علی شاکری: بعد از جدایی پرسروصدای مصطفی هاشمی از تیم مهرام و کوچ دوباره‌‌اش در این فصل به جنوب و پیوستن به تیم پتروشیمی بندر امام، خیلی‌ها منتظر رویارویی این دو تیم مدعی در نیم فصل اول از رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال ایران بودند؛ دیداری که به دلایل مختلف می‌توانست جذاب‌ترین بازی دور رفت قلمداد شود.

ورزش - بسکتبال

این چشم‌انتظاری سرانجام هفته پیش به پایان رسید و مهرام و پتروشیمی در آخرین روزهای قبل از شروع دور برگشت در یکی از چند بازی معوقه دور رفت در شهرک بعثت ماهشهر برابر هم قرار گرفتند. در این بازی تعیین‌کننده و متفاوت با همه بازی‌های این فصل دو تیم، این هاشمی بود که هم پتروشیمی را در مقابل تیم سابقش به بردی باارزش رساند و هم در رقابت قدیمی با جانشین خود- مهران شاهین‌طبع یکی از مربیان موفق چند سال اخیر- سربلند از میدان خارج شد. مصطفی هاشمی با وجود آنکه به گفته خودش چندان میانه‌ای هم با حاشیه‌های رایج حاکم بر این روزهای ورزش ندارد، در این گفت‌وگو ضمن پاسخگویی به سؤالات مختلف به گوشه‌هایی از دلایل جدایی‌‌اش از مهرام نیز اشاره کرد.

  • برای خیلی‌ها هنوز این سؤال مطرح است که چه اتفاقاتی پس از قهرمانی دوم مهرام در آسیا افتاد که منجر به جدایی هاشمی از تیمی شد که در 3سال اخیر با همدیگر تبدیل به بهترین باشگاه و مربی در لیگ ایران، غرب آسیا و کل آسیا شده بودند؟

هرچه بود گذشت و تمام شد. واقعیت آن است که من روزهای بسیار خوبی در مهرام داشتم و اعضای این باشگاه خیلی هم به من کمک کردند و ما دوستان بسیار خوبی برای هم بودیم و در همه موفقیت‌های به‌دست آمده نیز سهم مساوی داشتیم. به هرحال در ورزش حرفه‌ای هیچ وقت نمی‌توان انتظار داشت که یک مربی و یک بازیکن همواره در یک باشگاه بمانند و طبیعی است که اختلاف سلیقه و مشکلات زیادی می‌توانند باعث جدایی شوند. البته من خیلی دوست داشتم همچنان با مهرام باشم ولی در کل اتفاقاتی افتاد که هر دو طرف کمی عجله کردیم و خیلی زود هم به تصمیم‌گیری نهایی رسیدیم.

  • چطور شد دوباره پتروشیمی را انتخاب کردید در حالی که 3 سال پیش، بعد از پیوستن به مهرام می‌گفتید از 2سالی که در آنجا مربیگری کرده‌اید، خاطرات تلخی دارید و سختی‌های زیادی متحمل شده‌اید؟ آیا به جز پتروشیمی پیشنهاد دیگری نداشتید؟

بعد از به توافق نرسیدن با مهرام نمی‌توانستم بیکار بمانم و دوست داشتم با توجه به موقعیت چند سال گذشته‌ام، در تیمی فعالیت کنم که شرایط یک تیم مدعی را داشته باشد و به این دلیل پتروشیمی را انتخاب کردم که تجربه کارکردن در آنجا و ارتباط قوی‌ای با مردم این منطقه داشتم. من قبلا 2 سال در ماهشهر بودم و از سال دوم حضورم در تیم پتروشیمی اظهار نارضایتی کرده بودم که تیم تا مرز انحلال پیش رفته بود و بازیکنانی را که می‌خواستم، نتوانستیم جذب کنیم و تیم کاملا رها بود. البته در همان سال با همه مشکلاتی که داشتیم تا فینال خوب پیش ‌رفتیم و به علت اتفاقاتی ناخواسته قهرمانی را به صبا باتری واگذار کردیم. هنوز حسرت قهرمان نشدن در آن سال را می‌خورم درحالی که صبا اصلا استحقاق قهرمانی را نداشت!

  • شما در 2 دوره قبلی حضورتان با پتروشیمی هر دو بار با این تیم نایب قهرمان شدید.آیا در این فصل با استفاده از تجربیات قبلی و علاقه‌مندی مردم و مسئولان این باشگاه فکر می‌کنید که پتروشیمی بتواند قهرمان شود؟

در آن 2 سال بسکتبال روی بدش را به ما نشان داده بود. سال اول درست در مرحله نیمه‌نهایی بود که با شکستن دست صمد نیکخواه‌بهرامی در مقابل پیکان شکست خوردیم. سال بعدش که گفتم چه شرایطی را طی کردیم اما الان خوشبختانه همه موانع‌ قبلی ناکامی این تیم در راه رسیدن به قهرمانی برطرف شده است. هم من با تجربه‌تر شده‌ام و هم این 3 سالی که من نبودم، مسئولان باشگاه تجارب زیادی اندوخته‌اند. اگر به جای بازیکن دوم خارجی ما که یک بازیکن معمولی است بتوانیم بازیکن دلخواهمان را جذب کنیم، رسیدن به مقام قهرمانی دور از دسترس نخواهد بود.

  • فکر نمی‌کنید رفتن حامد آفاق از مهرام یک اشتباه استراتژیک بود؟

یکی از بحث‌هایی که آن موقع با باشگاه داشتم سر حامد بود که دلم نمی‌خواهد الان چندان درباره‌اش صحبت کنم.

  • ولی حتی اگر شما هم می‌ماندید باز هم این احتمال وجود داشت که آفاق کنارگذاشته شود؟

من اگر می‌ماندم هرگز این اتفاق نمی‌افتاد، چرا که هر مربی‌ای در چارچوب تفکرات تاکتیکی‌‌اش در زمینه در اختیار گرفتن بازیکنان دارای استقلال است و با توجه به سابقه 25ساله‌ام در امر مربیگری، اگر چنین تصمیمی گرفته می‌شد مطمئن باشید برای یک لحظه هم نمی‌ماندم.

  • با توجه به کارکردن با بازیکنان خوب خارجی مثل لورن ودز و جکسون ورومن در مهرام، چطور شد که در پتروشیمی به سراغ وینسنت جونز رفتید؟

هرکدام از 2 بازیکنی که نام بردید حواشی خاص خودشان را دارند ولی جونز یک بازیکن بی‌حاشیه و در خدمت تیم است که تمام40 دقیقه بازی را می‌دود و در ضمن امتحان‌پس‌داده هم بود. شاید یک بازیکن پست 5 با سابقه بازی در NBA و یورولیگ خیلی می‌تواند مؤثرتر از جونز باشد ولی احتمال آمدنش بسیار ضعیف خواهد بود.

  • برگردیم به لیگ؛ به ‌نظر می‌رسد برخلاف دوره‌های قبل که شاهد رقابت‌های یکطرفه‌ای بوده‌ایم امسال لیگ تا حدودی با تقسیم بازیکنان خوب در تیم‌های مدعی شرایط رقابتی بهتری پیدا کرده است؟

البته با تقسیم بازیکنان خوب در ترکیب تیم‌ها پیش‌بینی بازی‌ها سخت‌تر از قبل شده و به جز 4 تیم اول جدول، تیم‌های دیگر هم در سطح خود رقابت نزدیکی با هم دارند اما مهم‌ترین مشکل تیم‌های ما این است که خیلی دیر تمرین‌های آماده سازی را شروع می‌کنند و این ضعف بزرگی برای بسکتبال ایران است.

  • با زمان کمی که بسکتبال داشت به جای فشرده برگزارکردن بازی‌ها بهتر نبود همانند والیبال رقابت‌هایش را در 2 گروه برگزار می‌کرد تا فشار کمتری متوجه تیم‌ها ‌شود؟

من چنین اعتقادی ندارم و معتقد به انجام بازی‌ها به‌صورت دوره‌ای هستم. با دوره‌ای‌بودن بازی‌ها تیم‌های مطرح به همه شهرهای حاضر سفر می‌کنند و این می‌تواند به ترغیب کردن جوانان و نوجوانان به بسکتبال منجرشود.

  • می‌خواهیم برویم سراغ بازی با مهرام. این بازی چه تفاوتی با سایر بازی‌های این فصل برای شما و پتروشیمی داشت؟

این بازی حساس و تعیین‌کننده‌ای برای هر دو تیم بود و طبیعی است همه تیم‌ها تلاش دارند ضمن اثبات شایستگی خود با کسب عنوانی بهتر در مرحله دوره‌ای راهی هموارتر در مراحل پایانی داشته باشند. من مخالف شعاردادن مثل مسابقات مهم فوتبال هستم که مربی و بازیکن در ظاهر می‌گویند این بازی همانند بازی‌های دیگر 3امتیاز بیشتر ندارد، اما اعمالشان در زمین بیانگر چیز دیگری است. واقعیت این است که این بازی چه در مرحله رفت و چه در مرحله برگشت برای هر دو تیم مهم است و من این موضوع را قبل از بازی نیز گفته‌ام که هرکسی بگوید این بازی مهم و حساس نیست، بسکتبال را نمی‌فهمد.

  • و شما با شناخت بیشتر و انگیزه‌ای قوی‌تر برنده این بازی حساس با تیم جدیدتان شدید؟

مهرام ساختارش نسبت به سال پیش دگرگون شده بود و شناخت من آنچنان که باید و شاید نمی‌توانست مؤثر باشد. آنان 2 بازیکن خارجی قدرتمند داشتند که هر کدام 28 و 26 امتیاز گرفتند و در کنار کامرانی می‌توانستند هر لحظه شرایط را به‌سود خود عوض کنند و طبیعی بود که در چنین اوضاعی ما با تصمیمات بهتر توانستیم با کنترل بازی بر مهرام پیروز شویم.

  • از دید شما 2 بازیکن خارجی سال پیش مهرام (ورومن و ودز) بهتر بودند یا 2 بازیکنی که امسال جانشین این دو شدند؟

به‌نظر من شیخ سمپ بسیار بهتر از لورن ودز در پست 5 است و آن یکی که برخلاف ورومن به جای پست 4 در پست 3 بازی می‌کند، بازیکن توانایی در همان نخستین حضورش نشان داده است.

  • حضور احتمالی صمد نیکخواه بهرامی در بازی با پتروشیمی یا در بازی‌های آینده چقدر می‌تواند شرایط مهرام را تغییردهد؟

صمد یک بازیکن بزرگ در اندازه بازیکنان خارجی مطرح شاغل در لیگ ایران است که درصورت برخورداری از سلامت کامل می‌تواند کمک بزرگی برای موفقیت هر تیمی باشد و بازگشت او می‌تواند باعث بهبود اوضاع مهرام در ادامه مسابقات شود.

کد خبر 128199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز