گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و اروگوئه در جبهه بندی جهانی در جبهه مشترکی قرار دارند، گفت: در شرایطی که نظم ظالمانه حاکم بر جهان در حال اضمحلال بوده و دنیا نیازمند نظم عادلانه‌ای است، 2کشور می‌توانند همکاری‌های بیشتری با یکدیگر در زمینه‌های گوناگون داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در دیدار وزیر خارجه اروگوئه با اشاره به اینکه 2 کشور همواره از روابط مثبت و سازنده‌ای برخوردار بودند، اظهار کرد: اگر چه از تمامی ظرفیت‌های موجود به‌طور کامل استفاده نشده است اما شرایط کنونی ایجاب می‌کند که همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم.او تاکید کرد: ایران و اروگوئه کشورهای مستقلی هستند که با اتکا به توانمندی‌های خود به‌دنبال دوستی و مخالف بی‌عدالتی و ظلم در جهان هستند و این اشتراکات 2 ملت را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است.

احمدی‌نژاد گفت: آینده متعلق به ملت‌های مستقل و عدالتخواه است، به همین خاطر 2 ملت تا آخر در کنار هم خواهند بود.رئیس‌جمهور افزود: از نگاه جمهوری اسلامی ایران، کوچک و بزرگ بودن یک کشور منشأ احترام نیست بلکه تک تک انسان‌ها مهم و محترم هستند. وزیر امور خارجه اروگوئه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و مثبت ایران و اروگوئه، ارتقای سطح همکاری‌های 2کشور را مفید دانست و گفت: اگر چه سیستم و نظام موجود بین‌المللی بعضی اوقات تعمدا ایران را در تیررس نگاه‌های انتقادی قرار می‌دهد اما به‌رغم تمامی آنها، اروگوئه به‌دنبال تعمیق و گسترش مناسبات خود با ایران بوده و هست.

او تاکید کرد: بعد از سخنرانی جورج بوش علیه ایران، در آن دوره هیاتی از آمریکا به کشورمان آمد اما به‌رغم همه تلاش‌ها و فشارها، اروگوئه درصدد گسترش روابط با دولت‌ها و ملت‌های مستقلی مانند ایران است. وزیر خارجه اروگوئه تلاش‌های ایران در جهت برقراری عدالت اجتماعی و احترام به حقوق بشر را تحسین برانگیز دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران محور فعالیت‌های خود را پایبندی به اصول اخلاقی قرار داده است و بی‌تردید اگر همه دولت‌ها مانند ایران به این اصول پایبند باشند هیچ مشکلی در جهان وجود نخواهد داشت.
روی مسئله اشتغالزایی متمرکز شده‌ایم

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد همچنین صبح دیروز در همایش کارآفرینی، تعاون و اشتغال خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم با تأکید براینکه با کمک شما و بانک تعاون باید ریشه ربا در کشور را بخشکانیم، گفت: ما با واژه بانک مشکلی نداریم ولی باید بانک خود را داشته باشیم و به سمتی برویم که معامله ربوی نداشته باشیم. ربا یعنی رشد کاذب و دروغین. ما در این ارتباط قانون خوبی داریم، این موضوع در دستور کار است و باید آن را اجرا کنیم؛ به‌نحوی که تولید ما از یک سرچشمه زلال و متناسب با خود برخوردار باشد. از آرزوهای تاریخی بشر این بوده که انسان‌ها براساس انسانیت آنها ارزیابی شوند و تعاون یکی از ظرفیت‌های عالی برای تحقق این آرزوی تاریخی است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی و ایجاد اشتغال ازجمله زیباترین کارهایی است که انسان می‌تواند انجام دهد، افزود: این امر در واقع فرصتی را فراهم می‌کند که انسان‌ها به کار شرافتمندانه مشغول شوند و این ظرفیت مهمی است که بخش تعاون می‌تواند به یک جامعه هدیه کند.وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش تعاون و گزارشی که وزیر در این ارتباط ارائه داد، گفت: این گزارش‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت‌های بخش تعاون هنوز ناشناخته است. وقتی که ظرف سه‌چهار سال می‌توان چندین برابر گذشته کار کرد این امر نشان می‌دهد که جا برای کار زیاد است.

احمدی‌نژاد با اشاره به نامگذاری سال 90 به‌عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: به‌نظر می‌رسد که می‌توان تمام شاخصه‌های پیشرفت اقتصادی را در شاخص ایجاد اشتغال خلاصه کرد و اگر عدد تعیین شده برای اشتغال را محقق کنیم به این معناست که سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری خوبی در کشور صورت گرفته و ما شاهد رشد اقتصادی بوده‌ایم از همین‌رو، روی مسئله ایجاد اشتغال متمرکز شده‌ایم.

کد خبر 131983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز