مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان استرالیایی موفق به کشف تعدادی سنگ‌چین در منطقه دورافتاده‌ای از استرالیا شده‌اند که به ادعای آنها احتمالا نشان می‌دهد که مردم بومی این منطقه قدیمی‌ترین ستاره‌شناسان شناخته شده جهان بوده‌اند

استون هیج

به گزارش ایسنا، به گفته دانشمندان این سنگ‌های بزرگ به گونه‌ای چیده شده‌اند که نشان‌دهنده پیشروی خورشید بوده که احتمالا نوعی شاخص آفتاب اولیه است.

این سنگ‌ها در مزرعه‌ای نزدیک مونت روث‌ول در 80 کیلومتری غرب ملبورن استرالیا یافت شدند.

در صورتی که این ادعا حقیقت داشته باشد، این سازه هزاران سال از بنای سنگی استون‌هیج و اهرام مصر قدیمی‌تر است.

به گفته دانشمندان این چینش سنگی دقیقا نقشه پیشروی آفتاب است که نیاز به اندازه‌گیری بسیار دقیق دارد. مردم بومی که این چیدمان سنگی را انجام داده‌اند نقشه اولیه زمینی خود را حدود 10 هزار سال پیش ساخته‌اند.

دانشمندان به تحقیقات خود بر روی این سنگ‌ها ادامه می‌دهند که به صورت نیم دایره چیده شده‌ و در دو نقطه هم ترازی کاملی با غروب خورشید در یک روز در نیمه تابستان دارند.

یک گروه از اخترفیزیکدانان استرالیا از سال‌ها پیش در پی کشف این سنگ‌چین، در مورد سنگ‌ها تحقیق می‌کردند اما به تازگی با این یافته‌ها روبرو شده‌اند که می‌تواند تاریخ را زیرورو کند. در حالی‌که هنوز تحقیقات بیشتری باید بر روی این اثر انجام شود، اما کشف این موضوع که آنها در حقیقت یک شاخص قدیمی آفتاب هستند به این معنی است که بنای «استون‌هیج» انگلیس تا حدی در دنیای نجوم تازه‌وارد است.

باورها بر این است که بنای «استون‌هیج» حدود 1500 سال پیش توسط گروهی از مردم باستانی ساخته شده که احتمالا مسیرهای رویت ماه و خورشید در روزهای خاص به ویژه در انقلاب‌های تابستانی و زمستانی بوده‌اند. همچنین طبق مطالعات انجام شده اهرام مصر نیز در حدود 3200 سال قبل از میلاد به وجود آمده‌اند.

کد خبر 127512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز