چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

محققان MIT موفق به ارائه نرم‌افزاری شده‌اند که با کمک آن امکان انتقال اطلاعات بدون نیاز به ابزاری خاص از رایانه‌ای به رایانه دیگر به‌وجود خواهد آمد؛ تنها کافی است اطلاعات مورد نظر را لمس کنید تا در بدنتان ذخیره شود!

رایانه

به گزارش مهر، ابزارهای ذخیره اطلاعات متنوعند؛ فلاپی دیسک‌ها که به دهه1980 تعلق داشته و امروز از رده خارج شده‌اند و فلش‌های کوچک که گم کردن آنها بسیار ساده است و با یک سهل‌انگاری منجر به ناپدید شدن اطلاعات مهمی خواهد شد، با این همه چه کسی به چنین ابزاری نیاز خواهد داشت؛ زمانی که می‌توان اطلاعات را در انگشت اشاره دست ذخیره کرد؟

برنامه‌ای که به تازگی ارائه شده است به کاربر امکان می‌دهد پرونده‌های اطلاعات را تنها با کمک لمس کردن نمایشگر از ابزاری به ابزار دیگر انتقال دهد و در عین حال کاربر برای انجام این کار نیازی به پیوستن به جامعه ابرانسان‌ها (‌ترکیب ماشین‌ها و انسان‌ها) نخواهد داشت.

انتقال دادن اطلاعات از یک رایانه به ابزاری دیگر برای بسیاری دشوار است، حتی استفاده از ابزارهای ذخیره مبتنی بر سیستم اَبر از قبیل دراپ باکس برای بسیاری پیچیده است. اکنون محققان MIT راه حل جدیدی یافته‌اند؛ تنها کافی است مانند جسمی فیزیکی، اطلاعات را برداشته و درون ابزاری دیگر قرار داد.

محققان MIT سیستمی را طراحی کرده‌اند که این کار را به ساده‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر می‌کند. به گفته محققان، کاربر باید گزینه مربوط به اطلاعات مورد نظر خود را لمس کرده و به‌صورت ذهنی این اطلاعات را درون بدن خود ذخیره کند، سپس کاربر سطح ابزار ذخیره‌کننده را لمس می‌کند و اطلاعات را به آن انتقال می‌دهد. برای مثال تصور کنید که در لپ‌تاپ خود در جست‌وجوی شماره رستورانی هستید که پس از یافتن آن معمولا شماره را داخل تلفن‌همراه خود تایپ می‌کنید.

اما با استفاده از این سیستم جدید که Sparsh نام دارد می‌توان به سادگی شماره تلفن را روی نمایشگر انتخاب کرده و سپس صفحه کلید تلفن همراه را لمس کرد، به این شکل سیستم جدید درک می‌کند که شما در تلاش برای انتقال کدام اطلاعات هستید و به سرعت شماره تلفن را برای شما شماره‌گیری می‌کند. آنچه در این نرم‌افزار رخ می‌دهد این است: نخستین تماس رونوشتی از شماره تلفن تهیه کرده و در فایلی موقتی در خود سیستم ذخیره می‌کند.

تماس دوم، اطلاعات ذخیره شده را احیا می‌کند. برای اجرای این جادوی دیجیتال هر دو ابزار باید به سیستم Sparsh مجهز باشند و کاربران نیز باید به صفحات خود در وب‌سایت‌های دراپ باکس یا FTP وارد شده باشند. این برنامه برای هر نوعی از اطلاعات کاربردی است؛ چه این اطلاعات عکس باشد، چه آدرس و یا لینکی از فایل‌های ویدئویی در وب سایت‌ها.

در حال حاضر Sparsh به‌عنوان نرم‌افزاری در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌‌ها، و دیگر رایانه‌ها مورد استفاده قرار دارد اما به گفته دانشمندان خانه ایده‌آل برای Sparsh باید براساس یک سیستم عامل واحد ساخته شود تا در آن تمامی ابزارها بتوانند به راحتی اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند.

براساس گزارش نیوساینتیست، در حال حاضر تنها امکان ترکیب این نرم افزار با سیستم عامل موبایل اندروید گوگل وجود دارد. این نرم‌افزار اخیراً در کنفرانس CSCW در چین ارائه شده است.

کد خبر 131562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز