جواد نصرتی: شمارش معکوس برای آغاز کوپا آمریکا- جام ملت‌های آمریکای جنوبی- شروع شده است. این رقابت‌ها معتبرترین رقابت‌های فوتبال ملی است که در ماه جولای سال‌جاری در آرژانتین برگزار می‌شود.

فوتبال

فعلا این تورنمنت در سایه هیجان بازی‌های انتهایی لیگ‌های معتبر اروپایی، مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا و رقابت‌های لیبرتادورس قرار دارد اما پس از پایان مسابقات باشگاهی، کوپا آمریکا قطعا جذاب‌ترین رقابت‌های فوتبال سال خواهد بود. تیم‌های ملی این کشورها هم که از مدت‌ها پیش آماده‌سازی خود را برای این تورنمنت شروع کرده‌اند اخیرا چند بازی دوستانه انجام داده‌اند و حالا می‌توان با توجه به این بازی‌ها، نحوه آماده‌سازی آنها را برای کوپا آمریکا بررسی کرد. این دوره از کوپا آمریکا به خاطر شرایط تقویم، محل خوبی برای آماده‌سازی تیم‌ها برای یک رویداد بزرگ دیگر است. بیشتر کشورها می‌خواهند از این تورنمنت به منظور آماده‌سازی تیم خود برای شرکت در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل استفاده کنند. در این گزارش به بررسی وضعیت فعلی 10تیم‌ فوتبال آمریکای جنوبی پرداخته می‌شود. مکزیک و یک تیم دیگر که جایگزین ژاپن خواهد شد، دو تیم میهمانی هستند که تعداد شرکت کنندگان را به 12 می‌رسانند.

1 - برزیل

برزیل به‌عنوان میزبان جام جهانی 2014 به صورت خودکار به رقابت‌های جام جهانی صعود کرده‌است. همین موضوع کوپا آمریکای امسال را برای آنها به یک تورنمنت تدارکاتی تمام عیار تبدیل کرده است. در آرژانتین، آنها مهم‌ترین رقابت‌های تدارکاتی پیش از جام جهانی را در پیش دارند. برزیل در آخرین بازی تدارکاتی خود برابر اسکاتلند به میدان رفت و توانست تیم میزبان را با نتیجه 2 بر صفر شکست دهد. مانو منزس، سرمربی برزیل که پس از جام‌جهانی جایگزین دونگا شد، در این بازی بازیکنان باتجربه‌ای مانند الانو و لوسیو را دوباره به تیم ملی دعوت کرد. درخشش نیمار مهاجم جوان برزیل هم باعث شد که همه منتظر کوپا آمریکا و ظهور ستاره‌ای که قطعا در بازی‌های تیم ملی برزیل‌ در آرژانتین تأثیرگذار خواهد بود، باشند.به‌نظر می‌رسد که مانو منزس در این رقـابـت‌ها از سـیستم 1-3-2-4 استفاده کند که در آن نقش تک مهاجم هدف، تعیین‌کننده خواهد بود.

2 - آرژانتین

با وجود اینکه سرخیو باتیستا سرمربی آرژانتین اعلام کرده جام جهانی اولویت اوست، فشار روی میزبان رقابت‌ها در این تورنمنت قطعا زیاد خواهد بود. آرژانتین از سال 1993 به بعد تقریبا هیچ جام معتبری کسب نکرده است و حالا هواداران از تیم ملی آرژانتین انتظار دارند جام کوپا آمریکا را در خانه نگه دارد.تیم باتیستا (که پس از جام‌جهانی جانشین دوست قدیمی‌اش دیه‌گو مارادونا شد) با وجود پیروزی 4 بر یک برابر اسپانیا بعد از جام جهانی، در سیستم حمله دچار مشکلاتی است. در آخرین بازی این تیم برابر کاستاریکا به‌نظر می‌رسید که سیستم هجومی تیم او کمی بهتر شده است اما سیستم 3-3-4 او همچنان مشکلات اساسی دارد. تیم او در آخرین بازی تدارکاتی در یک بازی ضعیف با کاستاریکا بدون گل مساوی کرد. در غیاب لیونل مسی، استفاده از خوزه سوسا و نیکلاس گایتان به‌عنوان گوش‌های کناری، یک اشتباه محض به‌نظر می‌رسید. هر دوی این بازیکنان دوست دارند که توپ را نزد خود حفظ کنند که این موضوع استفاده از توپ‌های بلند را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. البته بازی‌های تدارکاتی جایی است که مربی‌ها می‌توانند تجربه‌های ناموفقی هم داشته باشند.

3 - اروگوئه

بزرگ‌ترین اسکار تابارز سرمربی اروگوئه یافتن یک دروازه‌بان مطمئن است. عملکرد موزلرا و کاستیو 2 دروازه‌بان این تیم در شکست 2 بر صفر برابر استونی و پیروزی 3 بر 2 برابر ایرلند نشان داد که اروگوئه به شدت به یک دروازه‌بان خوب نیاز دارد اما به صورت کلی می‌توان گفت که اروگوئه در حال پیشرفت است. ادینسون کاوانی، مهاجم تیم ناپولی بهترین گلزن سریA است و هواداران تیم اروگوئه در حال مشاهده تبدیل شدن آبل هرناندز مهاجم 21 ساله تیم ناپولی به یکی از بهترین بازیکنان کشورشان هستند. دلایل محکم زیادی وجود دارد که اروگوئه بتواند ثابت کند حضورش در نیمه نهایی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی تنها یک اتفاق نبوده است. اروگوئه با روندی که در پیش گرفته، قطعا در آینده می‌تواند در جمع تیم‌های برتر دنیا حضوری ثابت داشته باشد.

4 - پرو

پرو با در اختیار داشتن بازیکنانی مانند کلودیو پیزارو و پائولو گوئررو و همچنین یک مربی خوب اروگوئه‌ای به نام سرخیو مارکاریان امیدوار است بتواند مشکلاتی را که در سال‌های اخیر داشته است، برطرف کند.
مارکاریان به خوبی دفاع این تیم را متحول کرده است و به‌نظر می‌رسد این تیم می‌تواند در کوپا آمریکا یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز باشد.

5 - اکوادور

اکوادور به سختی در تلاش است تا نسلی طلایی را که تیم ملی اکوادور را به یک تیم قابل احترام تبدیل کرده بودند، جایگزین کند. رینالدو روئدا، سرمربی این تیم در تلاش است با استفاده از بازیکنانی مانند کریستین نوبوا (هافبک) و جفرسون مونترو (مهاجم) تغییراتی در تیمش ایجاد کند.
در آخرین بازی دوستانه، آنها تساوی ناامیدکننده‌ای برابر پرو داشتند.

6 - کلمبیا

هرنان داریو گومز، سرمربی تیم کلمبیا مشکلات زیادی دارد. جیوانی مورنو بازی‌ساز این تیم مدت‌هاست که درگیر یک مصدومیت شدید است و مشکل گلزنی در بسیاری از بازی‌ها این تیم را آزار داده است. او برای بازی‌های دوستانه اخیر خود 3بازیکن جدید را که در آلمان، فرانسه و کلمبیا بازی می‌کردند به تیم ملی دعوت کرد تا با جوانگرایی بیشتر، کلمبیا را راهی کوپا آمریکا کند.

7 - شیلی

شیلی هم در جام جهانی 2010 بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت و همین موضوع انتظارها را از این تیم بالا برد. اما پس از جام‌جهانی اختلاف‌نظرها میان مارچلو بیلسای آرژانتینی و فدراسیون فوتبال این کشور، به استعفای این مربی انجامید. جانشین او کلودیو بورگی هم که یک آرژانتینی است، شروع خوبی داشت؛ شیلی با هدایت او ابتدا با پرتغال یک- یک مساوی کرد و بعد کلمبیا را 2 بر صفر شکست داد. بورگی سیستم سنتی‌تر 2-5-3 را به 3-1-3-3، سیستم دلخواه بیلسا ترجیح داده است و تیمش کمتر در نیمه زمین حریف تیم مقابل را پرس می‌کند.
اینکه تیم شیلی در این سیستم جدید کمی عقب‌تر می‌نشیند، فرصت‌های بیشتر و مناسب‌تری به آنها برای ضدحمله می‌دهد. ماتی فرناندز هم با این شیوه بازی فضای بیشتری برای بازی‌سازی در میانه میدان دارد. فرناندز در بازی‌های اخیر شیلی یکی از بهترین بازیکنان بوده است.

8 - ونزوئلا

ونزوئلا تنها تیم آمریکای جنوبی است که به دلیل حضور قدرت‌های برتر فوتبال جهان در این منطقه تا به حال در جام‌جهانی حضور نداشته است.
آنها در بازی‌های دوستانه اخیر 2 بر صفر جامائیکا را شکست دادند و یک- یک با مکزیک مساوی کردند.
این نتایج نشان‌دهنده پیشرفت این تیم است که دلیل آن استفاده خلاقانه سزار فاریاس از بازیکنان جوان در کنار بازیکنان باتجربه این کشور است. یواندری اوروزکو یکی از بازیکنان تیم ملی جوانان ونزوئلا است که در تیم بزرگسالان بازی‌های خوبی داشته است و می‌تواند در کوپا آمریکا درخشش خوبی داشته باشد.
ونزوئلا ،کوپا آمریکا را با برزیل شروع می‌کند و مانند دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در این جام امیدوار است از بازی‌های این تورنمنت در نقش بازی‌های تدارکاتی برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی نهایت استفاده را ببرد تا شاید بتواند به طلسم ناکامی‌های خود خاتمه دهد.

9 - بولیوی

کوئینتروس، سرمربی آرژانتینی‌الاصل بولیوی که در جام جهانی 1994 برای بولیوی بازی کرد، امید چندانی به درخشش در این رقابت‌ها ندارد.
بزرگ‌ترین آرزوی او می‌تواند این باشد که در حد نام بولیوی در رقابت‌ها شرکت کند و با استفاده از این بازی ها خود را برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آماده کند.
او در بازی‌های مقدماتی که به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود، می‌تواند به پیروزی در لاپاز- که بیشترین ارتفاع از سطح دریا را در میان پایتخت‌های دنیا دارد- امیدوار باشد.

10 - پاراگوئه

پاراگوئه هم همچون اروگوئه حضور موفقی در جام جهانی داشت.
آنها به یک چهارم نهایی جام جهانی در آفریقای جنوبی رسیدند اما مشخص نیست این موضوع برای آنها یک شروع بوده است یا یک پایان. برای بررسی وضعیت این تیم نمی‌توان روی بازی‌های دوستانه خیلی حساب باز کرد.
آنها در شکست 3 بر یک برابر مکزیک تقریبا فاجعه بار بازی کردند اما بعد با یک بازی شگفت‌انگیز آمریکا را شکست دادند. به‌نظر می‌رسد که این تیم از نداشتن ثبات رنج می‌برد. مربی این تیم خراردو مارتینو در واقع قربانی موفقیت‌های خودش است چون انتظارها از این تیم بالاتر رفته است.

 

کد خبر 131771

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز