همشهری آنلاین: رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، سرطان معده را در تمام کشورهای دنیا مرگ آور‌ترین و کشنده‌ترین سرطان عنوان و نسبت به مصرف غذاهای با نیتریت بالا هشدار داد.

fast food

دکتر رشید رمضانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، سرطان معده را نخستین سرطان در مردان کشور عنوان کرد و گفت: عامل سرطان معده میکروب هلیکوباکتر پیلوری و مصرف غذاهای با نیتریت بالا به اشکال مختلف اعم از مایع یا جامد است.

عوامل دیگری نیز در بروز سرطان معده موثرند. میکروب هیلیکوباکترپیلوری ارتباط نزدیکی با بهداشت مواد غذایی دارد. بنابراین لازم است غذاهایی که بیرون از یخچال نگه داشته می‌شود استفاده نشود. به این ترتیب با رعایت موارد بهداشتی میزان موارد عفونت به این باکتری کاهش می‌یابد.

وی افزود: خوشبختانه با ارتقای سطح فرهنگ مردم کشور پیش بینی می‌شود طی سالهای آتی میزان عفونت هلیکوباکترپیلوری در کشور کاهش یابد اما فعلا این میزان در کشور بالاست.

دکتر رمضانی با اشاره به تاثیر نیتریت موجود در مواد غذایی در بروز سرطان معده گفت: نیتریت یکی از مواد نگهدارنده است که در بسیاری از فست فود‌ها به کار گرفته می‌شود. متاسفانه عادات غذایی ایرانی‌ها مصرف غذاهای شور و ترشیجات است که این عوامل خطر ثابت شده برای سرطان معده هستند.

رییس اداره سرطان مرکز مدیریت بیماریهای غیر‌واگیر وزارت بهداشت با اشاره به مشخص شدن سیمای سرطان معده در کشور و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تشخیص به موقع این بیماری گفت: هرچند در حال حاضر برنامه منسجم کشوری برای این بیماری در کشور فراهم نشده است اما برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا این بیماری سریعتر تشخیص داده شود. این طرح در حال حاضر در چند استان کشور در حال اجرای آزمایشی است. پس از حصول نتایج آن، برنامه‌ کمک کننده برای جلوگیری از سرطان معده در کشور طراحی و به کل کشور توسعه می‌یابد.

وی افزود: از طرف دیگر باید در جهت افزایش سطح آگاهی‌های مردم به منظور کاهش مصرف نیتریت اقدامات لازم صورت گیرد چرا که پیشگیری از سرطان معده راه مبارزه‌ای به جز پیشگیری ندارد.

دکتر رمضانی در پایان درباره علائم سرطان معده گفت: سرطان معده از تمام علائم سوء هاضمه مانند درد،‌ نفخ، سنگینی سر دل برخوردار است و لازم است افراد بالای40 سال این موارد را جدی بگیرند.

کد خبر 128911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز