گروه بین‌الملل: ادامه موج ناآرامی‌ها و تظاهرات در اعتراض به وضعیت اقتصادی در کشورهای عربی شمال آفریقا اکنون این منطقه را با یک بحران جدی روبه‌رو کرده است.

نا آرامی های- تظاهرات

تونس و الجزایر که اتفاقا هر دو روابط نزدیکی هم با آمریکا دارند تقریبا به‌صورت همزمان شاهد گسترش اعتراض‌ها به بیکاری و افزایش قیمت مواد‌غذایی هستند. خشونت نیروهای امنیتی دولت‌هایی که متحد آمریکا در منطقه به حساب می‌آیند نه‌تنها در روزهای گذشته نتوانسته آبی بر این آتش باشد بلکه شعله‌های اعتراضات مردمی را برافروخته‌تر کرده است.

در تونس دولت این کشور برای جلوگیری از گسترش اعتراضات تمامی دانشگاه‌ها و مدارس را تعطیل و نوعی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. درحالی‌که مقام‌های رسمی این کشور از کشته شدن 14 نفر در درگیری‌های نیروهای امنیتی و معترضان خبر می‌دهند فدراسیون بین‌المللی سازمان‌های حقوق بشر روز گذشته اعلام کرد که تنها در خشونت‌های 3 روز اخیر تونس حداقل 35نفر کشته شده‌اند.

رئیس این فدراسیون که متشکل از 164 سازمان حقوق بشری است روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که فهرست اسامی 35 نفر ازکشته شدگان تظاهرات اخیر در تونس را در اختیار دارد. وی همچنین تاکید کرد که برخی منابع تعداد کشته شدگان را بیش از 50 نفر اعلام می‌کنند که این فدراسیون هنوز در این رابطه به قطعیت نرسیده است.

ناآرامی‌ها در تونس در حالی ادامه دارد که زین العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری تونس روز دوشنبه تلاش کرد با وعده حل معضل بیکاری با این بحران مقابله کند. رئیس‌جمهوری تونس در سخنرانی خود وعده داد که در 2سال آینده 300هزار فرصت شغلی برای جوانان این کشور ایجاد کند. وی با ابراز تأسف از کشته شدن مردم در درگیری‌های روز یکشنبه در مناطق تاله و القصرین اعلام کرد که دولت در تلاش است تا مشکل بیکاری را از طریق اعمال تدابیر جدید حل کند.

تونس در طول 15 سال گذشته کشوری بسیار آرام بوده و به همین خاطر اعتراض‌های گسترده در این کشور نظر رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است. تظاهرات در اعتراض به بیکاری و قیمت بالای مواد‌غذایی در این کشور از حدود 3هفته پیش از منطقه سیدی بوزید شروع شد. نخستین تظاهرات گسترده در ۱۷ دسامبر در منطقه سیدی بوزید زمانی برگزار شد که یک فارغ التحصیل دانشگاه در اعتراض به اقدام پلیس در ضبط میوه‌ها و سبزیجاتش به‌دلیل نداشتن مجوز فروش اقدام به‌خودسوزی کرد.

در الجزایر -کشور همسایه تونس- هم وضعیت مشابهی وجود دارد. ناآرامی‌های گسترده در الجزایر براساس آمارهای رسمی باعث کشته شدن 5 نفر و زخمی‌شدن بیش از 800 نفر شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی این کشور هم در اقدامی مشابه تونس در روزهای گذشته حداقل هزار نفر از معترضان را دستگیر کرده‌اند.

این کشور شمال آفریقا هم از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری رنج می‌برد و اعتراضات در این کشور به‌دنبال تصمیم دولت برای افزایش قیمت مواد خوراکی آغاز شد. هر چند الجزایر چهارمین صادرکننده گاز جهان به حساب می‌آید اما مردم این کشور اکنون با شرایط سخت زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. دولت این کشور با گسترش ناآرامی‌ها اعلام کرده است که قیمت اقلام مصرفی عمده را پایین خواهد آورد.

همچنین رقابت‌های لیگ فوتبال این کشور برای جلوگیری از تجمع جوانان لغو شده است. هر چند سال گذشته بانک جهانی درباره بیکاری شدید در کشورهای عربی شمال آفریقا هشدار داده بود اما بی‌توجهی به این مسئله و ادامه سیاست‌های غلط اکنون مهم‌ترین عامل ناآرامی‌ها در این منطقه به حساب می‌آید. کشورهای این منطقه با نرخ زادو ولد بالا، ترکیب جمعیتی مشابهی دارند و در آنها جمعیت جوان بسیاری جویای کار هستند.

کد خبر 125562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز