این‌جا شهر پر از سفال است. سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجمسی فجر در فرهنگ‌سرای نیاوران میزبان آثار سفال هنرمندان کشورمان از سراسر ایران است

592

  در  نمایشگاه هنرهای تجمسی آثار پوستر هم دیده می‌شود. این نمایشگاه تا 12 اسفند ادامه دارد.

چیزی که در آثار سفال هنرمندان ایرانی می‌بینیم، آثار مدرنی است با نیم‌نگاهی به هنر سنتی سفال و نگارگری و تذهیب. در واقع هنرمندان در این نمایشگاه آثار مدرن خود را با نیم نگاهی به این هنر گذشتگان  به تصویر کشیده‌اند. نبرد یک پلنگ و غزال کاری از سیما بوشهری و یا کار حسن شاملو ثالث از این نوع هستند.

غلامحسین مهری نیز با رنگ‌های زیبا و زنده تابلوهایی از طبیعت و نوروز را به تصویر کشیده است. در آثار  سفال این هنرمندان، به وفور ماهی می‌بینیم. ماهی سمبل زندگی، نوروز و برکت است.

رد پای طبیعت ایران در این نمایشگاه دیده می‌شود. از سمنان، رضا نوری گویی برشی از کویر را در تابلوی خود به تصویر کشیده است،  مارمولکی که از دل شکاف زمین بیرون آمده است.

الدوز نبی زاده کاری را ارائه داده است از کنار هم گذاشتن شکل‌های مدرن هندسی و کلاف‌های رنگی.

پرنده‌ها هم هستند که در چارچوب چوبی نشسته‌اند و آرام‌اند و پرنده دیگری خارج از چارچوب آواز می‌خواند و پرندگان سفالی انگار محو این آوازند.

حوض به رنگ آبی لاجوردی که نشانه‌ای از حوض‌های سنتی در بناهای قدیم ایران است و خط‌های سفید و حلقه‌های موج  و کبوتران که آرام گرفته‌اند و روی این حوض نشسته‌اند.این کاری از مریم روحی است.

«ریتون» در آثار باستانی سفال ایران بسیار دیده می‌شود و نقش بزهای در این ریتون‌ها. یک ریتون مدرن کار از مجتبی نیشابوری  با شکل سر بز و ظرف‌های زیبایی شبیه ظروفی از دوره صفویه به جا مانده است با آرایه‌هایی از کلام خدا و ماهی و غیره در این نمایشگاه است. چیدمان کفش‌ها در کنار هم، لنگه کفش‌هایی که در حول یک دایره چیده شده‌اند، این کاری از فرناز علی‌آبادی است.

رنگ‌های بدیع در لعاب‌ها را می‌بینیم. در بخشی از نمایشگاه سفال کلپورگان معرفی شده است. این سفال‌ها از هزاران سال پیش کشف شده‌اند، به نوعی سفال‌های سرخ با نقش‌های قدیمی. به هر حال این هنر قدمتی هزاران ساله دارد.

درکنار این سفال‌ها پوسترهای زیبایی هم به نمایش درآمده‌است.

تصویر گوش انسان که در حفره خود یک جنین دارد و این نوشته که او می‌شنود صداها بر روی جنین تاثیر دارند. مواظب باشید!

 این اثر برای آلودگی‌های صوتی تهیه شده است. پوسترهایی از تئاترها مثل نمایش«رزم آخر بر خاک» کاری از علی اکبر معتمدیان یا سیگارهایی که شبیه تفنگ‌اند و کشنده و تصاویری از پوسترهای عاشورایی و هم چنین مشق کودکی آن با خط کودکانه نوشته است آن مرد با  اسب آمد. آن مرد دست ندارد. تلمیحی به داستان عاشورا با لکه‌های خون بر روی این مشق. این کاری  از محمد انشائی است.شماره فرهنگ‌سرای نیاوران  22287081 است.

کد خبر 129237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز