گروه بین‌الملل: درحالی‌که هزاران نفر از مردم یمن و الجزایر در 2 روز گذشته در خیابان‌ها علیه حکومت دست به تظاهرات زدند، 2 کشور همسایه یعنی بحرین و عربستان نیز در آستانه اعتراضات و اقدامات امنیتی قرار دارند.

تظاهرات

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سومین روز خشم علیه علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن، هزاران نفر از دانشجویان و شهروندان یمنی روز گذشته در نزدیکی میدان موسوم به هفتاد در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و دیگر مراکز بزرگ شهر صنعا - پایتخت این کشور - تجمع کردند و خواستار براندازی نظام صالح شدند.

معترضان با سر دادن شعارهای انقلاب مصر و نیز شعارهای دیگری علیه صالح، خواستار انجام اصلاحات سیاسی در کشور و کناره‌گیری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور این کشور و نیز متعهد شدن وی به وارد نکردن فرزند ارشدش در قدرت شدند.
در همین حال، نیروهای امنیتی با هدف جلوگیری از نزدیک شدن معترضان به میدان‌های هفتاد و التحریر و نیز مجلس نمایندگان و برخی مقرهای امنیتی، در اطراف آنها مستقر شده و اقدام به نصب سیم خاردار کردند اما با افزایش شمار معترضان، با آنها درگیر شدند و 23 نفر از آنان را بازداشت کردند. این در حالی است که شبکه خبری الجزیره گزارش داد افرادی با لباس‌های غیرنظامی به معترضان در شهر صنعا، حمله‌ور شده‌اند.

در الجزایر نیز تجمع هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های پایتخت به زد و خورد با نیروهای امنیتی پرشمار مستقر در خیابان‌ها منجر شد. از سوی دیگر، مخالفان دولت بحرین با اعلام امروز دوشنبه به‌عنوان روز خشم در این کشور، خواستار برگزاری تظاهرات ضد‌دولتی شدند.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، شماری از فعالان سیاسی و حقوق بشر در بحرین در فراخوانی اینترنتی، جوانان این کشور را به تظاهرات در شهر منامه - پایتخت این کشور - به‌منظور ایجاد فضای باز سیاسی و آزاد‌سازی‌ بازداشت‌شدگان شیعه در این کشور و انجام تحقیقات گسترده درباره پدیده اعطای تابعیت به افراد بیگانه فراخواندند.

این فراخوان درحالی اعلام می‌شود که امروز دوشنبه همزمان با دهمین سالگرد تصویب منشور فعالیت‌های ملی است که براساس آن، پادشاه این کشور وعده انجام اصلاحات سیاسی و آغاز عصر جدید سیاسی را پس از چند دهه ناآرامی در کشور داده بود. امیر بحرین در آستانه سالگرد این واقعه اعلام کرد که به هر خانواده بحرینی هزاردینار معادل 3 هزار دلار پاداش می‌دهد.
اما در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی در کشورهای مختلف جهان عرب، مقامات عربستان سعودی نیروهای امنیتی خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.

به گزارش سایت راصد، نیروهای امنیتی عربستانی به‌منظور جلوگیری از هرگونه اقدامات اعتراضی علیه نظام حاکم در منطقه الشرقیه این کشور به حالت آماده باش درآمده‌اند. چندی پیش شماری از شهروندان ساکن استان جده در عربستان سعودی در اعتراض به ضعف خدمات شهری و خسارت دیدن منازلشان از وقوع سیل در این استان، دست به تجمع زده بودند.

کد خبر 128173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز