گروه اقتصادی: شبه دولتی‌ها که در سال‌های اخیر به بهانه خصوصی‌سازی در اقتصاد کشور فعال شده‌اند و با انتقاد زیادی نیز مواجه هستند، این‌بار قصد دارند حضور خود را در پارلمان بخش خصوصی تقویت کنند.

vote election

به گزارش همشهری، با بسته شدن پرونده ثبت‌نام نامزدهای هفتمین دوره انتخابات سراسری اتاق‌های بازرگانی کشور، ارزیابی‌های اولیه از ترکیب ثبت‌نام‌کنندگان نشان می‌دهد که شبه‌دولتی‌ها برای تسخیر صندلی‌های اتاق‌های بازرگانی نه تنها در تهران بلکه در سایر مراکز استان‌ها خیز برداشته‌اند و بیم آن می‌رود که به واسطه پررنگ شدن نقش شرکت‌های شبه دولتی در اقتصاد ایران، اداره اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن کشور به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی به‌تدریج از دست فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی خارج شود.

براساس این گزارش برخی از کسانی که در روزهای پایانی مهلت قانونی برای حضور در انتخابات اتاق کاندیدا شده‌‌اند، بیشتر با نظر و هدایت وزرای صنایع و معادن و بازرگانی پا به میدان گذاشته‌اند تا آنجا که گفته می‌شود علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن از هیات نظارت بر انتخابات خواسته است تا مهلت ثبت‌نام را چند روزی تمدید کند که با مخالفت مواجه شده‌است. براساس این گزارش، هرچند دراختیار گرفتن صندلی‌های اتاق بازرگانی تهران به‌عنوان یکی از فعال‌ترین و اثرگذارترین نهادهای وابسته به بخش خصوصی در 4 سال اخیر، در اولویت نخست شبه‌دولتی‌ها با حمایت بخش دولتی قرار دارد اما آنها تلاش دارند تا با هدایت و همکاری با نمایندگان دولتی، سهم بیشتری از کرسی‌های اتاق‌های بازرگانی در استان‌های مختلف را به دست آورند.

براساس آخرین گزارش‌ها از 145 نامزد حضور در هیات نمایندگان اتاق تهران، بیش از 90 نفر آنها به نمایندگی از تشکل‌های صنفی به میدان آمده‌اند که گفته می‌شود عامل اصلی حضور این نمایندگان واقعی بخش‌های مختلف خصوصی، تلاش و تشویق روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران بوده و از بین 40 عضو کنونی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تنها 24 نفر برای رقابت در انتخابات دوره هفتم کاندیدا شده‌اند و مابقی هرکدام به‌نحوی از حضور در انتخابات انصراف داده‌اند.

به گزارش همشهری، هرچند برخی فعالان بخش خصوصی از حضور در هیات نمایندگان اتاق انصراف داده‌اند اما نمایندگان شبه دولتی از عزم راسخ تری برای حضور پررنگ برخوردار هستند. از یک سو وزیر صنایع و معادن، مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی از جمله مدیران ارشد شرکت‌های خودرو ساز و وابسته به آنها نظیر مگاموتور، زامیاد، سایپاگستر و سایپا یدک، ایران خودرو و... را تشویق کرده تا پا به میدان رقابت با بخش خصوصی بگذارند و از سوی دیگر وزیر بازرگانی از طریق برخی تشکل‌هایی که بیشتر با سیاست‌های دولت همراهی دارند نظیر مجمع واردکنندگان، تلاش دارد تا وزن بخش دولتی را سنگین‌تر سازد.

8 مدیر از شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازی سایپا و یکی از مدیران زیر مجموعه ایران‌خودرو برای نخستین بار در انتخابات اتاق بازرگانی ثبت‌نام کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: حضور معنادار مدیرانی از شرکت‌های صنعتی، و تشکل‌های تجاری نزدیک به وزارت بازرگانی به همراه عزم جدی نمایندگانی از بانک‌های خصوصی و شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات آینده اتاق بیشتر به ذائقه و سلیقه بخش دولتی چیده خواهد شد به‌ویژه اینکه مدیران برخی شرکت‌های خاص نظیر شرکت ارتباطات زیرساخت هم با نظر وزیر ارتباطات برای در اختیار گرفتن یک کرسی از 40کرسی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مصمم نشان داده است.

از سوی دیگر با نظر وزیر نفت، رئیس دفتر او هم به نمایندگی از شرکت تایدواتر که در بخش نفت و گاز فعالیت دارد کاندیدای دیگر بخش دولتی و شبه دولتی است. این اتفاق نادر در شرایطی رخ می‌دهد که وزرای بازرگانی و صنایع و معادن هرکدام با دراختیار داشتن 10 کرسی انتصابی از مجموع 60کرسی وزن دولت را در پارلمان بخش خصوصی پررنگ خواهند ساخت. انتخابات چهارم اسفند ماه اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران در شرایطی برگزار خواهد شد که بخش خصوصی بیش از همیشه احساس می‌کند بازهم در رقابتی نابرابر باید جایی برای نقش آفرینی در اقتصاد برای خود دست و پا کند.

کد خبر 126825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز