محمدعلی بدری: در سخنرانی 22 بهمن میدان آزادی در سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در برابر رسانه‌های داخلی و خارجی، خبری اعلام شد که پیش از این شاید به خیال نزدیک‌تر بود.محمود احمدی‌نژاد در ششمین سخنرانی خود اعلام کرد که تا قبل از سال‌1400 نخستین انسان ایرانی با دستگاه‌های پرتابگر و تجهیزات ساخت ایران به فضا می‌رود.

ماهواره فجر


احمدی‌نژاد این خبر را در حالی اعلام کرد که 5 روز پیش از آن، از دستاوردهای تازه فضایی ایران رونمایی شده بود.نمونه‌های مهندسی 4‌ماهواره ملی ظفر، رصد ‌یک، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی ماهواره‌بر سفیر بی1 ‌و کپسول زیستی کاوشگر ‌٤ ، دستاوردهای رونمایی شده در هجدهم بهمن سال‌جاری بودند که 2‌سال است روز فناوری نام گرفته است.
همچنین در این روز از نمونه فضایی ماهواره نوید علم و صنعت که در نوبت پرتاب قرار دارد و مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت آن را طراحی کرده و ساخته است، پرده‌‌برداری شد.سال گذشته نیز از نمونه مهندسی ماهواره نوید علم و صنعت که کاملا توسط متخصصان ایرانی ساخته شده، توسط رئیس‌جمهور رونمایی شده بود. 2سال پیش هم در همین روزهای بهمن، خبر پرتاب ماهواره امید به فضا اعلام شده بود.جزئیات فنی این دستاوردها می‌تواند نشان دهد که امروز جایگاه ایران در حوزه علوم و فناوری‌های فضایی روشن است.

ماهواره فجر نخستین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران است که ماموریت مانورمداری دارد. این ماهواره از زیرسامانه پیش‌رانش گاز سرد برای انتقال مداری استفاده می‌کند. علاوه بر سامانه پیش‌رانش گاز سرد ماهواره فجر از رانشگر پالس پلاسمایی که یک رانشگر الکتریکی با ضربه‌ویژه بسیار بالاست به‌عنوان محموله فرعی بهره‌گیری می‌کند. این رانشگر جدید باعث دوران ماهواره حول مرکز جرم خود خواهد شد.

همچنین به‌منظور اهداف نقشه‌برداری این ماهواره از یک محموله دوربین نیز استفاده می‌کند که این ماهواره را به‌عنوان نخستین ماهواره بومی‌سنجشی کشور در فضا ثبت خواهد کرد.

ماهواره نوید علم و صنعت

ماهواره نوید علم و صنعت دارای قدرت عکسبرداری و تفکیک مکانی 400‌متر است. این ماهواره در ارتفاع 250 تا 375‌کیلومتری زمین و با زاویه انحراف مداری 55‌درجه در مدار زمین قرار خواهد گرفت. وزن این ماهواره 50‌کیلوگرم است که پخش پیام
یا مهدی (عج) به‌صورت عمومی و نمونه‌برداری از دمای 27‌نقطه ماهواره و ارسال آن به زمین از جمله ماموریت‌های این ماهواره بومی است.

ماهواره ملی ظفر

ماهواره ملی ظفر توسط دانشگاه علم و صنعت به سفارش سازمان فضایی ایران ساخته شده است. ماهواره ملی ظفر ماهواره‌ای با فناوری سطح بالا، پیشرفته و کاملا عملیاتی است که قابلیت عکسبرداری به‌صورت رنگین (3 طیفی) با قدرت تفکیک بهتر از ‌٨٠‌متر را داراست.

مقایسه این ماهواره با ماهواره نوید علم‌و‌صنعت بیانگر ارتقای بیش از 5 برابری سطح فناوری دوربین‌ها، دو برابری دقت کنترل، وضعیت و افزایش بیش از ‌١٥‌برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری است. همچنین این ماهواره قابلیت ارسال و دریافت پیام بین کاربران را نیز داراست.

این ماهواره یک ماهواره کوچک با ابعاد ‌٧٠ در ‌‌٣٥ در ‌‌٣٥‌سانتی‌متر است که به‌منظور استقرار در مدار دایروی با ارتفاع ‌٥٠٠‌کیلومتر و زاویه انحرافی ‌٥٥‌درجه طراحی شده است.

این ماهواره دارای 3 دوربین رنگی با رزولوشون ‌٨٠‌متر و طیف نور سبز، قرمز و نزدیک قرمز و یک دوربین پانچ روماتیک با رزولوشون ‌٧٥٠‌متر است. طول عمر مداری این ماهواره بیشتر از ‌1/5‌سال است.

از ویژگی‌های خاص این ماهواره و نمونه فضایی نوید علم و صنعت تجهیز آن به محموله رنجینگ جهت تعیین موقعیت ماهواره در طول فرایند پرتاب به‌منظور بررسی صحت عملیات است.

تصاویر دریافتی از ماهواره ملی ظفر کاملا کاربردی و عملیاتی بوده و به‌طور خلاصه شامل حوزه‌های زیر است؛ شناسایی ذخایر گاز و نفت، شناسایی معادن زغال سنگ، ماسه و سایر کانی‌ها، شناسایی جنگل، چمنزار و محصولات کشاورزی، شناسایی زمین‌های شور و قلیایی و فرسایش خاک، شناسایی آتش‌سوزی جنگل و چمنزار، شناسایی امراض گیاهان و‌ آفات حشرات و شناسایی آلودگی محیط‌زیست.

ماهواره رصد یک

ماهواره رصد ‌یک به‌عنوان نخستین نانوماهواره دانشجویی تصویربرداری کشور با قابلیت تصویربرداری با تفکیک‌پذیری بهتر از ‌٢٠٠‌متر است که توسط اساتید و دانشجویان کشور طراحی، ساخته و تست شده است.

تمامی زیرسیستم‌های آن از جمله سامانه کامپیوتر روی برد، سیستم تعیین وضعیت ماهواره، سیستم توان الکترونیک، سیستم‌های مخابراتی هدایت و کنترل و نرم‌افزارهای مدیریت ماهواره در کشور طراحی و ساخته شده‌اند.
تمامی تست‌های زیرسامانه‌ها و کل ماهواره‌ها در آزمایشگاه‌های فضایی کشور انجام شده است.

از ویژگی این ماهواره این است که مدیریت، طراحی و ساخت آن دقیقا با کلاس ماهواره‌های سنجش از دور بزرگ یکسان است. پرتاب این ماهواره توسط ماهواره‌برهای بومی انجام می‌گیرد.

کپسول زیستی کاوشگر 4

کاوشگر ‌٤، محموله علمی و پژوهشی است که به‌منظور انجام تحقیقات زیستی و ارسال موجود زنده به فضا به وسیله یک پرتاب‌کننده به فضای ماورایی جو غلیظ انتقال می‌یابد و ضمن ارسال و مخابره نتایج در بازگشت به زمین، بازیابی شده و نتایج آزمایش‌های علمی و تحقیقاتی از آن استخراج می‌شود.

از جمله اهداف اصلی در ماموریت کاوشگر ‌٤‌، دسترسی به ارتفاع ‌١٢٠ تا ‌١٥٠‌کیلومتر، ارسال موجود زنده انسان‌نما به فضا، دستیابی به فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله‌متری و ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه است.با طراحی، ساخت و پرتاب کاوشگر ‌٤ اهداف اصلی شامل توسعه زیرساخت‌های دانش فضایی و تحقیقات زیست‌فضایی در کشور دنبال خواهد شد.

ماهواره دانشجویی امیرکبیر

پروژه ماهواره آتست با هدف طراحی، ساخت، تست و تحویل برای پرتاب میکروماهواره‌های با وزن حدود ‌٨٠کیلوگرم و با توانایی انجام مطالعات سنجش از دور (بررسی پوشش گیاهی ایران) و ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی، در خرداد ‌٨٦ و به سفارش سازمان فضایی ایران به‌صورت رسمی آغاز شد.

مدل مهندسی ماهواره آتست به‌عنوان نخستین ماهواره دانش صنعتی امیرکبیر در بهمن ماه‌‌٨٩ جهت رونمایی آماده شده است.
این پروژه پس از 3سال تلاش بی‌وقفه اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه به ثمر نشسته است.

موتور ماهواره‌بر سفیر بی‌‌١

متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با اتکا به دانش طراحی موتورهای سوخت مایع و فناوری‌های پیشرفته در داخل، بهینه‌سازی موتورهای مرحله اول و دوم موتور ماهواره‌بر سفیر امید را به لحاظ شاخص‌های جلوبرندگی و انرژیتیکی در قالب طرح ماهواره‌بر «سفیر فجر» آغاز کردند.

بهینه‌سازی این موتورها موجب افزایش قابلیت‌های ماهواره‌بر سفیر امید می‌شود به‌طوری که جرم ماهواره قابل حمل تا دو برابر، ارتفاع مداری از 250 به 400کیلومتر و عمر مداری تا 4 برابر افزایش می‌یابد.
به گفته مجریان طرح، موتور مرحله اول ماهواره‌بر سفیر فجر براساس یک نسل بومی از سوخت‌های مایع موشکی، بهینه‌سازی شده است.

به بیان دیگر امروز متخصصان ایرانی قادرند با وجود محدودیت‌ها و متناسب با امکانات موجود در کشور، ساز و کارهای مهندسی را برای طراحی و ساخت انواع موتورهای سوخت مایع بومی به‌کار بندند به‌گونه‌ای که با بهینه‌سازی‌ موتور مرحله‌ اول ماهواره بر سفیر امید، علاوه بر اینکه نیروی بالا برنده این موتور بیش از 10درصد افزایش یافته، مصرف سوخت آن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

کد خبر 128117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز