همشهری‌آنلاین: سمینار فن‌آوری‌های پردازش هوشمند متون اسلامی به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اردیبهشت‌ماه سال 90 برگزار خواهد شد.

سمینار

به گزارش ایسنا، دبیر سمینار و مدیر بخش تحقیق و توسعه مرکز نور با بیان این مطلب اظهار کرد: این سمینار در واقع نخستین گردهمایی ملی کاربردهای متن کاوی در علوم اسلامی و با هدف تبیین جایگاه جهانی پردازش هوشمند متون در سال جدید است.

مجتبی جعفری هرندی افزود: شناسایی فن‌آوری‌های پایه در پردازش هوشمند متون، کاربردهای پردازش هوشمند متون، هم‌چنین معرفی دستاوردهای پردازش هوشمند متون در علوم اسلامی و متن کاوی در زبان فارسی از جمله دیگر اهداف برپایی این سمینار یک روزه است.

وی گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در دهه گذشته موفق شد با تبدیل منابع مکتوب علوم اسلامی به دادگان متن دیجیتالی، دسترسی پژوهشگران را به محتوای این متون به نحو شگرفی سریع‌تر و کارآمدتر سازد.

او ادامه داد: در دهه حاضر حجم بسیار بالای این دادگان متنی ایجاب می‌کند تا برای مدیریت کارآمد محتوای آن از فن‌آوری های نوین اطلاعات و توانمندی‌های پیشرفته‌تر علوم رایانه استفاده شود و با این ایده گروه پژوهشی متن کاوی نور در سال همت مضاعف و کار مضاعف تاسیس شده است.

جعفری اظهار کرد: با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین "داده کاوی" و ایجاد سامانه هوشمند "پردازش زبان طبیعی" ویژه زبان های عربی و فارسی، استخراج اطلاعات علوم اسلامی از دادگان متن دیجیتالی اسلامی کارآمدتر و تسریع شد.

وی بیان کرد: در همین راستا، مرکز نور برآن شد، با سخنرانی صاحب نظران رایانه‌یی این گروه پژوهشی و ارایه دست آوردهای منحصر به فرد آن، اولین سمینار پردازش هوشمند متون اسلامی را برگزار کند.

وی با بیان اینکه این سمینار با مشارکت "پژوهشکده متن کاوی قرآن کریم" برگزار خواهد شد، اضافه کرد: سمینار فن‌آوری های پردازش هوشمند متون اسلامی در اواخر اردیبهشت سال 1390 در محل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می شود.

کد خبر 131412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز