جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

تهمینه حدادی: آن‌قدر روایت کتاب «بینوایان» را دیده‌اید که گمان می‌کنید به سادگی قادرید آن را تعریف کنید. اما واقعیت چیز دیگری است؛

 داستان اصلی این کتاب آن‌قدر اتفاقات جزئی و مهم دارد که انعکاس آنها در فیلم و سریال و حتی خلاصه کتاب غیرممکن است و این جزئیات ماجرا را پیچیده و جالب می‌کنند.

«ویکتور ماری هوگو» این کتاب را در سال 1862 میلادی نوشته است. او که از شاعران،نمایش‌نامه نویسان و نویسندگان برجسته فرانسه محسوب می‌شود، پیش از آن کتاب «گوژپشت نتردام» را نوشته بود.

هوگو زندگی پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشت.او که در 26 فوریه  1802به دنیا آمد، تا 10 سالگی همراه  خانواده‌اش به سفر می‌پرداخت. در جوانی شاعر بود و بعد نویسندگی را جدی گرفت. زمانی نماینده پارلمان شد و در اواخر عمر در تبعید به سر برد.ویژگی مهم آثار او اشاره به تفکرات سیاسی و هنری زمان خود است که به تاریخ‌شناسان کمک زیادی کرده و خواهد کرد.

اما رمان «بینوایان» به چیزی بیش از آنچه تصورش را بکنید اشاره دارد. این کتاب پر است از اطلاعات تاریخی،جغرافیایی،مذهبی و مردم شناسی و همان طور که می دانید به انقلاب کبیر فرانسه هم اشاره دارد.

شخصیت پردازی یکی از ویژگی‌های شاخص این رمان است.تک تک شخصیت‌هایی که وارد این کتاب می‌شوند به خوبی پرداخت می شوند؛ چه ژان والژان باشد که ازابتدا تا انتهای کار حضور دارد، چه پتی ژروه ( همان بچه ای که سکه اش زیر پای ژان والژان می ماند و او را به همین دلیل راهی زندان می کند).

نگاه های‌تیزبینانه و دقیق هوگو در خلق کامل این همه شخصیت باعث شده است تا « بینوایان» یکی از آثار مهم ادبیات کلاسیک محسوب شود.

کد خبر 131613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز