شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جزایر مصنوعی دبی موسوم به جزایر جهان که شرکت نخیل به عنوان یک پروژه گردشگری مجلل بر اجرای آن نظارت داشته، در حال غرق شدن در دریا است.

world dubai

به گزارش برنا، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مطلبی نوشت: ریچارد ویلمونت وکیل مدافع شرکت بنگوین مارین در شهادت خود در چارچوب پرونده شکایت علیه شرکت نخیل امارات گفته است که شن‌های سازه بستر جزایر - که به شکل نقشه کشورهای جهان احداث شده و به ثروتمندان بزرگ فروخته شده است- درحال خورده شدن است و این شن‌ها شروع به پرکردن کانال‌ها و معبرهای آبی بین این جزایر کرده است.

وی در ادامه افزود: جزایر جهان بطور تدریجی درحال غرق شدن هستند و دلایل و شواهد نشان می‌دهد که یک نوع خوردگی و تخریب در این جزایر مشاهده می‌شود.

این روزنامه انگلیس همچنین نوشت: به غیر از جزیره مجلل گریلند که حاکم دبی مالک آن است اکثر این جزایر همچنان غیرمسکونی هستند و توسعه و آبادانی آنها به علت بحران مالی متوقف شده است.

شرکت پیمانکاری و توسعه النخیل به عنوان یکی از شرکت های وابسته به موسسه جهانی دبی که مالکیت آن متعلق به دولت امارات است، همان شرکتی است که دولت امارات بعد از انباشت 25 میلیارد دلار بدهی آن در اواخر سال 2009 میلادی، آن را از ورشکستگی نجات داد.

70 درصد از 300 جزیره فروخته شده است و بسیاری از سرمایه گذاران تمایل به پشتیبانی مالی از توسعه و آبادانی این جزایر ندارند و یا قادر به آن نیستند که این روند در پی کاهش 50 درصدی قیمت املاک در دبی در طول تنها یک سال صورت گرفت.

بسیاری از سرمایه گذاران با مشکلاتی در سایر مناطق جهان روبه رو شده اند به گونه ای که جان او دولان مالک شرکتی که جزیره ایرلند را به قیمت 38 میلیون و 400 هزار دولار خریده بود، اقدام به خودکشی کرد و از سوی دیگر" صافی قریشی " که جزیره انگلیس را با 68 میلیون و 800 هزار دلار خریداری کرد به علت چک های برگشتی در دبی به هفت سال زندان محکوم شده و در یکی از زندان های این شهر به سرمی برد.

گفتنی است شرکت بنگوین مارین که حق ارایه خدمات مربوط به تردد قایق ها به این جزایر را خریداری کرده است، تلاش می کند که قرارداد خود را لغو کند.

براساس این قرارداد این شرکت باید سالانه یک میلیون لیره استرلینگ به شرکت نخیل بپردازد. شرکت نخیل در دفاعیه خود گفته است که این پروژه هنوز نمرده است بلکه در کما به سرمی برد.

سخنگوی این شرکت گفته است که جزایر غرق نمی شوند و بررسی‌های انجام شده در سه سال گذشته وجود هرگونه خوردگی را ثابت نکرده است تا نیازی به تقویت سازه بستر جزایر باشد.

کد خبر 126318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز