آی‌پی‌اس: کاربرد فرآورده‌های کشاورزی تغییر ژنتیک یافته در سراسر جهان همچنان محدود است، هر چند که مشکلات فزاینده مربوط به پیچکها و آفات،‌ کشاورزان را به استفاده از مقادیر فراوان سموم وادار کرده است.

بیش از 70 درصد استفاده از این قبیل محصولات هنوز به آمریکا و آرژانتین منحصر است.
گزارش موسسه دوستان بین‌المللی زمین نشان می‌دهد فرآورده‌های کشاورزی تغییر ژنتیک یافته از نظر کیفیت و بها هیچ امتیازی برای مصرف‌کننده به همراه ندارد و به علاوه تا به حال، هیچ فایده‌ای برای کاهش گرسنگی یا فقر در آفریقا نداشته است.

گزارش یاد شده که با عنوان "چه کسی از محصولات تغییر ژنتیک یافته سود می‌برد؟" منتشر شده است، به بررسی این محصولات از سال 1996 تا 2006 می‌پردازد. در این گزارش آمده است که نسل دوم محصولات تغییر ژنتیک یافته که وعده‌ آن را داده بودند، هنوز تولید نشده است.

طرفداران محصولات کشاورزی تغییر ژنتیک یافته مدعی‌اند این فناوری راه‌حل مشکل گرسنگی در جهان است، اما عمده‌ترین محصولات کاشته شده از این دست، سویا، ذرت و‌ پنبه ضد آفت است.

تحقیقات نشان می‌دهد محصولات تغییر ژنتیک یافته، میزان برداشت یا کیفیت آن را افزایش نمی‌دهد. تنها فایده آن کاهش نیاز به نیروی انسانی است، چون کنترل پیچکها با استفاده بیشتر از سموم راحت تر است.

اما استفاده مستمر از آفت‌کش گلیسوفات باعث می‌شود علفهای هرزه‌ای پدید آیند که در برابر این سم مقاوم باشند.

کد خبر 13212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز