شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همایش بین‌المللی نمایش و دین طی مراسمی در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار همشهری، در نخستین روز همایش کریستوفر اینس از کانادا درباره نقش مفاهیم دین بنیاد در خلق درام، فرهاد مهندس‌پور درباره روایت حماسی و روایت دین ایرانی، رحمت امینی درباره بررسی تاثیرات متقابل نمایش‌های مذهبی و متاثر معاصر ایران بر یکدیگر و سمولز از انگلیس درباره نمایش و نیایش سخنرانی کردند.

همچنین در بخش دوم نخستین روز همایش پیتر چلکوفسکی از آمریکا درباره تغذیه و جهانشیر یاراحمدی درباره روضه‌خوانی به مثابه یک نظام نمایشی مقاله ارائه دادند.
دیروز در بخش پایانی همایش ابوالفضل حرمی درباره نمایش دینی و نقش تماشاگر، کلاوز هوفمان از آلمان درباره ابعاد معنوی و دینی تئاتر معاصر اروپا و فرح یگانه با عنوان بررسی تعزیه طبق مدل رویداد تئاتری مقاله خود را ارائه دادند.

دبیر نخستین سمینار بین‌المللی «نمایش و دین» این سمینار را سرآغازی بر فعالیت‌های جدید تئاتر ایران در عرصه بین‌الملل می‌داند و می‌گوید: در میان تمام نظرات محققان در خصوص ریشه‌های پیدایش هنر، نظریه آئینی- مذهبی بیش از همه مورد توجه بوده و جوهره این نظریه بر مبنای این مفهوم استوار شده که بشر از آغازین روزهای تجربه زندگی در این کره خاکی در پی برقراری ارتباط با خالق خود بوده است؛ ارتباطی که از یکسو نیازهای روحانی و معنوی را برآورده می‌کند و از سوی دیگر تضمینی بر امنیت و زندگی جسمانی او بوده است.

در این راستا هنر نمایش از آن جهت سرآمد دیگر هنرهاست که نخستین وسیله موثر ارتباطی انسان با معبود خود بوده و به تدریج به زیور خلاقیت و حس زیبایی‌شناسی آراسته شده است.

در بخشی دیگری از پیام سرسنگی چنین آمده: هنر نمایش ظرف تاریخ چند هزارساله خود تبدیل به هنری شد که با اتکا به ظرفیت بالای بصری خود و نیز ارتباط تنگاتنگ و زنده با مخاطب به خوبی از عهده وظیفه‌ای که در قبال اتصال دنیای مادی با جهان معنوی بر عهده داشته برآمده است.

بشر معاصر بیش از هر زمان دیگر نیازمند دینی است که عامل موثر رهایی انسان از سرگشتگی و بحران هویت اوست.

سرسنگی سمینار بین‌المللی «نمایش و دین» را رویکردی علمی در عرصه بین‌المللی در تبیین رابطه متقابل نمایش و دین و نقش دین و اندیشه دین‌محور در تعاملات بین‌المللی جهان معاصر می‌داند و از این پیام اظهار امیدواری می‌کند که برگزاری این سمینار زمینه مناسبی برای فعالیت‌های علمی در حوزه نمایش دینی فراهم آورد و هنرمندان نمایش جهان براساس محورهای مشترک بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند.

نخستین سمینار بین‌المللی «نمایش و دین» امروز نیز با حضور نمایندگانی از 9کشور جهان در تالار فریدون ناصری خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

کد خبر 12707

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز