مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس پژوهشی جدید که در دانشگاه پرینستون انجام شده است، دست خط و قلم استفاده شده در متون با نحوه یادگیری افراد ارتباط دارد

دست خط

به گزارش ایسنا، بر اساس این تحقیق تازه، هر چه خوانش یک متن برای فرد سخت‌تر باشد، یادگیری و یادآوری آن مطلب بهتر خواهد بود.

در این پژوهش، دو بررسی انجام شده است: در آزمایش اول که در آزمایشگاه دانشگاه پرینستون انجام شد، از 28 شرکت کننده بین سنین 18 تا 4 سال خواسته شد تا سه متن با دست خط متفاوت را که هر یک از هفت خط تشکیل شده بود، به یاد بسپارند. شرکت‌کنندگان برای هر برگه، 90 ثانیه وقت داشتند، سپس یک متن بدون معنی برای 15 دقیقه در اختیار آنها قرار داده شد. در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد تا مطالب را به یاد آورند.

نتیجه آزمایش نشان داد: افرادی که مطالب نوشته شده  با دست خط‌های ناخوانا را یاد گرفته بودند، از 14 درصد اطلاعات بیشتر نسبت به افرادی برخوردار بودند که اطلاعات را با دست خط عادی در اختیار داشتند.

همچنین در آزمایش دوم، از ‌222 دانش‌آموز در سنین 15 تا 18 سال استفاده شد. نتیجه آزمایش مشخص کرد که ناخوانا بودن نوشته‌ها، به جهت بیشتر شدن تلاش خواننده، سهم مهمی در یادگیری وی ایفا می‌کند.

کد خبر 126460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز