شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسیقی فیلم (Film Score) موسیقی‌ای است که هنگام پخش فیلم به همراه دیالوگ‌های آن پخش می‌شود

موسیقی فیلم

این موسیقی که فقط برای فیلم تهیه یا تنظیم می‌شود به منظور کمک به دیگر عوامل بصری و شنوایی - افکت‌های صوتی - برای بالا بردن توان بیان احساسات مختلف در فیلم استفاده می‌شود.

موسیقی یک فیلم با توجه به کیفیت و بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است، ممکن است توسط یک ساز ساده مانند گیتار، پیانو یا یک سینتی سایزر تهیه شود و یا ممکن است ارکستر بزرگی که حتی شامل گروه کُر باشد مسئولیت اجرای موسیقی فیلم را بر عهده بگیرد.

ارکستری که موسیقی فیلم را اجرا می‌کند ممکن است یک ارکستر معمولی استودیویی باشد و یا در موارد خاص از یک ارکستر بزرگ و مشهور استفاده شود.

دسن

پرونده‌ها:

more  سابقه مختصر موسیقی فیلم در ایران / موسیقی فیلم؛ ملودی‌هایی در خدمت تصویر / موسیقی؛ ابزار بیان در فیلم / موسیقی فیلم تافته جدا بافته نیست / ایجاد وحشت و تعلیق با موسیقی / امضای آهنگساز روی موسیقی فیلم

دسن

بدیهی است فیلم‌ها و کارتون‌های معمولی تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری، سریال‌های کوچک و ... بودجه استفاده از چنین ارکسترهایی را ندارند، لذا عمومآ برای تهیه موسیقی آنها از ارکسترهای کوچک استفاده می‌شود.

موسیقی بسیاری از فیلم‌های معمولی حالت پاپ دارند، اما چنانچه کارگردان بودجه کافی در اختیار داشته باشد بدون شک از ارکستر برای تهیه موسیقی فیلم استفاده خواهد کرد.

چرا که یک موسیقی ارکسترال توانایی بیشتری برای نشستن و انطباق روی فیلم را دارد و برعکس از آنجایی که المان اصلی موسیقی پاپ ریتم است، لذا این سبک موسیقی انعطاف پذیری کمی برای انطباق با فیلم دارد.

پس از ساخت فیلم و قبل از آنکه فیلم بصورت نهایی تدوین شود، آهنگساز به اتفاق کارگردان فیلم را نگاه می‌کنند و در مورد موسیقی قسمت‌های مختلف فیلم با یکدیگر صحبت می‌کنند. کارگردان احساسات مختلفی را که در صحنه‌های مختلف باید تقویت شود را برای آهنگساز بازگو می‌کند.

ممکن است کارگردان ایده‌های موسیقی خود را نیز در این موارد بیان کند و یا حتی از موسیقی‌های دیگری که به نظر او می‌تواند مفید باشد استفاده کرده، پیشنهادی برای صحنه‌های مختلف ارائه کند.

بعد از آن نسخه‌ای از فیلم به آهنگساز داده می‌شود و او شروع بکار می‌کند. تهیه موسیقی ممکن است در نهایت باعث شود که در فیلم تغییراتی صورت بگیرد و اصلاحاتی نیز انجام شود.

این موضوع تحت شرایط خاص می‌تواند بسیار پیچیده تر هم شود. ممکن است آهنگساز تم یا موسیقی زیبایی را از قبل داشته باشد و بخواهد از آن برای فیلم استفاده کند. تحت این شرایط فیلمساز مجبور می‌شود فیلم خود را علاوه بر ویرایش حتی تغییر نیز بدهد و آن را با فراز و نشیب‌های موسیقی منطبق سازد.

کد خبر 132368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز