سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقام‌های دولت ژاپن سطح هشدار ناشی از آسیب‌های واردشده به نیروگاه هسته‌‌ای فوکوشیما را در آخرین ارزیابی خود« 7 در مقیاس بین‌المللی حوادث هسته‌ای» اعلام کردند که میزان آسیب و خطرات، این حادثه را در سطح انفجار در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قرار می‌دهد.

ژاپن

در مقیاس بین‌المللی حوادث هسته‌ای، درجه7 نشانگر بالاترین سطح اضطراری به حساب می‌آید و پیش از این تنها حادثه هسته‌ای دیگری که میزان آسیب و خطرات آن این مقدار برآورد شده، انفجار در نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶(حدود ۲۵ سال قبل) بوده است. نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی، در جریان زلزله و سونامی در ژاپن در حدود یک‌ماه پیش آسیب دید و متخصصان همچنان تلاش گسترده‌ای برای کنترل این حادثه دارند. آژانش ایمنی هسته‌ای و صنعتی ژاپن با وجود تأیید افزایش سطح هشدار در نیروگاه فوکوشیما اعلام کرده است که تشعشعاتی معادل ‌١٠ درصد تشعشعات نیروگاه هسته‌‌ای چرنوبیل از نیروگاه آسیب دیده‌ فوکوشیما نشت کرده است.

پیش از این مقام‌های دولت ژاپن سطح هشدار در این نیروگاه را 5 اعلام کرده بودند و اکنون با وجود اظهارنظرهای امیدوار‌کننده مقام‌‌های ژاپنی، بسیاری افزایش سطح هشدار را نگران‌کننده می‌دانند. روز گذشته نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن با شدت گرفتن نگرانی‌ها در این رابطه در یک نشست خبری اعلام کرد که میزان نشت تشعشعات از نیروگاه هسته‌ای این کشور در حال کاهش است.وی همچنین اعلام کرد که مسئولان شرکت برق توکیو (تپکو) - که مسئولیت اداره نیروگاه فوکوشیما را بر عهده دارد- برنامه زمانی لازم را برای تحت کنترل در آوردن این نیروگاه تهیه کرده‌اند. نخست‌وزیر ژاپن گفت: قدم‌به‌قدم، رآکتورها در نیروگاه فوکوشیما داییچی به سمت ثبات پیش‌ می‌روند.

برخی اعتقاد دارند که تصمیم دولت ژاپن برای افزایش هشدار با مجموعه پس‌لرزه‌هایی که به‌تازگی در این منطقه رخ داد، ارتباط دارد اما این مسئله از سوی مقام‌های این کشور تأیید نشده است.
صبح روز سه‌شنبه زلزله‌ای به قدرت 6.3در مقیاس ریشتر توکیو و مناطق اطراف آن را لرزاند و باعث شد که شرکت اداره‌کننده این نیروگاه مجبور به خارج کردن بخشی از نیروهای خود شود. تلفاتی بر اثر این زلزله گزارش نشده اما شرکت تپکو از آتش‌سوزی در رآکتور شماره 4 نیروگاه فوکوشیما خبر داده است. روز دوشنبه هم زلزله‌ای به قدرت 7.1در مقیاس ریشتر شمال شرق ژاپن را لرزاند که کشته‌شدن حداقل 3 نفر را به‌دنبال داشت.

براساس معیارهای بین‌المللی، درجه 7 به حوادث نشت عمده مواد رادیو اکتیو اطلاق می‌شود که همراه با اثرات گسترده بر وضعیت بهداشت، سلامت و محیط‌زیست است. یک روز پیش از افزایش سطح هشدار، دولت ژاپن محدوده منطقه ممنوعه‌ای را که در اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما تعیین کرده بود، گسترش داد. براساس این طرح جدید، ۵ منطقه مسکونی در اطراف این نیروگاه که سطح تشعشعات می‌تواند خطرهای بلندمدتی برای سلامت ساکنان آنها داشته باشد، در یک ماه آینده تخلیه خواهند شد.

مسئولان در حال بررسی مجدد این نیروگاه پس از پس‌لرزه‌های شدید در روزهای اخیر هستند اما اعلام کرده‌اند که گزارشی از مشکلات جدید دریافت نکرده‌اند. پس لرزه‌های زلزله شدید ژاپن در حالی ادامه دارد که براساس آمارهای رسمی بر اثر این حادثه تاکنون 13 هزار و 228 نفر کشته و 14 هزار و 529 نفر مفقود شده‌اند. در حادثه چرنوبیل که بامداد روز ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶ رخ‌داد، بر اثر انفجار هسته مرکزی یکی از ۴ رآکتور هسته‌ای چرنوبیل در زمان شوروی‌سابق، مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو به سرعت منتشر و در محیط اطراف آن پخش شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم ژاپن با افزایش سطح هشدار به‌شدت نگران هستند و بسیاری از آنها اعتقاد دارند که همه واقعیت به آنها گفته نمی‌شود. با وجود این کارشناسان هسته‌ای تفاوت‌های زیادی بین حوادث فوکوشیما و چرنوبیل قائل هستند. به‌عقیده این کارشناسان منطقه قرارگیری نیروگاه فوکوشیما به نوعی است که اثرات مضر آن روی انسان‌ها و محیط‌زیست بسیار کمتر از حادثه چرنوبیل خواهد بود.

بدترین حوادث هسته‌ای جهان براساس مقیاس بین‌المللی

سطح 7: چرنوبیل، اوکراین، 1986: انفجار و آتش‌سوزی در رآکتور این نیروگاه باعث شد که بخش‌های وسیعی به وسعت هزاران کیلومتر مربع به مواد رادیو اکتیو آلوده شود. این حادثه بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ جهان است که گفته می‌شود حداقل باعث 4 هزار مورد ابتلا به سرطان شده است.

سطح 7: فوکوشیما، ژاپن، 2011: نیروگاه فوکوشیما براثر سونامی و زلزله در حدود یکماه پیش آسیب دید و تلاش‌ها برای کنترل آن هنوز به نتیجه نرسیده است.

سطح 6: منطقه کیشتیم، روسیه، 1957: انفجار در مخزن زباله‌های هسته‌‌ای باعث صدها مورد سرطان و آلوده شدن صدها کیلومتر مربع به مواد رادیو اکتیو شد.

سطح 5: ویندسکیل، انگلیس، 1957: آتش‌سوزی در یک رآکتور باعث پخش مواد رادیواکتیو در منطقه شد. حداقل 250 مورد ابتلا به سرطان مرتبط با این حادثه گزارش شده است.

سطح 5: جزیره تری‌مایل، آمریکا، 1979: ذوب شدن بخشی از واحد شماره 2 این نیروگاه هسته‌ای جدی‌ترین سانحه در تاریخ اتمی آمریکا را رقم زد.

کد خبر 132191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز