با آن وجود ندارد) برهم‌زننده فضای اعتماد و امنیت شغلی صنوف دانسته شده‌است.

کد خبر 133379

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز