جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دنبال اقدام دولت پاکستان برای کوچک کردن کابینه وزرای این کشور، اعضای کابینه جدید روز جمعه در حضور رییس‌جمهور سوگند یاد کردند.

کابینه جدید پاکستان سوگند خورد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، 21 وزیر فدرال به همراه وزیر کشور در حضور آصف علی زرداری، رییس‌جمهور پاکستان، طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری سوگند یاد کردند.

در کابینه جدید تنها شش وزیر جدید معرفی شدند و پست‌های آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این مراسم حضور داشت.

گیلانی اوایل این هفته کابینه قبلی را که متشکل از 60 وزیر بود منحل کرد. این اقدام به دنبال اعتراض‌های احزاب جناح مخالف و سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفت که خواستار کم شدن تعداد وزیران برای کاهش هزینه‌های دولتی بودند.

همچنین از دولت خواسته شده بود که تعداد وزیران کابینه را طی اصلاحات قانون اساسی که سال گذشته توسط پارلمان تصویب شد، کاهش دهد.

طبق متمم 18 قانون اساسی، تعداد وزیران کابینه باید کمتر از 11 درصد تعداد افراد پارلمان باشد.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین از عملکرد ضعیف برخی وزیران در سه سال گذشته اظهار نارضایتی کرده و تمایل خود را برای عزل آنها اعلام کرد.

منحل کردن کابینه به عنوان حرکتی برای بهتر کردن تصویر دولت در اذهان مردم بود. با این حال معرفی بسیاری از وزیران سابق موجب مطرح شدن این انتقاد از سوی احزاب مخالف شد که برخی از این وزیران اتهاماتی در خصوص فساد مالی در پرونده خود دارند.

وزرای سابقی که بار دیگر به عنوان وزیر در کابینه معرفی شدند عبارتند از: رحمان مالک وزیر کشور، عبدالحافظ شیخ وزیر اقتصاد، چودری احمد مختار وزیر دفاع، امین فهیم وزیر بازرگانی و نوید قمر وزیر نفت.

سایر وزیرانی که باری دیگر در کابینه جدید به عنوان وزیر منصوب شدند عبارتند از: مختوم شهاب‌الدین، میر هزارخان بیجرانی، غلام احمد بلور، بابر عوان، فردوس عاشق عوان، منظور اهمند واتو، ارباب عالم‌گیر، شهباز بهاتایی، اسرارالله زهری، سمینه گورکی و خورشید شاه.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد،‌ شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ کابینه سابق در کابینه جدید معرفی نشده است. پرویز اشرف، وزیر آب و نیرو و قمرالزمان کائره، وزیر اطلاع‌رسانی جز وزیران کابینه سابق هستند که در لیست کابینه جدید قرار نگرفته‌اند.

کد خبر 127925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز