چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: کسانی که باید از پیروزی چشمگیر حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای کنگره و کسب اکثریت 112‌کرسی مجلس نمایندگان آن کشور نگران باشند، راستگراهای رژیم صهیونیستی هستند.

کاخ سفید - آمریکا

 این در حالی است که فعالیت حزب جمهوریخواه از همین ماه شروع شده است. به‌خصوص افرادی که باید از این بابت نگران باشند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کسانی هستند که اعتقاد دارند حضور قدرتمند جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، حمایت همه‌جانبه از این رژیم در 2سال آینده را تضمین می‌کند و سردی روابط مقامات تل‌آویو و کاخ سفید را که به مانعی تبدیل شده است، از سر راه بر می‌دارد.

اکثر اعضای حزب جمهوریخواه را در حال حاضر فعالانی تشکیل می‌دهند که باورهایشان را به‌طور صریح عنوان می‌کنند و به جناح راست تعلق دارند. این واقعیت باعث شده است که امروزه اکثر اعضای حزب جمهوریخواه اهمیت ویژه‌ای داشته باشند. این در حالی است که در دوره‌های قبلی کنترل جمهوریخواهان بر کنگره آمریکا، نقش آنها زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت. موفقیت‌های چشمگیر باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا درزمینه تصویب بعضی قوانین در طول آخرین روزهای نشست کنگره قبلی پیش از آغاز سال جدید میلادی، ارزیابی‌هایی را که باعث خوشحالی ائتلاف مقامات دست راستی رژیم صهیونیستی شده است، باطل می‌کند. راستگراهای صهیونیست بر این باور بودند که شکست دمکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که ماه نوامبر برگزار شد، قدرت رئیس‌جمهوری آمریکا را کاهش داده و او را تنبیه کرده است. اکنون آنها باید در انتظار وقوع اتفاقی باشند که چندان هم برایشان خوشایند نیست.

ائتلاف احزاب جناح راست رژیم صهیونیستی در آینده متوجه خواهند شد که حضور جنبش راستگرای بزرگی که داخل حزب بزرگ‌تر جمهوریخواه قرار دارد و در سال‌های گذشته گروهی مشابه آن در مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا مشاهده نشده بود، نه‌تنها از سیاست‌های مقامات راستگرای صهیونیست حمایت نمی‌کند بلکه حتی امکان دارد که نسبت به نحوه برخورد صهیونیست‌ها با فرایند صلح موضعی تهاجمی به‌خود بگیرد. جنبش راستگرای جدیدی که به‌تازگی از درون حزب جمهوریخواه آمریکا شکل گرفته است، به‌طور گسترده رفتار غیردوستانه‌ای با صهیونیست‌ها دارد. این جنبش که به سرعت شکل گرفت، برخلاف چارچوب‌های دولت آمریکا توسعه یافت و در حاشیه سیاست‌های محلی رشد کرد که واکنشی به احساسات خشم و ناراحتی مردم ایالات متحده بود. این در حالی است که رکود اقتصادی و ادامه روند بیکاری در تمام بخش‌های جامعه آمریکا مشاهده می‌شود. اکثر اعضای جدید حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا، فعالان محلی خشمگینی هستند که سیاست‌های دولت واشنگتن را عامل بسیاری از مشکلاتی می‌دانند که در حال حاضر به آمریکا ضربه می‌زند.

نمایندگان جنبش چای یا «تی‌پارتی» که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا پیروز شده‌اند، تندروهای متخاصمی هستند که با مسائل اجتماعی به‌شدت برخورد می‌کنند. این خصومت و دشمنی به حدی است که حتی سیاست خارجه و روابط آمریکا با کشورهای دیگر جهان، اصلا به نفع اعضای تی‌پارتی نیست و آنها سیاست انزواطلبی را دنبال می‌کنند. تمایل نمایندگان جنبش‌چای برای انزوا‌طلبی تاکنون نامشخص و غیرطبیعی بوده است. اما در حالی که آنها با بودن در جناح اکثریت احساس می‌کنند که قدرتمند شده‌اند، احتمالا بیشتر به انزواطلبی روی می‌آورند. یکی از کارشناسان مسائل بین‌الملل رادیوی ملی آمریکا اخیرا اظهار داشت: تی‌پارتی جنبش راستگرایی است که نسبت به کشورهایی که ایالات متحده را به چالش بکشند، لطف و نرمش نشان نخواهد داد.

موضوعی که نمایندگان جدید جناح راست حزب جمهوریخواه فکر می‌کنند که در آمریکا به بحرانی جدی تبدیل شده است، وضعیت وخیم اقتصادی در بسیاری از ایالت‌های آن کشور است. در بعضی از ایالت‌ها آمریکایی‌ها در آستانه ورشکسته‌شدن هستند. اعضای جنبش‌چای به مردم آمریکا اطمینان می‌دهند که اختصاص بودجه به‌منظور ارتقای سطح آموزش در مدارس و سازمان‌های آتش‌نشانی در مناطق حاشیه‌ای آن کشور یا حمایت از خدمات رفاهی و پروژه‌های انجمن‌ها در شهر‌های بزرگ، در رأس فهرست اولویت‌های آنها قرار دارد که می‌خواهند در کنگره جدید به پیشبرد این برنامه‌ها و طرح‌ها کمک کنند. کارشناسان مسائل بین‌الملل و نخبگان سیاسی واشنگتن، پیش‌بینی می‌کنند که نمایندگان تی‌پارتی تلاش خواهند کرد که ارسال کمک‌های خارجی ایالات متحده را به کشورهای دیگر ازجمله متحدان نزدیک آمریکا کاهش دهند. روزنامه مهمی که در دالاس منتشر می‌شود و انعکاس‌دهنده تفکرات و نظرات جناح راست حزب جمهوریخواه است، اخیرا سرمقاله‌ای چاپ کرده که در آن از دولت واشنگتن خواسته است، ارسال کمک‌های اقتصادی به رژیم صهیونیستی را به خاطر خودداری این رژیم از قبول تقاضاهای آمریکا برای پیشبرد فرایند صلح خاورمیانه قطع کند.

برای نخستین بار در چند سال گذشته، اکثریت اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا یکپارچه نیستند و درباره مسائل مختلف نظر یکسانی ندارند. آنها همچنین به‌عنوان یک بلوک متحد و منظم عمل نخواهند کرد. تاکنون این دمکرات‌ها در کنگره آمریکا بودند که از درگیری‌های درون حزبی رنج می‌کشیدند و اختلافات در میان دسته‌های مختلف حزب دمکرات و گروه‌های وابسته به آن مشاهده می‌شد. رهبر این حزب مجبور بود فعالیت نمایندگان خود در کنگره را مانند یک ائتلاف داخلی هدایت کند. اما نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر آمریکا، برای نخستین‌بار باعث شد که نمایندگان حزب جمهوریخواه در کنگره از نظر ایدئولوژیک عقاید گوناگون و متفاوتی داشته باشند. بنابراین حزب جمهوریخواه به عرصه‌ای برای حضور نیروها و گروه‌های متنوع تبدیل شد که همیشه با دیدگاه‌های رهبر آن موافق و هماهنگ نخواهند بود. یکی از کارشناسان مسائل بین‌المللی واشنگتن در این‌باره می‌گوید: اگر رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، بخواهد در میان همکارانش نظم و هماهنگی ایجاد کند، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. این ارزیابی نشان می‌دهد که نبود هماهنگی در میان اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا، به نفع احزاب راستگرای رژیم صهیونیستی نیست.

آسیا تایمز

کد خبر 125618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز