همشهری آنلاین: هم زمان با برپایی هفته فرهنگی ایران در بیست و هفتمین فستیوال جهانی زمستانی سارایوو (سارایوسکازیما) تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی که به وسیله استاد افشین اسفندیاری در این هفته ساخته شده است با حضور مدیران ارشد فرهنگی ایران در موزه شهر سارایوو، بوسنی و هرزگوین در تاریخ 26 بهمن از ساعت 14 به مناسبت ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو رونمایی شد

فردوسی

این مراسم رونمایی با برپایی نشستی رسانه‌ای در موزه شهر سارایوو بوسنی و هرزگوین با حضور استاد افشین اسفندیاری، طراح و تندیس ساز ایرانی، دکتر ابراهیم اسپاهیچ، رییس فستیوال جهانی سارایوسکازیما، حمید رضا اطمینان، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین و یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی برگزار شد.

در ضمن در تاریخ 26 بهمن از ساعت 13 در موزه شهر سارایوو بوسنی و هرزگوین از تندیس خیام در مراسمی جداگانه رونمایی خواهد شد.

تندیس فردوسی در اندازه دو و نیم متر و سردیس خیام در اندازه یک و نیم متر با پایه در مراسم ویژه‌ای به وسیله افشین اسفندیاری، سازنده آثار یاد شده به نشانه دوستی مردم ایران به مردم بوسنی و هرزگوین به ابراهیم اسپاهیچ، رییس فستیوال سارایوسکازیما پیشکش شد تا مدیریت این فستیوال جهانی این دو اثر را در دو مرکز علمی و فرهنگی شهر سارایوو نصب نماید.

همچنین در این مراسم از سوی رایزنی ایران در بوسنی و هرزگوین و بنیاد فردوسی پیشنهاد شد تا بخش ویژه‌ای با نام فردوسی برای بخش ادبی فستیوال جهانی زمستانی سارایوو در سال آینده راه‌اندازی شود.

نمایشگاه هنری شاهنامه نیز در هفته فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین از تاریخ 20 تا 27 بهمن به کوشش رایزنی ایران در این کشور و با همکاری مرکز بین‌المللی صلح سارایوو و بنیاد فردوسی در سارایوو برگزار شد.

کد خبر 128456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز