باشگاه فرهنگی- ورزشی مقاومت بسیج که به سازمان ورزش بسیج وابسته است، فعالیت‌های گسترده‌ای برای توسعه ورزش دارد. هدایت‌الله کوثری‌کیا، مدیرعامل این باشگاه خبر می‌دهد که این باشگاه در 14 رشته ورزشی به‌طور حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

ورزش - رزمی

او می‌گوید: «باشگاه مقاومت با کمک سازمان ورزش بسیج برنامه‌های زیادی برای توسعه ورزش در ایران دارد. هدف اصلی ما این است که فعالیت‌های باشگاه را توسعه دهیم تا ورزشکاران بسیاری را زیر پوشش قرار دهیم». کوثری‌کیا ادامه می‌دهد: «باشگاه مقاومت صرفا به‌دنبال کسب عناوین قهرمانی نیست و ما هم کار فرهنگی انجام می‌دهیم و هم کار ارزشی. ورزش در اولویت بعدی است و ما برای ورزش بسیج هم برنامه‌هایی داشته‌ و داریم».

یکی از برنامه‌های باشگاه مقاومت بسیج کشف استعدادهاست. این باشگاه البته در این راه موفق بوده و بسیج دانش‌آموزی و بسیج دانشجویی به آنها برای کشف استعدادها کمک می‌کنند. کوثری‌کیا معتقد است:
«به خاطر محیطی که ورزش بسیج فراهم کرده، خانواده‌ها و مردم علاقه بسیاری برای ثبت‌نام در پایگاه‌های ورزش بسیج دارند. همین موضوع به ما کمک کرده تا استعدادهای ورزش کشور را کشف کنیم و به تیم‌های ملی بفرستیم».

باشگاه مقاومت بسیج در رشته کاراته موفق بوده و تیم کاراته این باشگاه در سوپرلیگ کاراته حضور دارد. این باشگاه همچنین در رشته‌های جودو، شنا، شیرجه، قایقرانی و کاناپولوی آقایان و بانوان در لیگ‌برتر کشور حضور دارد. البته این باشگاه در رشته تیراندازی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تیم تیراندازی مردان مقاومت بسیج در لیگ برتر شرکت می‌کند و یکی از تیم‌های قدرتمند به حساب می‌آید. همچنین در بخش بانوان نیز تیم تیراندازی مقاومت به تازگی در لیگ یک باشگاه‌های کشور موفق به کسب عنوان قهرمانی شد؛ بدین ترتیب تیم تیراندازی بانوان مقاومت بسیج توانست به لیگ برتر صعود کند و این از موفقیت‌های جدید این باشگاه محسوب می‌شود.

در عین حال، در ورزش کشتی پهلوانی و هنرهای فردی نیز باشگاه مقاومت بسیج به تازگی موفقیت‌هایی را کسب کرده است. تیم کشتی پهلوانی مقاومت بسیج در مسابقات کشتی پهلوانی کشور نایب‌قهرمان شد و البته در مسابقات هنرهای فردی کشور توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. مدیرعامل باشگاه مقاومت بسیج می‌گوید: «سازمان ورزش بسیج در استان‌های کشور 31 باشگاه دارد و درصدد آن هستیم باشگاه‌های خود را افزایش دهیم». البته در سال 88 حدود 21پایگاه ورزشی بسیج در سراسر کشور وجود داشت ولی امسال این تعداد پایگاه به 31 پایگاه ورزشی بسیج افزایش یافته است.

این اتفاق بعد از برنامه‌ریزی دقیق این باشگاه برای کشف استعدادها صورت گرفت؛ برنامه‌ای که از 2 سال پیش برای افزایش پایگاه‌های استعدادیابی ورزش بسیج به اجرا درآمد و بنا شد در 5 رشته به کشف و پرورش استعدادها پرداخته شود. به این ترتیب، قرار شد که تا سال 94پایگاه‌های استعدادیابی به 110 عدد افزایش یابد. کوثری‌کیا می‌گوید: «برای اینکه ورزش بسیج را توسعه دهیم، لازم بود که چنین برنامه‌ریزی‌ای داشته باشیم. مطمئنا در 3 سال آینده وضعیت این پایگاه‌ها بهتر می‌شود و به هدف خودمان خواهیم رسید».

فعالیت فوتبالی

باشگاه مقاومت نگاه ویژه‌ای هم به فوتبال دارد. این باشگاه در همه رده‌های سنی تیم‌ دارد؛ نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان. البته تیم‌های فوتبال باشگاه مقاومت با نام تیم شهید بروجردی در مسابقات شرکت می‌کنند. کوثری‌کیا تأکید می‌کند: «ما در طرح آسیا‌ویژن حضور داریم و تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید ما در رقابت‌های باشگاهی حضور دارند». تیم بزرگسالان شهید بروجردی که باشگاه مقاومت بسیج، امید بسیاری به آن دارد، در لیگ دسته دوم کشور حضور دارد. این تیم امیدوار است بتواند در آینده‌ای نزدیک به لیگ دسته اول کشور صعود کند و در زمره تیم‌های موفق این باشگاه قرار بگیرد.

مدیرعامل باشگاه مقاومت ادامه می‌دهد: «به تازگی 6 بازیکن تیم نوجوانان شهید بروجردی به تیم ملی نوجوانان دعوت شده‌اند که خیلی خوب است. اگر در فهرست نهایی آقای علی‌دوستی 3 بازیکن تیم ما خط بخورند، باز هم 3 بازیکن در تیم ملی خواهیم داشت. من معتقدم که این دستاورد خوبی در فوتبال پایه باشگاه مقاومت است و این هم جزو موفقیت‌های باشگاه به‌حساب می‌آید».جالب اینکه باشگاه مقاومت بسیج در فوتسال هم فعالیت می‌کند و البته 2 تیم دارد؛ تیم اصلی این باشگاه در رقابت‌های دسته دوم کشور حضور دارد و تیم فوتسال شهریار نیز متعلق به باشگاه مقاومت است.

بودجه باشگاه مقاومت

هدایت‌الله کوثری‌کیا عنوان می‌کند که بودجه باشگاه مقاومت بسیج توسط هیأت امنایی که در سازمان بسیج کشور سیاستگذاری می‌کند، تعیین می‌شود. مدیرعامل باشگاه مقاومت بسیج می‌گوید: ما برای تعیین بودجه باشگاه معمولا جلساتی را می‌گذاریم و بودجه را با توجه به فاکتورهای لازم مشخص می‌کنیم. مثلا تیم‌هایی که مدا‌ل‌آور هستند، ما هم هزینه‌ بیشتری برای آن رشته می‌کنیم. ما برای تیم‌های نوجوانان و جوانان هم سعی می‌کنیم هزینه زیادی کنیم؛ زیرا باور داریم که آنها پشتوانه مناسبی برای ورزش کشور هستند. این را هم بگویم که باشگاه مقاومت مثل سایر باشگاه‌ها به‌دنبال خرید و فروش بازیکن نیست. در واقع ما چنین سیاستی را دنبال نمی‌کنیم و می‌خواهیم ورزشکارانی را پرورش دهیم که در آینده از آنها استفاده کنیم و به فکر رشد و شکوفایی ورزش کشور باشیم».

مدیرعامل باشگاه مقاومت بسیج معتقد است که به مقوله ورزش نباید تنها نگاه قهرمانی داشت. او ورزش را فراتر از قهرمانی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «ورزش برای سلامتی بسیار مهم است و روی آن تأکید زیادی شده است. ورزش می‌تواند به‌عنوان بستری برای توسعه فرهنگ یک کشور باشد و همین طور نگاه معنوی می‌توان به آن داشت. مثلا در همین بازی‌های آسیایی گوانجو ورزشکاران ایرانی علاوه بر کسب عناوین قهرمانی، نشان دادند که به لحاظ اخلاقی هم در شرایط خوبی هستند و فرهنگ ایرانی را به تصویر کشیدند».

ارتقای ورزش تیراندازی و شنا

«بازی‌های آسیایی گوانجو تجربه مناسبی برای کارکنان بسیج شد. ما به وضعیت برخی فدراسیون‌ها در این بازی‌ها نگاه کردیم و دیدیم که نتایج قابل قبولی به دست نیاوردند. برای همین شورایی تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم که در سال آینده نگاه ویژه‌ای به برخی رشته‌های ناموفق در بازی‌های آسیایی داشته باشیم و این رشته‌ها را ارتقا دهیم»؛ هدایت‌الله کوثری‌کیا با بیان این مطالب، ادامه می‌دهد: «ما در تیراندازی موفق نبودیم و برنامه‌ریزی کردیم تا در سال آینده توجه بیشتری به این ورزش داشته باشیم. همین طور به ورزش شنا می‌پردازیم. نیروهای مسلح در شنا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. همچنین در رشته‌های کبدی و دارت که می‌تواند مدال‌آور باشد، باید به آن توجه کنیم».

یکی دیگر از برنامه‌های این باشگاه ساخت 3 هزار سوله با کاربری ورزشی است. این البته برنامه طولانی مدتی به حساب می‌آید که توضیحش را کوثری‌کیا می‌دهد: «قرار است این سوله‌ها در مدت 5 سال ساخته شود و امیدوار هستیم که بتوانیم طبق برنامه پیش برویم. بخشی از این فضاهای ورزشی در اختیار ورزش بانوان قرار می‌گیرد. به این شکل فعالیت‌های ورزشی بانوان را هم افزایش می‌دهیم».

کد خبر 129141

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز