همشهری آنلاین: مونیخ سومین شکست پیاپی خود را متحمل شد. لوئیس فان‌گال، مربی این تیم ممکن است به سرنوشت ماگات و کلینزمان دچار شود. وردربرمن هم فرایبورگ را در خانه شکست داد و از جمع سه تیم سقوط‌کننده به دسته‌ پایین‌تر خارج شد.

bundesliga

تک‌دیدار جمعه‌شب‌ بوندس‌لیگا در این هفته را بوروسیا دوتموند صدرنشین و کلن، تیم یازدهم برگزار کردند. کلن که تا پایان نیم‌فصل نخست در رده‌های پایانی جدول دست و پا می‌زد، در هفته‌های پیش به خود آمد و با چند پیروزی پیاپی به مکان یازدهم رسید. نوار موفقیت‌های این تیم اما این هفته توسط شاگردان یورگن کلوپ گسست. دورتموندی‌ها موفق شدند مهمان خود را با تک‌گل دقیقه‌ ۴۴ لواندوفسکی پشت سر بگذارند.


به گزارش دویچه‌وله، یکی از پرگل‌ترین و در عین حال حساس‌ترین بازی‌های این هفته را هانوفر و بایرن مونیخ عصر شنبه (۵ مارس/ ۱۴ اسفند) برگزار کردند. شاگردان میرکو اسلومکا در این بازی خانگی بایرن مونیخ را ۳ بر 1 شکست دادند و به طور موقت به مکان دوم جدول رسیدند؛ جایگاهی که پیش از آغاز فصل حتی خوش‌بین‌ترین‌ها هم آن‌را پیش‌بینی نمی‌کردند.

گل اول این بازی را محمد عبدلاوئه‌ نروژی به ثمر رساند. این گل هفتم او در فصل جاری بود. گومز، مهاجم گلزن بایرن گل دوم بازی را زد، اما این بار به تیم خود: توپ ارسالی راوش، مدافع هانوفر به سر گومز برخورد کرد و به دروازه رفت. گل سوم را هم سرژیو پینتوی پرتغالی با هنرنمایی از فاصله‌ ۲۵ متری به ثمر رساند.

تک‌گل مهمان را هم آرین روبن روی ارسال ریبری زد. این نخستین گل روبن پس از چهار بازی پیاپی بود. او در مجموع ۵ گل در فصل جاری زده که با توجه به مصدومیت طولانی و بازی‌های کم‌شمار، آمار قابل توجهی‌ است.

بایرن با این حساب دومین شکست پیاپی خود در بوندس‌لیگا را در طول دو هفته تجربه کرد. این تیم در روزهای اخیر هم در جام حذفی از شالکه شکست خورد و بخت قهرمانی را از دست داد. در صورت ادامه‌ این روند، با فاصله‌گرفتن مونیخی‌ها از صدر جدول بخت حضور در چمپیونزلیگ فصل آینده نیز از دست خواهد رفت.

این موضوع بر انتقادها از فان‌گال، سرمربی هلندی تیم خواهد افزود. ژانویه ۲۰۰۷ ماگات از هدایت بایرن مونیخ برکنار شد، چون دست‌اندرکاران باشگاه از حذف از چمپیونزلیگ می‌هراسیدند. در سال ۲۰۰۹ هم یورگن کلینزمان به همین سرنوشت دچار شد.

اشتوتگارت این هفته میزبان شالکه بود و نخستین گل خود را از روی نقطه‌ پنالتی و توسط کوزمانُویچ به مهمان زد. شالکه هم تا پایان بازی موفق به جبران این گل نشد و با ۳۰ امتیاز در جایگاه دهم جدول باقی ماند. اشتوتگارت در مقابل ۳ امتیاز شیرین این دیدار را به ۲۲ امتیاز پیشین افزود و با دو پله صعود - از ۱۷ به ۱۵ - از جمع سه۳ تیم قعرنشین بیرون جست.

پرگل‌ترین دیدار هفته‌ بیست‌وپنجم بوندس‌لیگا تا عصر شنبه (دومین روز هفته) را تیم‌های نورنبرگ و سن‌پائولی برگزار کردند. ۹۰ دقیقه دوندگی بازیکنان دو تیم که عمدتا از زمین نورنبرگ به سوی دروازه‌ مهمان بود، در نهایت ۵ گل برای نورنبرگ در بر داشت.

این پیروزی نورنبرگ را از مکان هشتم به جایگاه ششم رساند. ستاره‌ میزبان در این بازی کریستیان آیگلر، مهاجم ۲۶ ساله‌ تیم بود که ۴ بار دروازه‌ حریف را گشود.

شنبه هم‌چنین تیم‌های آینتراخت فرانکفورت و کایزرزلاترن به دیدار هم رفتند. بازی ضعیف و کم‌هیجان دو تیم در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید.

بازی بوروسیا مونشن‌گلادباخ و هوفن‌هایم هم با پیروزی مونشن‌گلادباخ به پایان رسید. تیم هوفن‌هایم به سکانداری مارکو پتسایولی که از آغاز نیم‌فصل دوم حال و روز خوشی ندارند، در این بازی با ۲ گل مغلوب میزبان، آخرین تیم جدول رده‌بندی لیگ برتر آلمان شد. نخستین گل گلادباخ در دقیقه‌ ۶۵، از روی نقطه‌ پنالتی و توسط فیلیپ دامس به ثمر رسید. گل دوم را هم ایگور دو کامارگوی بلژیکی ۵ دقیقه‌ بعد زد.

در آخرین دیدار شنبه هم وولفسبورگ به خانه‌ لورکوزن رفت. میزبان در این رویارویی بدون میشائل بالاک، مهمان را ۳ بر 0 شکست داد. شاگردان لیتبارسکی که به تازگی جایگزین استیو مک‌لارن انگلیسی شده، تا کنون تنها ۲۶ امتیاز دارند؛ یعنی یک امتیاز بیشتر از تیم‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم. "گرگ‌های بوندس‌لیگا" که فصل ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹ با هدایت فلیکس ماگات قهرمان لیگ برتر آلمان شدند، حال برای ماندن در دسته‌ برتر تلاش می‌کنند.

بایر لورکوزن در مقابل با برتری در این دیدار به مکان دوم بازگشت که ساعتی پیش از بازی این تیم موقتا به هانوفر رسیده بود. بدین ترتیب فاصله‌ این تیم با بایرن مونیخ به ۷ امتیاز رسید و کار بر شاگردان فان‌گال برای راهیابی به لیگ قهرمانان فصل آینده دشوارتر شد.

دیدارهای یکشنبه

در نخستین بازی این روز وردربرمن بحران‌زده به خانه‌ فرایبورگ، تیم هفتم رفت. این بازی با فشار مهمان آغاز شد؛ فشاری که در دقیقه‌ ۱۲ توسط واگنر نتیجه داد. در دقایق آغازین نیمه‌ دوم رهنمودهای رابین دوت، مربی تیم میزبان ثمر دادند: فرایبورگ تهاجمی آغاز کرد و در دقیقه‌ ۴۹ به پنالتی رسید. دمبا سیسه‌ سنگالی در ادامه هفدهمین گل خود در بوندس‌لیگا را زد و رکوردی جدید برای خود ثبت کرد. او بیشترین گل را برای فرایبورگ در لیگ برتر فوتبال باشگاهی آلمان به ثمر رسانده است.
در دقیقه‌ ۷۶ کلاودیو پیزارو، مهاجم برمن گل پنجم خود در فصل جاری بوندس‌لیگا را به ثمر رساند. مارین هم در دقیقه‌ ۹۲ سومین گل فصل خود را زد تا فرایبورگ در پایان ۳ بر 1 مغلوب مهمانش شود.

این ۳ امتیاز بسیار مهم وردربرمن را از جایگاه هفدهم به مکان چهاردهم رساند تا دست‌اندرکاران و هواداران نفس راحتی بکشند.

ماینتس-هامبورگ

رقابت اصلی در این بازی بر سر تصاحب جایگاه پنجم جدول، آخرین سهمیه‌ آلمان برای بازی‌های اروپایی بود. نیمه‌ نخست این دیدار با برتری کم‌رنگ ماینتس مهمان آغاز شد. مارسل یانزن از تیم میزبان اما با گل دقیقه ۱۸ خود آب سردی بر اندام توماس توخل و شاگردانش ریخت. فشار بر مربی و بازیکنان تیم مهمان اما زمانی بیشتر شد که صحنه‌ آهسته نشان داد که توپ در این صحنه پس از برخورد به دیرک افقی، بیرون از خط دروازه فرود آمده است.

در ادامه و در دقیقه‌ ۵۶ آندره شورله، ستاره‌ ماینتس در این دیدار، بازی را به تساوی کشاند. پتریچ از هامبورگ اما تنها ۳ دقیقه‌ بعد هشتمین گل خود در فصل جاری را زد و پیروزی را به اردوگاه خودی بازگرداند. ماینتس که دست‌بردار نبود، تنها ۲ دقیقه پس از آن، بازی را باز هم مساوی کرد: ضربه‌ مارسل ریسه، هافبک ماینتس، در محوطه‌ جریمه به پای کاچار، هافبک صرب هامبورگ برخورد کرد و به درون دروازه‌ خودی غلتید. فشار بی‌امان ماینتس در دقایق ۸۲ توسط شورله و ۸۷ توسط هِلِر تازه‌وارد باز هم به ثمر نشست تا این دیدار مهم در نهایت ۴ بر ۲ به سود ماینتس پایان یابد.


شاگردان توماس توخل با این برتری ۴۳ امتیازی شده و با گذشتن از بایرن مونیخ (۴۲) به مکان چهارم جدول رسیدند. این موضوع دلهره‌ دست‌اندرکاران پرافتخارترین باشگاه آلمان برای از دست‌دادن‌ جام‌های اروپایی در فصل آینده را بیشتر می‌کند.

مارسل ریسه

جدول رده‌بندی

1- بوروسیا دورتموند 61 امتیاز
2- بایرلورکوزن 49 امتیاز
3- هانوفر96 47 امتیاز
4- ماینتس 43 امتیاز
5- بایرن مونیخ 42 امتیاز

 

کد خبر 129947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز