گروه شهری: پس از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌دنبال مخالفت شورای نگهبان بالاخره راضی به حذف طرح تمدید قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای مترو تا پایان سال 90 شدند قرار شد تا به پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این بار از راهی دیگر وارد شده و موارد مربوط به استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها را در لایحه بودجه 90 مورد بررسی قرار دهند.

مترو

در این باره محمد حسین مقیمی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با همشهری ضمن تاکید براینکه طرح تمدید استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای مترو حذف نشده است، گفت: روز یکشنبه ایراد شورای نگهبان مطرح و قرارشد این تسهیلات در قانون بودجه سال 90 دیده شود.در واقع از نظر مقیمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاح ندانستند این طرح را پس از مخالفت شورای نگهبان برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت بفرستند بنابراین با توجه به اینکه قانون بودجه در مجلس در دست بررسی است قرارشد این تسهیلات در بودجه امسال گنجانده شود تا ا ز محل صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد.

این نماینده مجلس گفت: طرح قانون استفاده مترو از تسهیلات حساب ذخیره ارزی توسط کمیسیون عمران هم به کمیسیون تلفیق داده شده که امیدوارم پس از طرح در صحن علنی به تصویب برسد.
وی گفت: درهرحال تشخیص با نمایندگان مردم است و از آنجایی که نمایندگان همیشه کارهایی که به خیر و مصلحت مردم است را دنبال می‌کنند بنابراین امیدوارم این طرح به تصویب برسد.
نماینده مردم خمین اظهار داشت: این 2میلیارد دلار درصورت تصویب به‌صورت تسهیلات یا وام در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و به‌صورت اقساط برگردانده می‌شود. وی در عین حال با اشاره به اینکه نمی‌تواند رفتار آینده دولت در برابر تصویب احتمالی این تسهیلات را پیش‌بینی کند، افزود: درهرحال در گذشته دولت یک سال فرصت داشت تا با فراهم کردن این تسهیلات، به مردم خسته از ترافیک شهری کمک کند که توفیق خدمت پیدا نکرد، علت را البته باید از خودشان پرسید که چرا؟ اما من افسوس می‌خورم که دولت در زمانی که می‌توانست خدمتی به مردم بکند، نکرد.

بنا بر این گزارش، محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان نیز به همشهری گفت: من احساسم این است که عدم‌پافشاری مجلس بر تمدید قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای مترو منطقی و معقولانه بود زیرا فرصت بررسی عملکرد بودجه سال 89 و تسهیلات وابسته رو به اتمام بود و زمانی برای ارسال این طرح پس از مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت و سپری شدن وقت برای بررسی و رسیدگی به آن نداشتیم بنابراین بهتر بود که این تسهیلات در بودجه سال 90 دیده شود.

وی پیش‌بینی کرد باتوجه به هدفمندی یارانه‌ها و گرایش مردم به سوی استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، در بودجه سال 90 بحث تسهیلات و کمک دولت به توسعه حمل‌ونقل عمومی کاملا شفاف‌سازی‌ شده و با رای موافق نمایندگان مجلس مواجه شود.وی البته اظهار داشت که تصور نمی‌کند رقم این تسهیلات مجددا به همین شکل و با همین رقم در مجلس به تصویب برسد.
از سوی دیگر، حسن غفوری فرد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره تاکید کرد: از هر قانونی که حامی مترو باشد دفاع می‌کنیم. وی با اشاره به تصمیم هیات رئیسه مجلس مبنی بر قرار گرفتن اعتبارات ارزی مترو در لایحه بودجه کشور گفت: حمل‌ونقل عمومی شهر تهران بدون مترو قادر به تامین نیازهای شهروندان نیست و ازاین‌رو مجلس حامی هرگونه حمایت از توسعه متروی پایتخت است.

غفوری‌فرد افزود: حذف پیشنهاد تمدید قانون مترو برای سال‌جاری به‌دلیل تامین نظر شورای نگهبان بود اما در مقابل رئیس مجلس پیشنهاد قرار دادن آن را در لایحه بودجه داد که به این ترتیب امکان اجرایی شدن آن بیشتر است.وی همچنین خاطرنشان کرد: از سال 64 دو موضوع در تهران مورد توجه بود، یکی مسئله تشکیل شبکه فاضلاب و دیگری توسعه مترو که در حال حاضر هر دو موضوع آغاز شده و در این‌باره راهی طولانی در پیش داریم.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: تنها راه‌حل مشکل آلودگی هوای تهران و ترافیک سنگین این شهر، توسعه متروست که لازمه آن حمایت‌های اعتباری از سوی دولت است؛ چه اینکه هیچ شهر بزرگی در دنیا بدون مترو نیست؛ ازاین‌رو تصویب چنین قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 132739

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز