همشهری‌آنلاین: انجمن پزشکی در استرالیا هشدار داد میزان پدیده ای به نام سایبردرمانی پدیده‌ای که موتور جستجوی گوگل عامل اصلی آن به شمار رفته و بیماران پس از جستجوی نشانه‌های بیماری خود در گوگل درباره اختلال فیزیکی خود به غلط تصمیم گیری می‌کنند رو به افزایش گذاشته است.

پزشکی با گوگل

به گزارش مهر، این انجمن اعلام کرد افراط در جستجوی آنلاین اطلاعات پزشکی بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر است زیرا بیماران بیشتر از اینکه برای درمان خود به پزشکان مراجعه کنند از توصیه‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.

به گفته استیو همبلتون نایب رئیس این انجمن افراد نمی‌توانند برای تشخیص و درمان بیماری خود از اینترنت استفاده کنند. متخصصان پزشکی پیش از اینکه بتوانند به صورت مستقل به طبابت بپردازند 10 سال دوره های آموزشی را پشت سر می‌گذارند و از این رو نمی‌توان توانایی‌های آنها را با یک موتور جستجوی اینترنتی مقایسه کرد.

طی 12 ماه گذشته بیشترین جستجوهای واژه ای پزشکی در استرالیا به واژه های علائم بیماری خون و سرطان اختصاص یافته است به علاوه میزان جستجوی بیماری های هموروئید و تیروئید از سال 2009 تا به حال دوبرابر شده است.

از سویی دیگر به گفته محقق گوگل، مسئولیت ارزیابی دقت و اعتبار اطلاعات آنلاینی که از موتورهای جستجو به دست می‌آیند به عهده خود کاربر است و کاربران باید همواره از خود این سوال را بپرسند: آیا می توانم این گفته را باور کنم؟

به گفته محققان معمولا جستجوی علائم ساده بیماری در اینترنت منجر به سوء تعبیر از این نشانه ها و بروز نگرانی شدید در افراد می‌شود.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، پنی شاو به عنوان یک پزشک می‌گوید میزان این نگرانی‌ها و فشارهای عصبی به اندازه‌ای است که برخی از بیماران که سردرد خفیف و معمولی دارند به وی مراجعه کرده و سردردهای خود را به تومور مغزی یا خارش پوست انگشتان خود را به بیماری سخت شدن پوستی تعبیر کرده‌اند.

کد خبر 127313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز