نیما علیزاده: این روزها در آلمان همه صحبت از بورسیا دورتموند می‌کنند؛ تیمی که این فصل همه را شوکه کرده است.

فوتبال - اروپا

حتی خوشبین‌ترین هوادار دورتموند هم فکرش را نمی‌کرد که تیم یورگن کلوپ امید شماره یک قهرمانی بشود. یکی از هواداران قدیمی دورتموند که خانمی مسن است، در این فصل فردای هر پیروزی، کیکی خانگی درست می‌کند و برای تبریک‌گفتن بر سر تمرین بورسیا حاضر می‌شود. البته پزشک تیم از او خواهش کرده دیگر کیک نیاورد زیرا بازیکنان نمی‌توانند خیلی شیرینی بخورند. اما این خانم بعداز آن با دسته‌ گل‌های رنگارنگ و زیبا بر سر تمرین دورتموندی‌ها حاضر می‌شود. اوتمار هیتسفلد سرمربی مشهور اهل سوئیس که 14سال پیش دورانی طلایی را با دورتموند سپری کرد هنوز هم از طرفداران باتعصب این تیم است. او در گفت‌وگو با هفته‌نامه کیکر تیم فعلی یورگن کلوپ را با تیم سابق خودش مقایسه کرده است.

هیتسفلد که در سال‌های 1995 و 1996 با دورتموند قهرمان بوندس‌لیگا شد، معتقد است که تیم فعلی کلوپ هیچ نقصی ندارد و او را نیز شگفت‌زده کرده است. او که از جایگاه ویژه دیدار تیم‌های دورتموند و لورکوزن را تماشا می‌کرد می‌گوید: «این تیم تشنه افتخار است. دوندگی، قدرت‌بدنی، همکاری تیمی و لذت از فوتبال به‌معنی واقعی دورتموند را در این فصل بسیار متمایز کرده.»
هیتسفلد که سال 1997 موفق شد با دورتموند قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را تصاحب کند، می‌گوید: تیم او را نمی‌توان با تیم کلوپ مقایسه کرد، زیرا این دو تیم، 2آرشیتکت با تفکرات متفاوت داشته و ساختار آنها به کلی با یکدیگر فرق داشتند. هیتسفلد معتقد است که پایه تیم فعلی روی جوانان بااستعداد اما کم‌تجربه بنا شده اما تیم او، باتجربه‌‌ها را در کنار یکدیگر داشت. در آن زمان مدیران دورتموند توانسته بودند بازیکنانی چون ماتیاس سامر، یورگن کوهلر، آندریاس مولر و کارل هاینس ریدله را که در ایتالیا مشغول بازی بودند، به دورتموند بیاورند. به همین‌خاطر بود که در آن زمان فشارها روی هیتسفلد با این تیم پرستاره برای قهرمانی بسیار زیاد بود.

او می‌گوید که این فشارها در حال حاضر روی یورگن کلوپ وجود ندارد و او با خیال راحت‌تری به کارش می‌پردازد. البته مربی سابق بایرن مونیخ معتقد است که هرچه به جلو می‌رویم توقع از دورتموند بیشتر می‌شود، زیرا تیمی که 16برد در 21 بازی به‌دست می‌آورد راهی جز قهرمانی ندارد. هیتسفلد با تمجید از زرد- مشکی‌پوشان دورتموندی می‌گوید: «واقعا باید به همه مربیان این تیم تبریک گفت، زیرا تیمی دونده و با قدرت در کارهای هجومی درست کرده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه بازیکنان بسیار جوان دورتموند همانند باتجربه‌ها فوتبال بازی می‌کنند.»

نوری شاهین، کوین گروس کروتیس، نون سوبوتیچ و ماتس هوملز جوانانی هستند که سرمربی تیم‌ملی سوئیس را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند اما هیتسفلد در جواب این سؤال که آیا دورتموند فعلی می‌تواند دورتموند سال‌های گذشته او را شکست بدهد، گفت: «به‌طور یقین می‌گویم که خیر، زیرا تیم سال‌های 95، 96 و 97 من را بازیکنان ملی‌پوش تشکیل می‌دادند که در سطح ملی به افتخارات بسیار بزرگی دست پیدا کرده بودند و این کار را برای جوانان کم‌تجربه تیم یورگن کلوپ سخت می‌کند.»

 

اما نکته جالب میان هواداران فوتبال در آلمان این است که دیگر کسی درباره قهرمانی صحبت نمی‌کند زیرا همه دورتموند را قهرمان می‌دانند و تنها این سؤال مطرح می‌شود که کدام تیم دوم می‌شود؟ شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند، 25 روز تعطیلی بوندس‌لیگا می‌تواند ترمز دورتموند را بکشد اما این تیم نیم‌فصل دوم را نیز با اقتدار شروع کرد تا دیگر تیم‌ها فقط به فکر تصاحب عنوان دومی باشند.

آرین روبن، مهاجم هلندی بایرن مونیخ می‌گوید: «اصلا نمی‌توانم فکر کنم که تیمی بتواند برای قهرمانی دورتموند خطری ایجاد کند، ما باید این حقیقت را قبول کنیم و به آن احترام بگذاریم و از حالا به بعد تمرکز خودمان را فقط روی مکان دوم جدول بگذاریم.» اما نباید فراموش کرد که بایرن مونیخ در سال‌های1973 و 2003 توانست تنها در آخرین هفته لیگ عنوان قهرمانی را به‌دست آورد و به همین‌خاطر هواداران دورتموند باید تا هفته سی‌و چهارم کمی صبر داشته باشند و شاید به همین خاطر باشد که سرمربی دورتموند به بازیکنان خود هشدار داده که در گفت‌وگو با رسانه‌ها حق ندارند درباره قهرمانی صحبت کنند.

کلوپ در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه گفت: «وقتی همه آلمان درباره ما صحبت می‌کنند باید بیشتر از هر زمان دیگری مراقب باشیم که آرامش تیم به‌هم نخورد. متأسفانه گاهی اوقات اخباری را می‌شنوم که بسیار نگران‌کننده است. به‌عنوان مثال چند هفته پیش یکی از روزنامه‌های شایعه‌ساز انگلیسی نوشته بود که من با تیم لیورپول برای مربیگری مذاکره‌ای داشتم. واقعا برایم جالب بود، چون من تا سال2014 با دورتموند قرارداد دارم و برنامه‌های بسیار زیادی برای این تیم دارم و هنوز اول راه هستم.»

کلوپ که در صورت قهرمانی با دورتموند به بزرگ‌ترین افتخار دوران مربیگری خود دست پیدا می‌کند درباره تیمش می‌گوید: «ما قبل از شروع فصل در تابستانی که گذشت می‌دانستیم که وظیفه بسیار دشواری در انتظار ما خواهد بود، ولی به‌هیچ‌‌وجه فکر نمی‌کردیم که بتوانیم با چنین اختلافی در صدر جدول قرار بگیریم و این اتفاق برای هیچ‌کدام از ما مسئله عادی‌ای نیست. رمز اصلی موفقیت تیم من این است که همه بازیکنان با هم دوست‌های صمیمی شده‌اند، در تعطیلات نیم‌‌فصل اکثر بازیکنان به‌صورت گروهی به مسافرت رفتند؛ چیزی‌که در دیگر تیم‌ها به‌ندرت دیده می‌شود. مطمئن باشید خود شما وقتی هر روز همکارانتان را در سر کار می‌بینید دیگر حاضر نیستید با آنها به تعطیلات بروید، اما در دورتموند اوضاع فرق می‌کند.»

کلوپ همچنین درباره جو استادیوم دورتموند می‌گوید که کارکردن در آنجا بسیار سخت است زیرا در هر مسابقه 80هزار نفر که همگی فوتبال را به‌خوبی متوجه می‌شوند، مربی و بازیکنان را آنالیز می‌کنند و این وظیفه همه را بسیار سخت می‌کند. کلوپ درباره گمنام‌بودن اکثر بازیکنان تیمش می‌گوید: «من مربی تیمی هستم که ارزش کل بازیکنانش در بازار نقل و انتقال تنها به
131 میلیون یورو می‌رسد و گران‌ترین بازیکن من نوری شاهین با 16میلیون یورو است. این باعث افتخار من است که با چنین تیمی بالاتر از بایرن مونیخ، شالکه و هامبورگ ایستاده‌ام.» کلوپ سومین سال حضورش را در دورتموند سپری می‌کند.

اما ماتیاس سامر که خود با دورتموند به افتخارات زیادی دست پیدا کرده برخلاف نظرات اوتمار هیتسفلد معتقد است که تیم فعلی دورتموند بسیار باانگیزه‌تر از تیم سال‌های 95 و 96 است. سامر که خود در سال2002 به‌عنوان سرمربی با دورتموند به قهرمانی بوندس‌لیگا دست پیدا کرد، می‌گوید: «واقعا نمی‌توانم دورتموند فعلی را آن‌طور که لیاقت دارد توصیف کنم. ما حتی زمانی‌که در سال‌های 95 و 96 در اوج آمادگی بودیم نتوانستیم فوتبال فعلی دورتموند را به‌نمایش بگذاریم. من وقتی بازیکنانی چون گوتسه و باریوس را می‌بینم از اینکه زمانی در این تیم بازیکن و مربی بودم افتخار می‌کنم. البته ارتباط بسیار صمیمی یورگن کلوپ با بازیکنان تیم را نیز نباید فراموش کرد.»

مدیر ورزشی فدراسیون فوتبال آلمان معتقد است با توجه به پستی که دارد نمی‌تواند طرفداری تیمی را بکند، اما از ته قلب امیدوار است که دورتموند قهرمان این فصل بوندس‌لیگا بشود. اوتمار هیتسفلد در پایان اظهاراتش می‌گوید که امیدوار است دورتموند در نیم‌فصل دوم نیز بتواند روند موفقیت خود را ادامه دهد زیرا اگر کوچک‌ترین لغزشی داشته باشد، بایرن مونیخ تهدید بزرگی خواهد بود.

کد خبر 127971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز