جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین:دانشمندان توانسته‌اند در آزمایشگاه از سلول‌های بنیادی جنینی موش اسپرم تولید کنند و از این اسپرم ها برای به دنیا آوردن موش های جدید استفاده کنند.

 به گزارش خبرگزاری  رویترز دانشمندان سلول های بنیادی به دست آمده از رویان‌های بسیار ابتدایی موش را واداشتند که به سلول های اسپرم ابتدایی بدل شوند و سپس مراحل  تمایز رابگذرانند تا نهایتا شکلی شبیه اسپرم ای بالغ یا گامت پیدا کنند. پس از تزریق اسپرم‌های تولیدشده به تخمک‌های موش،رویان‌های موش حاصل در رحم موش‌های ماده قرار داده شد و در نهایت هفت موش به دنیا آمدند که شش‌تای آنها به بلوغ رسیدند.

پروفسور کریم نیرنیا از دانشگاه گوتینگن در آلمان که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را به عهده داشت می‌گوید:" این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که می‌توان از سلول‌های بنیادی اسپرم بالغ تولید کرد.این موفقیت می‌تواند اساس علمی درک ناباروری مردان قرار گیرد. پیش از این که  ما هر بیماریی را درمان کنیم باید اساس مولکولی و ژنتیکی آن را درک کنیم."

سلول‌های بنیادی می‌توانند به همه انواع سلول‌های دیگر بدن تبدیل شوند.دانشمندان اعتقاد دارند که این سلول‌ها می‌توانند به عنوان یک سیستم ترمیم عمل‌کنند به طوری که شیوه‌های درمانی جدید برای بیماری‌های مختلف از دیابت گرفته تا بیماری قلبی را امکانپذیر کنند.

پروفسور جان برن از موسسه ژنتیک انسانی در دانشگاه نیوکسل در انگلیس این پژوهش را که در شماره اخیر نشریه معتبر Developmental Cell به چاپ رسیده‌‌است به عنوان یک نقطه عطف تلقی می‌کند. او گفت:" می‌توان تصور کرد که دانش به دست آمده از بررسی این مسیر نمو سلولی به ما کمک کند دریابیم چرا برخی از مردان ناباور هستند."

از هر شش زوج در جهان  یک زوج شکلی از ناباروری را تجربه می‌کنند.حدود چهل درصد این موارد به مشکلی در مردان مربوط می‌شود. شمار پایین اسپرم‌ها،فقدان اسپرم، یا اختلال حرکت یا شکل آنها از علل ناباروری مردان هستند.

کد خبر 1274

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز