جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پاکستانی‌ها درحالی‌که همچنان نگران عملیات‌های تروریستی و انتحاری شبه نظامیان طالبان در نقاط مختلف این کشور هستند در هراسی همیشگی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نیز به سر می‌‌برند و خط پایانی برای کابوس کشتار غیرنظامیان در این کشور دیده نمی‌شود.

پاکستان نا آرامی

با وجود اینکه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در طول ماه‌های گذشته تنش در روابط اسلام‌‌آباد و واشنگتن را به‌دنبال داشته است روز گذشته شلیک حداقل 5 موشک از سوی 2 هواپیمای آمریکایی باعث کشته شدن حداقل 25 نفر در منطقه قبیله‌نشین وزیرستان شمالی شد.

گفته می‌شود این موشک‌ها به چند خانه در شهر اسپینوم در 40 کیلومتری شمال شرقی میرانشاه (شهر اصلی در این منطقه قبیله نشین) اصابت کرده است. هرچند همواره در این حملات ادعا شده که شبه نظامیان هدف عملیات نیروهای آمریکایی هستند اما این بار هم گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که حداقل 7 زن و کودک در میان کشته شدگان عملیات سری آمریکا وجود دارند که در ساعت 4:30 بامداد به وقت محلی صورت گرفت. از زمان آغاز ریاست‌جمهوری باراک اوباما با وجود انتقادهای گسترده مقام‌های اسلام‌آباد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان افزایش پیدا کرده است.

حمله روز گذشته نخستین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه وزیرستان شمالی از زمان اختلاف اسلام‌آباد و واشنگتن درباره عملیات روز 17 مارس به حساب می‌آید که کشته شدن حداقل 39غیرنظامی را به‌دنبال داشت. حملات آمریکا به مناطق مرزی پاکستان و کشتار غیرنظامیان خشم بسیاری از مردم این کشور را به‌دنبال داشته است و پاکستانی‌ها خواستار واکنش‌ قاطع مقام‌های دولت خود در این رابطه هستند.

این حملات در حالی کشتار غیرنظامیان را به‌دنبال دارد که شبه نظامیان طالبان همچنان مردم پاکستان را در نقاط مختلف این کشور هدف حملات خود قرار می‌دهند و هنوز نشانه‌ای از آرامش در این کشور به چشم نمی‌خورد. روز پنجشنبه هم حمله صدها شبه‌نظامی طالبان به یک پست ایست بازرسی در شمال غرب این کشور کشته شدن حداقل 16 نظامی پاکستان را به‌دنبال داشت. گفته می‌شود در این حمله که در منطقه خارکی در دیر سفلی صورت گرفت حداقل 200 شبه نظامی حضور داشته‌اند.

مردم پاکستان در حالی در حملات تروریستی شبه‌نظامیان طالبان و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک و خون کشیده می‌شوند که اختلاف‌های گسترده‌ای میان اسلام‌آباد و واشنگتن به چشم می‌خورد. روز پنجشنبه، ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان، از حملات آمریکا انتقاد کرد و هشدار داد که این نوع حملات به عملیات جاری مقابله با شبه‌نظامیان ضربه می‌‌زند. اشفق کیانی در نشستی با مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین جنگ نظامیان پاکستان علیه شبه نظامیان را پیچیده و سخت کرده است.

پاکستان در روزهای گذشته شاهد ترافیک سنگین حضور مقام‌های مختلف آمریکا در این کشور بوده است. گفته می‌شود با افزایش اختلاف‌ها میان دوطرف مقام‌های واشنگتن تلاش گسترده‌ای برای بهبود روابط دوطرف دارند. با وجود این اظهارت اخیر دریاسالار مولن نشان می‌دهد که کدورت میان دو طرف جدی‌تری از گذشته به حساب می‌آید. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چهارشنبه طی سفر خود به پاکستان به‌صورت علنی سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی‌اس‌آی) را متهم کرد که ارتباط خود با شبکه حقانی(یکی از مهم‌ترین شاخه‌های طالبان) را حفظ کرده است.

اشفق کیانی بلافاصله اظهارات مولن را رد کرد و آن را تبلیغات منفی علیه تلاش‌های این کشور دانست. عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اداره می‌شود و گزارش‌ها از منابع دیپلماتیک پاکستان نشان می‌دهد که اکنون مقام‌های اسلام‌آباد خواستار محدودیت جدی فعالیت سیا در این کشور شده‌اند. گزارش‌ها از تحویل 85 هواپیمای بدون‌سرنشین کوچک به پاکستان از سوی آمریکا نشانگر این است که مقام‌های واشنگتن در تلاش هستند تنش‌ها میان دو طرف را به هر شکلی کمتر کنند.

85 هواپیمای بدون سرنشین برای اسلام‌آباد

یک مقام نظامی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که مقام‌های این کشور قصد دارند به‌زودی 85 هواپیمای بدون سرنشین کوچک موسوم به «ریون» را به پاکستان تحویل دهند. این هواپیماها برای مقاصد تجسسی به کار گرفته می‌شوند و برای حمله مستقیم به اهدافی بر زمین کاربرد ندارند. «ریون» توسط متحدان آمریکا از جمله ایتالیا، اسپانیا و نروژ مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحویل آنها به پاکستان پاسخی به درخواست دیرینه مقام‌های اسلام‌آباد برای دسترسی به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به حساب می‌آید.

کد خبر 133057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز