یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

صادق کرمیان: مسابقات تیراندازی بازی‌های آسیایی دوحه، برای مسئولان ورزش کشور و تیراندازان ایرانی مرز بین آماتوری و حرفه‌ای‌گری را مشخص کرد تا آنها بدانند که با امکانات موجود و برنامه‌ریزی فعلی، نمی‌توانند در بین کشورهای صاحب‌نام این رشته جای داشته باشند!

رشته‌ تیراندازی با داشتن 132 مدال در بازی‌های آسیایی و 45 مدال در بازی‌های المپیک از جمله رشته‌هایی است که نظر کشورهای جهان را به سمت خود جلب کرده است.
به نظر کارشناسان رشته‌ تیراندازی، این رشته در ایران تاکنون در حد آماتوری فعالیت می‌کرده و اگر مسئولان ورزش خواهان درخشش این رشته هستند باید با امکانات مناسب و بودجه‌ کافی، تیراندازی را در مسیر حرفه‌ای‌گری قرار دهند.

عدم وجود دانش روز تیراندازی در ایران، تامین نبودن ورزشکاران این رشته به لحاظ مالی، فقدان زیر ساخت‌ها و امکانات مناسب، تغییرات مداوم در کادر فنی تیم‌های ملی، توجه نکردن به مسائل روحی و روانی تیراندازان قبل از اعزام به مسابقات مهم و از همه مهم‌تر عدم وجود باشگاه‌های تیراندازی و نبود لیگ در کشور از جمله مواردی است که به عنوان مشکلات مختلف باعث شده است تا این رشته نتواند در ایران پیشرفت کند.

حقوق 90 هزار تومانی
یک عضو تیم ملی تیراندازی ایران که در دوحه حضور نداشت ، هزینه نکردن و کمبود امکانات مالی را دلیل اصلی عدم پیشرفت این رشته در ایران می‌داند: «از رشته تیراندازی که ملی‌پوش آن 90 هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرد، چطور انتظار دارند که در میادین بین‌المللی مدال‌آوری کند؟ همسر من نیز تیرانداز است و با حقوقی که از فدراسیون در یک سال گذشته دریافت کرده‌ایم در شرایط سختی زندگی‌مان را گذرانده‌ایم. در دو سال گذشته با تمامی سختی‌ها کنار آمدم و برای اولین بار در تفنگ بادی 10 متر رکورد خودم را به مرز 595 رساندم که در ایران بی‌سابقه بوده است.»

صابر پرستی با بیان این که اگر مشکلات مادی حل نشود، دیگر به حضور در تیم ملی فکر نمی‌کند تصریح کرد: «واقعیت این است که نمی‌توانم هم دغدغه مسائل زندگی‌ام را داشته باشم و هم با خیال راحت جوابگوی خواسته‌های مسئولان فدراسیون باشم. در تیراندازی ورزشکار باید آرامش فکری زیادی داشته باشد، مثل وزنه‌برداری یا کشتی نیست که در آن قدرت بدنی حرف اول را بزند. ما اگر تمرکز نداشته باشیم، نمی‌توانیم به موفقیت دست یابیم.»

استاندارد نیستیم
نسیم حسن پور که به دلیل حضور در المپیک آتن برای اهالی ورزش چهره ای شناخته شده است در المپیک آسیایی دوحه حتی در میان 10تیرانداز برتر این مسابقات قرار نگرفت وی می‌گوید تیراندازان ایرانی فاقد استاندارهای موجود هستند.
نسیم حسن‌پور که در مسابقات تیراندازی تپانچه بادی 10 متر بازی‌های آسیایی با ثبت رکورد 379 امتیاز در مکان دوازدهم قرار گرفت، می‌گوید: «ملی‌پوشان تیم تپانچه و تفنگ که بدون مربی وارد این مسابقات شدند با مشکل بزرگی مواجه بودند، شما از هر قهرمانی سئوال کنید، هنگامی که مربی‌ در کنار ورزشکار نباشد چه حالی به او دست می‌دهد، مگر چنین چیزی امکان دارد. به نظر من حضور ورزشکار بدون مربی در مسابقات معنا ندارد.»

حرکت صعودی تیراندازی کُند است
در این میان سرمربی تیم ملی  تمام مسئولیت نتایج تیم ملی تیراندازی در بازی‌های آسیایی دوحه را به گردن می‌گیرد و در توجیه آن می‌گوید:  «برای اولین بار در طول تاریخ تیراندازی ایران بود که ما با یازده نفر تیرانداز در این رقابت‌ها شرکت می‌کردیم. هیچ یک از تیراندازان ما در دوحه کم‌فروشی نکردند و با تمام وجود با سایر حریفان خود به رقابت پرداختند. تنها اشتباه ما اطمینان به مربیان خارجی تیم ملی و برنامه‌ریزی آنها بود که چون من سرمربیگری تیم ملی را بر عهده داشتم مسئولیت تمامی این اشتباهات را می‌پذیرم.»

وی افزود: «تیراندازی ایران سیر صعودی داشته است اما این صعود کُند بوده است. دلیل آن نیز نبود تجربیات گذشته بوده است. ما هر کاری را انجام می‌دهیم در گذشته نمونه‌ عملی نداشته، از همین رو به‌رغم برنامه‌ریزی‌های بسیار، در برخی مواقع این‌گونه اشتباهات فنی نیز رخ می‌دهد.»یکی دیگر از اعضای کادر فنی در مورد عملکرد تیم‌های ملی تیراندازی در بازی‌های آسیایی می‌گوید: «تیراندازی از جمله رشته‌هایی است که می‌توان در خصوص عملکرد آن در جریان مسابقات مختلف ارزیابی‌های متفاوتی را ارائه داد، چراکه تنوع رشته‌های آن بسیار زیاد است. مهم‌ترین ضعف ما در دوحه، تکنیک تیراندازان بود که همین عامل باعث می‌شود تا آنها در عین شایستگی و فقط با 2 یا 3 نمره اختلاف نسبت به سایر حریفان به مراحل فینال راه پیدا نکنند.»

انتظار مدال‌آوری نابجا نیست
دبیر فدراسیون تیراندازی اما در جمع‌بندی عدم نتیجه‌گیری تیم ملی در مسابقات بین‌المللی مخصوصا مسابقات دوحه با بیان این که این نتایج در حد انتظارات جامعه‌ ورزش نیست، تصریح می‌کند: «مردم از تیراندازی توقع کسب مدال دارند. این توقع زیادی نیست اما باید آگاه بود که برآورده کردن این توقع در شرایط کنونی تا حدودی سخت است چراکه ما هنوز تمامی ابزارهای لازم را در اختیار نداریم.

 هم اکنون تیراندازان ایران به مرز فینال مسابقات بزرگ مانند بازی‌های آسیایی رسیده‌اند و برای بالا رفتن از سکوها نیازمند داشتن امکانات مناسب هستند که در صورت فراهم شدن آن می‌توانیم به هدف خود برسیم.» دبیر فدراسیون تیراندازی، خاطر نشان کرد: «تیراندازان ما قبل ازبازی‌های آسیایی در تهران تمرینات خوبی را انجام دادند، به طوری که هر یک از آنها مدعی بودند کاری نمانده که انجام ندهند ولی وقتی که وارد سالن‌های دوحه شدند، تازه فهمیدند از حریفان خود چقدر عقب‌ هستند.» وی افزود: «سالن‌های تیراندازی آزادی باید مجهز به آخرین تجهیزات شود، اکنون این سالن‌ها برای ما مانند یک اتاق خالی است!»

کد خبر 13276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز