گروه اقتصادی: سرانجام پس از مدت‌ها رایزنی و مذاکره با کشورهای مختلف برای تعیین مسیر صادرات گاز کشور به اروپا، ایران با سوریه به توافق رسید تا گاز خود را از عراق ـ سوریه ـ جنوب لبنان به اروپا صادر کند.

البته سندی که وزیر نفت ایران و همتای سوری خود امضا کرده‌اند، بیشتر یک تفاهمنامه است، هرچند معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی گاز ایران گفته است به احتمال زیاد نام مسیر جدید صادرات گاز ایران به اروپا خط لوله اسلامی خواهد بود.به گزارش همشهری، این تفاهمنامه در حالی به امضای طرفین رسیده است که با توجه به ناامن بودن مسیر انتقال انرژی از کشور عراق به‌ویژه حضور نیروهای نظامی اشغال‌کننده این کشور، امکان انتقال گاز از مسیر عراق طبق زمانبندی صورت گرفته، دشوار به‌نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی رئیس شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این خط لوله، نیاز گازی عراق، سوریه و بخشی از لبنان را تامین می‌کند و مابقی ظرفیت آن نیز به اروپا منتقل خواهد شد، توضیح داد: توافق شده پس از مذاکرات تیم فنی، یک مشاور بین‌المللی گرفته شود و همچنین کنسرسیوم ایران، سوریه و عراق، با حضور شرکتی خارجی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود که این کنسرسیوم به‌صورت فاینانس خط لوله را خواهد ساخت.

او با تاکید بر اینکه در حاشیه سفر دو روزه وزیر نفت ایران به سوریه با 2شرکت خارجی علاقه‌مند برای فاینانس این پروژه مذاکره شده است، درباره توافق کشورها روی فرمول قیمت فروش گاز توضیح داد: این موضوع در جلسات بعدی کنسرسیوم که در ساخت خط لوله نیز مشارکت می‌کند، تعیین خواهد شد. به گفته اوجی، پیش‌بینی 3کشور مبنی بر بهره‌برداری از این خط لوله جدید در سال‌های 2013 تا 2014 میلادی است.

کد خبر 126330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز